3132
Sök

Toyota Mr2 Tubro, Tracktoy

I tråden har det byggts en ny och förhoppningsvis skottsäker motor (5SGTE) till min MR2 turbo som körs mestadels på bana. Kommer nu bestå av lättare chassi uppgraderingar för banåkandet. Målet är runt 400+whp

61 738 Visningar
Uppdaterades senast 18 februari 2022
951 Inlägg
24 januari 2019
#41
Den ser riktigt rå ut big_smile kommer nog gå som fan big_smile


2 327 Inlägg
24 januari 2019
#42
Känner igen dedär lol


111 Inlägg
28 januari 2019
Trådstartare
#43
Jag har massor med motivation att skruva just nu men står still i väntan på svänghjulet så vad gör man? Jo jag hittade på nya saker att testa som jag inte gjort innan. Kolfiber wrap på vingblad och splitter så det ser lite ballt ut   

När vi var sådär 18-19 insåg jag att jag var värdelös på tona rutor varför jag trodde detta skulle vara lättare förstår jag inte.. Fick till det ok efter en del kämpande men snyggt skulle vara en överdrift. Fick göra något och testa lite nytt i alla fall. 


https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-8c799644706ceeddc7d24700b9feb40e.jpg
Senast redigerat av Alfman (28 januari 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

2 327 Inlägg
28 januari 2019
#44
Jobbigt när man måste vänta lol


111 Inlägg
1 februari 2019
Trådstartare
#45
Jag fipplar på med lite småsaker medan jag väntar på att få grejor så jag kan montera växellåda och sedan få i motorn....

Har lackat intercoolern svart, för jag tyckte det var shyst. Sedan 2 stycken tryckande fläktar på undersidan, folk som har intercoolern så här kör tydligen med fläktar så lika bra att köra så med det beprövade konceptet.
Tänkte styra Fläktarna med sprutet på insugstemp, så tex när man åker motorväg behöver inte Fläktarna gå.

url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=222490&image=2744342]https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-64187a189b46523f5f2a70ba10c45925.jpg[/url]
Senast redigerat av Alfman (1 februari 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

480 Inlägg
4 februari 2019
#46
Fläktarna kommer ju motverka heatsoak rätt ok väl? Vattensprut till den för bankörning kanske? smile


111 Inlägg
4 februari 2019
Trådstartare
#47
Bennybira skrev:
Fläktarna kommer ju motverka heatsoak rätt ok väl? Vattensprut till den för bankörning kanske? smile

Jag hoppas det kommer hjälpa i alla fall. Har bra koll på vad jag hade i insugstemp tidigare, alldeles för hög, så får se var vi hamnar här.
Blir den inte låg nog får man börja titta på någon sorts vattensprutning kanske.

Men just nu börjar jag bli frustrerad över att jag inte kan stoppa ner motorn så jag kan börja bygga fästen till intercoolern hmm

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

111 Inlägg
6 februari 2019
Trådstartare
#48
Lite roliga nyheter nu då!
Jag var på lite skoj med i en gilla tävling på Svenska MR2 gruppen på facebook som jag vann, priset var att få bilden på bilen skickad till de som håller i Japdays på Mantorp i sommar. De skulle i sin tur utse sina favorit bilar som de ville ha i sin monter om 10 bilar på Elmia. Olika klubbar skickade in bilder som jag förstår.
Trodde aldrig de ville ha med en MR2a utan bara Skylines och Supror osv men blev chockad i dag när jag fick veta att jag blev utvald och därför måste ha bilen klar till Emlia   
Så vill ni se bilen live och snacka lite skit så kommer jag vara där.

Sedan har jag även pratat med Clas "Citius Motorsport" som kört långlopp med MR2a, som jag för övrigt köpte bilen av, Han hade lite saker över att sälja eftersom han bytt till BWM, konstigt val. Han hade även lite tips på bromskylning till splittern.

Bromsarna är 315mm med aluminium bells och 4 kolvs brembo ok från någon BWM.
Detta bör passa bättre än det kit jag köpte innan som folk bara verkar ha för den ska se snyggt ut där halva belägget var utanför skivan och gick inte att bygga om så det passade för oket var för stort.
Sen att det är beprövat i långlopp så bör det hålla för det jag kommer använda bilen till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-b7d1aee7fc503348fdd8417920d13ea3.jpg

Sedan fick jag tipset om att göra en slags tunnel i splittern för att leda upp luft till bromsarna, fungerar tydligen väldigt bra, ännu en stulen bild från "Citius Motorsport" men kommer bygga om min splitter till något liknande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-0ec05e6d86ce2445ff4c98557e9e77f5.jpg
Senast redigerat av Alfman (6 februari 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

