Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)
Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men... Visa mer
Kvällen började med att slipa ner alla svetsfogar.
Sedan lades de på ett lager rostskydd lite extra mycket just över alla fogar så de skulle krypa in ordentligt. Sedan fick de pysslas med lite annat innan de var övermålningsbart.
Funderade en kort sväng på vad som hände min ena rondell, som började dumma sig när jag slipade. Stoppar när jag lutar den åt ena hållet och startar igen åt andra hållet. Kan de va kolen som e dåliga?? Känns konstigt!
Bilen tömdes på vatten. Mest som en säkerhet ifall värmeluftspumpen skulle säga upp sig utan att jag märker detta direkt.
Sedan monterades båda dörrsidor fram ner. Då dessa ändå skall ersättas med aluminium plåtar. Någon hade vart lite väl kreativ med lim både på dörrsidorna och vevar.
Till sist så la jag på ett lager karosserikitt över alla fogar för att förhindra att fukt kryper in i porerna.
När jag skulle gå in från garaget så upptäckte jag att den första snön även hade lagt sig. Usch å fy!!
Idag tog jag mig orken att gå ut i garaget. Har vart en riktigt seg vecka!
Golvet på passagerarsidan svetsades färdig, för att sedan slipas och få ett ordentligt lager (över fogarna) med rostskydd. Karosserikitt kommer strykas på imorgon då jag ej orkade vänta denna gången på att de skulle torka tillräckligt.
Lite fler dekaler åkte dit. Nu kommer säkert en del tycka att jag är som en "18 åring". Haha. Men jag anser att rätt dekaler på rätt ställe och bil gör sig väldigt bra. Jag känner mig iaf nöjd med utseendet.
Nu ikväll började jag på fästena till de nya stolarna. De till passagerar sidan blev färdiga. Kommer svetsas dit imorgon kväll troligen. Se om jag får tag på mer profil imorgon med är ca 1m kort för att kunna göra förar sidan.
Konstaterade att jag behövde ett kortare vattenpass så de fick ju fixas.
8st stödplattor till sidorna kapades upp av en rejäl plåt. För att fördela trycket i sidorna lite så de förhoppningsvis inte skall svikta något.
Blev 30mm profil. Här är allt uppkapat och slipat.
Så blev dem två stycken näst intill identiska fästen.
Här är dem inmätta och lagda på plats. Har ej helt bestämt mig än så de kan hamna någon cm längre bak.
Och till sist ett lager rostskydd. Tanken var att bara lägga där det blir plåt emot plåt så länge men va fan.
Sitter och funderar på detta med bränslesystem här. Skall köra med en 40L fulecell, en pump och filter i bagagen. Även en btr med mätare i motorrummet. Men skall man sattsa på en catchtank också? Och hur kopplar man detta så den är full hela tiden? Inte forskat så mkt så säkerligen knte så svårt att ta reda på. Men roligt med eran kunskap och era åsikter.
Bättre att du behåller orginaltanken och en mindre catchtank. Det är ju optimal placering ut viktsynpunkt redan. Varför ska du ha btr med Mätare?
Ja de kanske är så en skall göra. Är ju även bättre ur ekonomisk vinkel. Tänkte att då kan jag ju köra på en pump med högre flöde fast emot lägre tryck men kanske är fel tänkt. Har inte börjat läsa in mig på detta än sitter mer och gissar. Du kanske kan förklara hur jag skall koppla?
Det känns ju bara lite onödigt att ha en större pump än nödvändigt, oftast låter det ju bara mycket om dom (pratar av egen erfarenhet) om man inte ska trimma ordentligt så duger ju original ett tag. Jag hade köpt en cylindrisk catchtank och satt vid sidan om, ståendes tänkte jag och sen en förgasar pump från orginaltanken till catchtanken och sen huvudpumpen från catchtanken.
GÖR OM GÖR RÄTT!! Punktade dit stolsfästena och provmonterade stolen. De såg ändå rätt bra ut bara justera lite vinkel på stolen. Tills jag satte mig i den och konstaterade att detta blev inte bra. Huvudet snuddade taket så alltså för högt!! Bort med dem fästena!
Började istället kapa ur golvet för att göra de likvärdigt med förar sidan. Så stolen går att få ner så mkt som möjligt. Får se om jag får färdigt golvet i morgon. Och ta nya tag på stolarna till veckan.