Jag är inget större fan av varken Volvo eller Saab.. Men genom åren har man samlat på sig en del åsikter från dom som ägt bilarna i alla fall.
Generellt sett har Saab ett väldigt dåligt andrahandsvärde, det får man väga in när de ska bli dags att sälja bilen. Om tanken är att köra tills de är dags för skroten spelar den faktorn inte in, men man får klart sämre för en Saab än vad man får för motsvarande andra märken (Man betalar mindre med, men varför? Borde ju finnas en anledning)
Saabs "krångliga lösningar" vet jag inte om dom är så krångliga som dom var annorlunda, men Saabs egna designer försvann till stor del när GM tog över. En Saab 9-5 är mer eller mindre samma grundbil som en Opel Vectra från samma årgångar t ex. Saabarna delar rätt mycke delar med oplarna vilket gör att tyska piratdelar blir billiga (så som med alla andra tyska bilar). Dom är generellt sett också ganska välutrustade.
Jag gjorde dock en observation när jag pendlade gbg-sthlm varje vecka i 10 månader för nått år sen. I snitt såg jag 3 bilar stå i vägrenen varje resa, av dessa var 3/5 Saabar.. Saab är lite som Citroen, en lite speciell väldigt inbiten grupp av entusiaster som gärna höjer bilarna till lite bättre än vad dom är.
Volvo. Vår kära svenska stolthet! Tvärtom mot Saaben ofta hellre högt prissatta, lite vanligare med saprsam utrustnings lista med. Generellt sett väldigt driftsäkra, bekväma och lättskötta bilar. Finns ju hur många V70s som helst som gått 40k+. Vanligaste felet är väl vevaxeltätningen på 5orna som brukar börja läcka. 170 hästars sugmotorn kanske visade 170hk i bänken, men det är ganska trötta 170 hästar.. När jag var ~18-19 kappkörde jag med en bekants 850 med 170 hästars 5an. Dom 850iorna väger ca 1400-1450kg har jag för mig? Själv hade jag en Audi 100 2.6Q, V6 2.6 liter 150hk, tjänstevikt 1590. 0-100, 80-120, 100-200.. Audin var klart rappare alla gånger, trots högre vikt, mer drivline förluster och mindre hästar. Så ja, dom går helt okej med 170 hästarna, men det är inte någon pigg bil för det
Volvons största nackdel tror jag skulle vara att dom brukar vara relativt törstiga jämfört med andra motsvarande märken/modeller.
Om Jag skulle välja mellan dessa två hade jag nog valt en någorlunda lågmilad V70 med sugmotorn.
Men jag hade aldrig valt mellan dessa två
Ford Mondeo nämnde någon, Duratec och Zetec motorerna går i regel rätt bra och strular sällan även dom. Ford har sen Alltid haft väldigt billiga reservdelar! Så även om saker går sönder brukar de vara lätt att byta ut. Annars är Ford inget märke jag har så stor koll på, dom är billiga nya vilket också speglas på begagnat marknaden.
Om bränsleekonomi inte är en parameter så brukar Subarusarna också vara oerhört driftsäkra, fruktansvärt lättmekade med! Inte lika bra tillgång på billiga delar däremot när nått väl blir slitet.
Om driftsäkerhet är A och O däremot. Toyota Avensis kombi. Driftsäkrare bil tror jag du får leta efter.. Jag vet av ett antal som gått 30 000++ mil, i två fall med samma ägare från ganska låga miltal. Den ena har fortfarande originalavgassystemet på, trots 36 000 mil. Den andra som gått 32 000 har fått byta bakre halvan. Men i övrigt har de bara varit vanlig service. Tror t.o.m båda har kvar originalstötdämparna.
Vill du ha lite roligare bakom ratten, mer premium/sportigare känsla, så är väl dom stora tyskarna att föredra.
Mercedes runt 00 är väl inte superkul med den rostproblematik som fanns då, men modellerna som kom efter passar precis in i ditt prisspann. Då får du riktigt bra komfort, starka fina sugmotorer och riktigt bra driftsäkerhet!
BMW har alltid haft fina motorer med riktigt bra driftsäkerhet, interiören har jag själv tyckt varit lite tråkig fram till för ~7-8 år sen men annars samma sak som Mercorna, bra bilar med god tillförlitlighet!