1 945 Inlägg
7 februari 2019
#49
Vet inte hur du har idag med bromskylning men en luftslang från fronten till bromsen är ju också välbeprövat. Ett annat alternativ är att bygga kylvätskekylt system som är kopplat till bromsljuskontakten. smile

Men tror du kommer att hitta en bra lösning på det. smile Och får säga grattis till att du fick en plats till Elmia!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

111 Inlägg
7 februari 2019
Trådstartare
#50
Mr_Lööf skrev:
Vet inte hur du har idag med bromskylning men en luftslang från fronten till bromsen är ju också välbeprövat. Ett annat alternativ är att bygga kylvätskekylt system som är kopplat till bromsljuskontakten. smile

Men tror du kommer att hitta en bra lösning på det. smile Och får säga grattis till att du fick en plats till Elmia!

Som du ser på bilden från långlopps bilen så hade de kört slangar först men med dåligt resultat. När de sedan kapade upp  splittern och gjorde tunneln blev det riktigt bra. De körde ju lopp på 7 timmar i sträck så det är väl beprövat som sagt så jag kommer testa det först och funkar de inte så får man nog fundera en gång till på vad man ska göra.
Med splittern så tar man ju bort original flödet till bromsarna så de får väldigt lite kylluft annars om man inte gör nått alls.

Tack, ja blir lite att rodda i nu med Elmia för att transportera bilen osv. Men ska bli riktigt roligt. smile

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

111 Inlägg
20 februari 2019
Trådstartare
#51
Clutch Masters är väl inte direkt mitt favvo företag just nu... de lovade att svänghjulet skulle skickas den 12 Februari så jag skulle haft det i slutet på förra veckan men så verkar det inte precis blivit så motorn står fortfarande på golvet utanför bilen... 

Fick hem bromsarna jag köpte av clas i alla fall så var tvungen att ge oken ett nytt lager färg nu när man ska stå på elmia och se snygg ut, lade även på en fin liten dekal, men får se om den brinner upp sen när man börjar använda grejorna på bana. 

Så här ser original setupen ut, med och 2-kolvsok (båda kolvar på en sida) och 275mm ventilerade skivor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-f716df07f22223f5893acb10310be3c5.jpg

Den nya setupen är då Brembo 4-kolvsok i aluminium från någon BMW 7serie och 315mm skivor med aluminium hatt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-b3d16c5d3f9317c3d6618a4b2ac3f1e6.jpg

Tyvärr passade inte fälgarna utan spacer nu. Det enda jag hade hemma var en 30mm och det var lite väl mycket så kommer köpa 5mm spacers på biltema och pröva mig fram till vad jag behöver sedan beställa nya, gissar på runt 15mm nånstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-12baa94c1128c8aafbc8429e82bf1643.jpg

Sedan lite onödigt men roligt vetande.
Original bromsskivor som var begagnade med belägg och allt där till vägde 13kg precis
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-64cba9de1864052f2b07888a8e4d1207.jpg

Medan den nya setupen vägde 12,2kg, med nya skivor, så jag sparade hela 800g per sida på att få bättre bromsar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-78083a8d620148a41d5165f44ec862d2.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

1 945 Inlägg
20 februari 2019
#52
Fan va surt att de tar sån tid att få svänghjulet! Men bromsarna blev galet snygga!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

111 Inlägg
12 mars 2019
Trådstartare
#53
Just nu grämer jag mig själv lite för jag inte läst på ordentligt... 3sgte kopplingen skulle passa på 5sfe svänghjulet men tyvärr så var det fel hålbild på Tryckplattan när jag fick hem sakerna, så funderade först på borra om hålen i svänghjulet för att få tryckplattan att passa men bestämd mig sedan för att i stället köpa rätt tryckplatta så nu blev det alltså mer väntetid.


För att faktiskt få någonting gjort över huvud taget så drog jag fast växellådan på motorn och monterade i bilen utan svänghjul och koppling. 3 av 4 motorkuddar sitter i växellådan så svårt att ha motorn på plats utan lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-b246b82c7f4224c1b4dc26f031aff420.jpg

Första problemet var att dumpventil och laddtycksstyrning på turbon tog i ett rör till värmepaketet. Det var dock enkelt fixat med en kofot och böja det lite åt sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-264c2a3b74911214c3fede8ffca95db0.jpg

