Vad har hänt i sommar? - Del 2Fortsätter med lite updates om vad som hänt i sommar!
En 944 S (LTT) -96 för 1000 kr En dag ringde telefonen. Det var en bekant till min familj som frågade om jag var intresserad av att köpa en 940 billigt från en av hans vänner. Det lät intressant, så jag bestämde mig för att ta Sudden och åka och titta på den...
...men vilken syn! Bilen stod i en igenvuxen del av en trädgård. Bromsarna satt fast och mössen hade byggt bon på flera ställen under huven. Där hade den stått sedan 2016. Senaste besiktning var 2015.
Den hade ställts då den inte längre startade. I bilen låg inte mindre än tre nya spridarrelän och en databox med kvitto från en skrot, vilket vittnade om att de försökt få igång den, men tyvärr misslyckats. Säljaren var väldigt hjälpsam och vi lyckades ganska snart få loss bilen med hjälp av några spännband mot ett par träd. Sedan tog vi en bogserlina.
Priset var överkomligt, 1000 kr. Bara motorparketet, B230FK med M90 överstiger det priset flera gånger, så jag slog till. Pengarna betalades och Sudden fick dra hem sin lillebror.
Genast efter hemkomsten blev det till att tvätta. Först en grovtvätt och sedan en tvätt till.
Den blev ren och fin, men klarlacksläpp fanns på huv och baklucka samt vänster framskärm (som såg ut att vara utbytt och sprayburkslackad. Jag började även göra rent inredningen.
Då jag inte hade något intresse alls för den här bil (ingen diesel och inte skattefri) var planen att få till en försäljning och få in lite pengar. Jag tyckte det var synd att skrota den och sälja i delar, så den skulle säljas hel. Men först måste ju bilen gå!
Det visade sig vara ett riktigt simpelt fel. Säkringen till boxarna var bränd. Inte så konstigt då det satt en 15A säkring istället för 25A som det ska sitta! Jag satte i en ny säkring och då startade bilen. Men efter några sekunder på tomgång dog han.
Efter lite felsökning kom jag och min kompis fram till att det var vatten i tanken. Så jag tömde den. I med lite ny bensin och lite etanol för att få bort det sista vattnet. Nu startade bilen och motorn gick jämnt och fint.
Men! Topplockspackningen verkade vara kass. Den tryckte vatten ur expansionskärlet och det var grå sörja under oljelocket... Det är ganska enkelt bytt på dessa, men det får nästa ägare ta hand om.
Interiört var bilen i hyfsat skick. Sätena var bra, men innertaket buktade neråt och galonen längst upp på dörrsidorna hade släppt (vilket ofta sker på 900-serien på årsmodeller mellan ca 1994-97). En och annan fönstervev var också av.
Vindrutan hade en mindre spricka på passagerarsidan, men det är ju inget som besiktning anmärker på.
Bilen hade stora kylen (dock för bensinare) med elfläkt, men den behöll jag. Monterade på lilla kylen med höfläkt istället.
Man vet aldrig om man vill ha elfläkt på Sudden i framtiden och då passar den rakt på Suddens kyl.
Plockade även ljudsystemet, som bestod av 4st Alpine högtalare i (2 i hatthyllan), stereo, aux-kablar och + matning bak till slutsteg.
Bytte också lite trasiga blinkersglas, lampor, kontrollerade så att inga bromsar låg på mm. Sedan var det dags för försäljning. Att ställa på och betala skatt, försäkring, besiktning mm + ev ombesiktning var inget jag hade lust med då jag inte tänkte behålla bilen.
Lade ut en annons på Marketplace med gott om bilder, där jag beskrev skicket. Priset sattes till 5000 kr, avställd och obesiktigad och med defekt topplockspackning (dock körbar).
Och jävlar vilket intresse.
Den vart såld på ett par timmar och folk fortsatte att skriva på den under tiden som köparen var på väg.
Kanske hade jag satt priset lite för lågt?
Kul var att killen som kom och köpte den handlade en 945:a, också den en 96:a LTT i samma mörkgröna färg (fast med SE-paketet) av mig för några år sedan.
När affären var avklarad blev det till att svänga förbi Julle för att ge den älskade Sudden en noggrann tvätt.
Vi lade även på vax.