Audi, Audis från tidigt 2000 tal hade lite bekymmer med elfel i kombiinstrumenten. Inte jätte dyrt att laga (2500-4000) men irriterande fel. Skulle du titta på Audi hade jag undvikit 1.8orna ifall något tyder på att en gasglad ungdom haft bilen (vanligast på sedanerna kanske). Audi har tillskillnad från kanske främst BMW men även Mercedes en del lite svagare motorer, personligen hade jag försökt hitta en med V6a då är effekten tillräcklig och dom är riktigt sköna att köra! En frisk, hyffsat lågmilad A4 B5 med 2.8an på 193 häst och Quattro så kommer du ha en fruktansvärt rolig bil! Dom är dock ovanliga.. Driftsäkerheten är i regel väldigt bra i övrigt. En del gnäller på att V6orna tar olja, men ser man till antalet klagande och antalet tillverkade tror jag inte det är ett så stort problem.
Lite som allt gnäll om VAG's 2.0TFSI. "Man får tanka olja och fylla på bensin, byta kamkedjesträckare 2ggr per år, renovera toppen en gång per år och sköter man inte de får man köpa ny motor direkt för 200 000". Faktorerar man in hur offantligt många sånna här motorer som VAG pumpat ut, så är det en ganska liten del som haft problem. Sållar man sen bort dom som kört på longlife men inte skött de på rätt sätt och därav fått problem är det en försvinnande liten del som gett stora bekymmer.
Alla dessa tyskar då.. Dom dras alla tre med rykten om skyhöga försäkringar och reservdelspriser. Det stämmer inte. Jag hade nyss en Audi A3 från -01, den var billigare att försäkra än en Golf av motsvarande sort, men ingen skriker över att Golfen är dyr att försäkra
Skilde dessutom nästan 20% i premie. Reservdelar köper man från tyskland, då är dom hellre billigare än till t ex Volvo som många anser ha bra kurs på sina reservdelar. Problemet dock.. är att eftersom dessa stämplats som premium bilar har dom också varit åtråvärda för ungdomar, dessa ungdomar har inte alltid skött bilarna exemplariskt. Piskat dom kalla, fuskat med oljekvalite och byten.. Vilket gör att man får titta lite närmare så man får ett schysst ex. Tittar man på en V70 t ex är det inte lika noga då chansen att någon piskat och misshandlat en sån är många gånger mindre.
Sen finns ju även Volkswagen. En Passat är även de en väldigt bra bil! Eller en Skoda Octavia, väldigt mycke bil för pengarna. (Edit: Värt att notera är att det inte är ovanligt att VW's är dyrare än motsvarande Audi, trots att Audin har mer utrustning och mer premium känsla. Troligen pga de rykten om elfel, oljedrickande etc som Audi dras med samtidigt som VW har ganska gott rykte. Ändå sitter de samma elektronik i båda modellerna, samma motorer, många gånger samma lådor..
)
När de gäller inkörd nyare vs lågmilad äldre hade jag alla dar i veckan valt en med mindre mil. Dock helst en som stått ett tag istället för att körts korta sträckor då å då. Vad man får komma ihåg är att många bilar får "samma" bekymmer vid ungefär samma miltal.
15000-20000 - Bromsklossar, skivor
20000-25000 - Stötdämpare, avgassystem
25000-30000 - Koppling, bussningar
Sen får man se på kamremsbyten, andra servicenivåer etc. Är de rätt bil kan de vara klokare att köpa en som gått 30 000 mil istället för 20 000. Oftast är dock en som gått bara 10 000 mil de bästa valet, om än de svåraste att hitta med
Så som jag tolkade frågeställningen hade jag i första läget valt mellan Volvo V70 och Toyota Avensis. Pga driftsäkerheten hos de två. Inte för att dom är speciellt roliga att köra, för de är dom inte. Inte alls faktiskt
Hade jag Själv ställts inför de kraven (jag hade prioriterat en roligare körupplevelse över driftsäkerhet) hade jag nog tittat på Audi A6 Quattro (När det gäller just Audi så ÄR det skillnad på 2wd och Quattro bilar. 2wd bilarna håller av någon anledning inte lika bra, och just Quattros med långsmonterad motor är de som verkar hålla bäst) eller en Mercedes E klass.
Värt att notera är att överlag är alla bilar i den prisklassen/storleken rätt bra bilar. I slutändan kommer allt att handla om hur den skötts tidigare. T ex skulle en rejält skabbig saab som blåryker men har perfekt service historik, en föregående ägare som kan en del om bilar och haft den länge, vara Mycket driftsäkrare och friskare i grunden än en V70 som är nyvaxad med en ägare som är nummer 38 i raden och haft den ett halvår. Det är svårt att handla begagnat