Sedan svetsade jag klart sista biten av avgassystemet och satte V-band där det går ihop med den gamla systemet för att göra det enklare sen. Lindade downpipen i avgasbandage också för att det är så trångt och mycket jox där den går som man inte vill värma i ondödan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-7ed31ce49b5100d913e7b5b9ad16a409.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-b00c0eddfe6fab4e80f3268e58e1e451.jpg

Sen har jag även fått hem mitt plug n play styrsystem i from av EMU black, men blir några extra givare att montera så får se hur jag klarar det trots att jag är mental dvärg när det gäller el.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-85c4bef770bd51f343a6d8a0c1cf6716.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

2 327 Inlägg
12 mars 2019
#54
Grymt trist när man väntat så länge men så blir det fel endå... tycker du gör rätt i att provmontera motorn ändå! Man kan fixa till alla dem där små detaljerna som tar sån tid!


111 Inlägg
16 mars 2019
Trådstartare
#55
Efter pratat med lite folk som ägt och skruvat mer i MR2or än vad jag har gjort så är det inte alls så svårt att få ner växellådan med motorn kvar i bilen när redan allt under bilen med balkar och bärarmar och sådant redan är bortskruvat. Så jag fick helt enkelt tipset att köra vidare och montera ihop allt klart och sedan lirka ut växellådan och montera de prylarna när de kommer helt enkelt.

Så jag har alltså hållit på att koppla tillbaka slangar och kontakter på massa ställen och fått tillbaka AC kompressor och andra original tillbehör.
Inte så mycket att ha kort på en slang med en klammer på men en projekttråd utan bilder är ju tråkig så ni får kort på några saker som inte är original som moterats i alla fall.

Bränsletrycksregulator med manometer sitter på vänster stötdämpartorn med slangar och allt klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-78ca50854bd39740fb19cdecadf8fbc5.jpg

Sedan har jag även monterat oljefilterflyttaren, med tryck och temp givare, vid luftintaget där original intercoolern satt för det var typ ända stället med plats kvar. smile
Biltema filtret kommer att bytas väldigt snabbt. Tänkte bara varmköra motorn och sedan byta olja och filter igen för att få ut de skräp som möjlig kan kommit in under byggtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-98f6b23cd71311acefab4a6eb5e40bd2.jpg

Det som återstår nu är att göra klart kontakter till de nya givarna och lambadan, fylla upp med vätskor och få in basmappen sedan är de faktiskt provstart. big_smile
Senast redigerat av Alfman (16 mars 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

111 Inlägg
8 april 2019
Trådstartare
#56
Haft ordentlig motivationsbrist för 1000 andra saker i livet har bestämt sig för att bråka lite...

Men har fått lite fart igen i dag, så hoppas på att kanske kunna provstarta till helgen.

Liten mini update på vad jag gjort i alla fall. Hoppas på komma ihåg att fota resten av veckan men när man har lite stressigt och bara vill göra klart finns ju risk att man glömmer av sig och bara skruvar på.

Har lyckats göra lite extra härvor till givarna jag lagt till styrsystemet utöver Plug n Play adaptern, har gått hyfsat bra ändå måste jag erkänna med i stort sett noll förkunskap i ämnet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-0cbab8b2865631d970a76f42d0babee1.jpg

Sedan var däcken jag hade inte godkända för besiktning så var tvungen att ha nya för att kunna åka i sommar.
Valet föll på Nankang AR-1 för det ska funka för den lilla gatåkning jag gör och även vara hyfsade budgetalternativ på bana, med min erfarenhet lär det räcka långt. 
Blev lite bredare fram nu med nya skärmarna, så 235/40-17 istället för de gamla 215/40-17. Så ska bli kul att få fart på kärran snart så man får åka lite och testa alla nya saker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-8260e658dbe63d31a744a7256f999c30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-655e684001d971897575759088286f5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-069cd69d4146041dc13b424e5a3d136a.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

1 945 Inlägg
8 april 2019
#57
Har du kört på de Nankang däcken förr?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

111 Inlägg
8 april 2019
Trådstartare
#58
Mr_Lööf skrev:
Har du kört på de Nankang däcken förr?

Nej jag har inte testat dem innan. Körde Federal 595 rsr tidigare som också funkade rätt bra men överhettade lite för snabbt med min körstil. Får hoppas dessa ska hålla längre.

Hört folk som kört dem och de ska vara bra på bana för priset. Men inte bästa r-däcken.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

111 Inlägg
8 april 2019
Trådstartare
#59
Sambon somnade i soffan så jag passade på att smita ut i garaget och montera svänghjul och koppling smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-460c4555b70d0268ac4b509202ee18b7.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy

480 Inlägg
9 april 2019
#60
Tar sig ju!
Grattis!



Sök