2486
Sök

Vad ska man tänka på och kontrollera när man köper begagnad bil?

91 Inlägg
27 september 2018
Trådstartare
#1
Jag är inte så van vid bilköp.
Vad ska man tänka på och kontrollera när man köper en begagnad bil, mer än att sparka på däcken? :-)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 september 2018
#2
Man ska börja med att kolla så det är rätt ägare med körkortet.
Kolla så att den inte har obetald skatt/obetalda böter..
Kolla historiken på biluppgifter.se att den inte är mätarskruvad.
Kolla senaste besiktningspappret.
Därefter kolla bilen undertill m.a.p ROST såklart, för där ser man vad man får..
Resten är nog inte så noga, för det märker man när man provkör.
OM säljaren på något sätt trilskas/undviker svåra frågor så köp inte..
En ärlig människa har inget att dölja..
Senast redigerat av bilknuffaren (27 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2018
#3
Sparka på däcken räcker gott och väl... wink


https://www.trygghansa.se/forsakringar/ … ade-bilkop

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 september 2018
#4
Sparka inte för hårt bara!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 444 Inlägg
28 september 2018
#5
Konditionsbesiktning hos någon bilprovning kompletterad med Carfax så är man rätt så garderad.
Till att börja med kan man göra en koll på biluppgifter.se.
Nackdelen med biluppgifter är att deras uppgifter inte alltid är "up to date".

4 150 Inlägg
28 september 2018
#6
bilknuffaren skrev:
Man ska börja med att kolla så det är rätt ägare med körkortet.
Kolla så att den inte har obetald skatt/obetalda böter..
Kolla historiken på biluppgifter.se att den inte är mätarskruvad.
Kolla senaste besiktningspappret.
Därefter kolla bilen undertill m.a.p ROST såklart, för där ser man vad man får..
Resten är nog inte så noga, för det märker man när man provkör.
OM säljaren på något sätt trilskas/undviker svåra frågor så köp inte..
En ärlig människa har inget att dölja..

Allt detta samt kolla oljan efter vatten. Expansionskärlet efter avgas tryck samt kolla service historik såklart.


Forummoderator
9 299 Inlägg
28 september 2018
#7
Senast jag köpte en bil (i söndags) så kollade jag inte ens underredet. En -89a som stått ute i 3-4år. Kollade heller inga elektriska fönsterhissar eller takluckan, eller om ens stolen gick att flytta. (elektrisk) Turligt nog så funkade allt ändå efter lite trixande med kontaktspray. Eller ja nästan, framlamporna tänds inte. Bromsarna satt lite fast men den kom ju ändå upp på kärran.

Var den rostig undertill då? Japp! big_smile

Nej men bilknuffarens lista är väl ganska bra, med tilläggen som Zemet lägger till. Ev är ju expansionskärlet lite överkurs men visst, en bra tanke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 009 Inlägg
28 september 2018
#8
TS nämner ju inte budget. Eller exakt vad det är för bil som ska inhandlas. DET är rätt viktigt att ha koll på så man vet vad som ska kollas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 119 Inlägg
28 september 2018
#9
Kolla upp bilmodellens fel och brister så man kan bilda sig en uppfattning om vad man bör undvika eller kolla efter, detta gäller även motoralternativ, fjärdingstyp osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 444 Inlägg
29 september 2018
#10
Är det en framhjulsdriven bil så kör runt sakta i "åttor" med fulla rattutslag åt båda håll och kolla om det "knakar" - vilket kan tyda på defekta drivaxelknutar.
Kör i runt 40 -50 km/t och trampa ner kopplingen och ge samtidigt full gas. Om kopplingen inte tar direkt när du släpper upp pedalen utan motorn "slirar" så kan det var en koppling i behov av utbyte.
Kör nerför en lång backe i 40 - 50 km/t på trean och släpp upp gasen. Blårök ur avgasröret kan tyda på slitna ventilstyrningar( = sliten motor).

Kolla, på t ex en grusväg, att handbromsen tar lika på båda (bak-)hjulen.
Kör 40 - 50 km/t och bromsa medans du håller helt lätt i ratten, men beredd att "hugga tag" i ratten om den tenderar att vilja vrida sig åt endera hållet.

Om bilen inte har ABS-bromsar kan du göra en tvär-/panikbromsning på grusväg för att kolla jämnheten.

Skruva av oljepåfyllningslocket och kolla om där finns "majonäs". Om så är fallet kan man misstänka att oljebytena inte skötts rätt. Kolla även på oljestickan att olja inte är becksvart  och luktar illa.

Kolla i expansionskärlet (INTE I KYLAREN)så att kylarvätskan är klar utan synlig olja.

Gunga bilen i varje hörn och kolla att bilen stannar med en eftergungning. Har du tillgång till en järnvägsövergång eller dålig broskarv så kör över där och lyssna om det "rister" eller "klonkar".

Det finns mycket mycket mer att kolla men ovanståendet samt allmän koll efter rostskador samt skador efter "yttre påverkan" under får räcka.

7 274 Inlägg
29 september 2018
#11
Kolla även att bilen inte är ett kreditköp för isåfall måste lånet lösas FÖRE bilen kan byta ägare.
Kommer även nya regbevis efter att den är löst.


4 468 Inlägg
29 september 2018
#12
Och att det inte finns några skatteskulder, väldigt viktigt, skulden följer bilen,och bilen får inte brukas innan ev,skuld är betald.


Sök