Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)
Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men... Visa mer
Tja! Nu vart de ett litet tag sedan man fick någon tid för bilen. Men ikväll blev det någon timme och äntligen är länkaget mellan spakställena färdigt! Inte något glapp alls mer än det som är i original spaken. Är så j..på nöjd! Har även ett filmklipp men man var tydligen tvungen att ladda upp från t ex Youtube om jag fattade rätt?! Glömde givetvis ta bilder under konstruktion. Men detta kommer jag att plocka isär å då ta bilder.
Jag tvivlar inte på att de inte glappar nu, frågan är hur de fungerar efter att du kört ett par veckor med det
Tittar man åter på Hilmerssons spakställ ser det ut som att han har kullager på axeln genom den stora spaken på var sida. Till de förmodligen en precisionssvarvad axel som lagren sitter på, där finns det inget som kan glappa.
Jag hoppas de fungerar för dig, men jag hade själv inte byggt så
Har vart väldigt dåligt på garage fronten nu under ett tag. Har tyvärr vart fullt upp med annat julstök m.m. Men skall se om orken infinner sig efter jobb idag att gå ut i garaget en sväng och börja knåpa ihop ett fäste till den hydrauliska handbromsen. Placeringen blir nog troligen mellan original spakställ och ratten, känns som det kan vara en bra plats med tanke på att det skall vara lätt åtkomligt.
Nu var de ett bra tag sedan det hände något i garaget! Men nu skall vi se om vi kan få upp lite fart igen. har gjort ett fäste till den hydrauliska handbromsen nu och fått den på plats i alla fall. Har även ritat upp ett nytt bränslesystem. Så de skall finnas soppa när det väl dyker upp rätt motor. Och vilken motor är rätt motor det är en bra fråga! en audi 5:a vore enligt mig rätt! här kommer lite bilder på handbromsen/fästet och ritningen på bränslesystemet.
Fundera över var du ska ha bränslefiltret också, ser ut att saknas på schemat för soppan
Ska du köra originaltank eller eftermarknads? Hemmabyggd? Ifall du tänker förbereda för framtiden, försök få med ställen där du kan koppla in ledningar till en kolkanister från tanken. 1-2 vettiga luftnings ledningar bör duga gott.
Ska du någon gång regga med annan motor så lär de bli en 3-vägs renad sådan (i praktiken är det numer bara möjligt att regga bilar producerade efter 75 med 3-vägs renade motorer). Och då kommer du behöva kolkanister systemet, samt sluten vevhus vent och kat men de brukar komma av sig själv med motorn
Fundera över var du ska ha bränslefiltret också, ser ut att saknas på schemat för soppan
Ska du köra originaltank eller eftermarknads? Hemmabyggd? Ifall du tänker förbereda för framtiden, försök få med ställen där du kan koppla in ledningar till en kolkanister från tanken. 1-2 vettiga luftnings ledningar bör duga gott.
Ska du någon gång regga med annan motor så lär de bli en 3-vägs renad sådan (i praktiken är det numer bara möjligt att regga bilar producerade efter 75 med 3-vägs renade motorer). Och då kommer du behöva kolkanister systemet, samt sluten vevhus vent och kat men de brukar komma av sig själv med motorn
Bränslefiltret synns dåligt på skissen med de sitter på sidan av catchtanken. det blir orginaltank då den har optimal placering med en catchtank efter. Okej tusen tack för infon är som sagt första gången jag bygger bil så allt är välkommet!
Mittkonsollen börjar ta form! en hel del montering kvar inne i coupén och lite svettsning kvar. Sedan blir det ur med allt igen för att äntligen måla golvet och tillverka hathylla, brandvägg, sidor bak och dörrsidor i aluminium!
Delarna till bränslesystemet börjar att trilla in! Tyvärr glömde jag några kopplingar och beställde även någon koppling fel. Men nu tror jag att de rätta sakerna skall vara påväg hem. Hela soppasystemet är inhandlat på H2Mracing. Kommer göra sig bra i bagagen detta!
Fick göra mig en värmeplåt bak i brist på ork till annat. Kanske inte helt nödvändigt men ser helt klart rätt ut på denna bilen enligt mig!
Kanske skulle orka sig ut en sväng i garaget när man kommer hem från eftermiddagsjobb idag å pressa lite slangar till bränslet. Hade först tänkt att ha returen ifrån catchtanken tillbaka till standardtank i botten ( en av de utgångarna som är tänk till ena pumpen). Men kanske är bättre att ha det på toppen och plugga den i botten? Eller vad säger ni som har lite mer kunskap om detta? Slänger med en bild så ni ser vilka utgångar jag menar. Utgången i botten är den med 90 graders an-koppling på och den jag menar på toppen är den som det inte sitter någon koppling på.
Nu har lite fler slangar hittat sin platts! Har även beställt lite andra kopplingar m.m. då jag har vbestämt mig för att returen tillbaka till tanken kommer vara på toppen så AN10 kopplingen i botten kommer att pluggas med en "hatt". inga mer slangar att pressa nu heller då resten blir alurör. Känns som det kommer bli trevligt detta
Mina pedaler ifrån sparco har även hittat dit. Men givetvis tog batteriet slut i skruvdragarn å tydligen hade man inte laddat det andra heller.
Till helgen blir det att svetsa färdigt golvet underifrån (bara passagerarsidan) kvar! Sedan lite svetsning i baksätet innan det är dags att måla golvet.
En tanke när jag skall dra bränsleledning fram och retur tillbaka. Vart bör jag dra dessa ledningar? Inuti bilen eller under? Blir 1/2" alu ledning gjord för bränsle. Skriv gärna lite tankar och idéer!!
Då var äntligen värmepaketet ur bilen! Tänk att så små skruvar kan jävlas så mycket. Enda fläkten jag kommer att köra med är en båt motorrumsfläkt. Hålen kommer att poppnitas igen med aluminium för att träs kablar igenom. Hyllan som blev kommer få bli plats åt ett bränslefilter iaf. Så blir ett filter emellan orginal tank och catchtank sedan ett emellan catchtank och motor.
Sedan tömdes bilen inuti på det mesta. Då jag skall svettsa klart inuti och under cupen i helgen. Skall även knäcka bort de sista asfaltsmattorna. Sen är det dags för de roliga!! Färg på golvet och aluminium i massor. Blir hatthylla, brandvägg, sidor bak och dörrsidor i aluminium.
Sånna alurör är skitsmidiga att jobba med! Kör de på min Kadett också
Men ska du köra AN10 på bränslet!? Du Är medveten om att AN10 duger för typ 1500++ hästar va? AN6 redan duger Gott för 6-700+hk! De duger till 1000hk också men då får man acceptera lite tryckfall i ledningen, men så länge man har en pump som klarar av att leverera bränsletryck+tryckfall så är det inga bekymmer heller.
Returen från catchen till tanken bör sitta högt ja, de låga utgångarna ska du ha för pump in och pump ut. De höga för retur från BTR och retur till tank. De är de normala i alla fall, den där setupen ser ut att vara gjord för totalt 3 pumpar. En till catch och 2 från catch till fuelrail
Sånna alurör är skitsmidiga att jobba med! Kör de på min Kadett också
Men ska du köra AN10 på bränslet!? Du Är medveten om att AN10 duger för typ 1500++ hästar va? AN6 redan duger Gott för 6-700+hk! De duger till 1000hk också men då får man acceptera lite tryckfall i ledningen, men så länge man har en pump som klarar av att leverera bränsletryck+tryckfall så är det inga bekymmer heller.
Returen från catchen till tanken bör sitta högt ja, de låga utgångarna ska du ha för pump in och pump ut. De höga för retur från BTR och retur till tank. De är de normala i alla fall, den där setupen ser ut att vara gjord för totalt 3 pumpar. En till catch och 2 från catch till fuelrail
Blir an8 är bara en del som är an10 men tänkte att storleken borde inte ha någon större betydelse kan va bra att ha för framtida motor. Ja de verkar riktigt smidiga! Har du dragit dina under? Japp tanken med den catchtanken är en in å två ut men kommer givetvis bara köra en in å en ut.