3046
Sök

"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.

180 390 Visningar
Uppdaterades senast 16 september 2021
7 Inlägg
2 december 2018
#41
Loveless skrev:
alex_v skrev:
grymt, kämpa på!

Tack, det skall jag göra! smile

Samuel_H skrev:
Intressant bil, hoppas det går vägen!

Bilen är ju importerad, vet du varifrån?
Årsmodell -87 på bilen men regskylten börjar på S och sedan U, så förmodligen importerad till Sverige någon gång under 2001.  Eftersom man började använda S sent 2000.

Vore kul o veta vart den tjänstgjort tidigare i livet!

Byggd i Belgien (Ghentfabriken) och har rullat i Tyskland. Bra gissat! Den är importerad till Sverige tidigt 2002. wink

Okej, ja det var nära! Då är han tysk alltså smile

Skrap
2 098 Inlägg
2 december 2018
#42
grymt smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

532 Inlägg
3 december 2018
Trådstartare
#43
Instrumenthuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2deec5b196bd33e7b9f8f3d5e84be4e2.jpg
Tyckte det var dags att ge instrumenthuset lite kärlek! Dels göra rent den och kontrollera så att alla lampor är hela, men även montera in ytterligare en extramätare, så att jag får ett fullt instrumenthus! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-91bc63a7bc027a9d92dcc125c4e70a71.jpg
Började med att ta ur lamporna. Mitt instrumenthus är ett Yazaki. Dessa japanska instrumenthus satt på 700-serien mellan årsmodell 84-87 (osäker på vad som satt på 82-83, men tror det var VDO). Årsmodell 88-90 har VDO och de har (tycker jag) betydligt sämre kvalitet på kretskortet. På flera sådana instrument har jag fått göra minst en bypass-lödning p.g.a. ledningsbrott, för att få igång alla varningslampor och instrument. Så jag är glad att Sudden har ett Yazaki-instrument. Yazaki har även utbytbara glödlampor. På de senare VDO-instrumenten är de fastlödda och alltså måste hela sockeln bytas ut! mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3f8f7669b98c34393d0b181f31a253cf.jpg
Något jag alltid gör när jag tagit ut glödlamporna är att kolla vilka olika varningslampor just den här Volvon har, genom att hålla upp instrumenthuset mot en ljuskälla. wink Som bekant skiljer sig detta beroende på årsmodell, motor och extrautrustning. Sudden har följande lampor (börjar från vänster). De som är satta inom parentes är ej inkopplade från fabrik.

1      Glödstiftsindikator (Slocknar när motorn är redo att starta)
(2)    Varning för låg oljenivå* (Slocknar efter två sekunder när tändningen är på om oljenivån är ok)
         *Endast ink på D24T 1982-85, men funderar på att skaffa styrenhet och givare och koppla in den!
(3)    ABS systemet ur funktion*
         *Sudden har ej ABS.
4      Lyktor tända
5      För högt laddtryck (Turbo Diesel)
6      Varning för lågt oljetryck
7      Laddning ur funktion
8      Överväxel inkopplad (M46)

9      Helljus på
10    Bromskretsbortfall
11    Parkeringsbroms dragen
12    Glödtrådsvakt
13    Låg spolarvätskenivå
(14)  Överväxel urkopplad (Automat)*
         *Sudden har manuell låda (M46)
15    Bältespåminnare
(16)  Låg kylarvätskenivå?*
         *Ej inkopplad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-80942fd665a5e69369a7628a2064169d.jpg
Instrumenthuset tillverkat 1986-05-13.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a06177c320c642a285dcfed71952b757.jpg
Efter att glödlamporna plockats ur var det dags att lossa skruvarna för att kunna dela på instrumenthuset. Monterade även ur yttertempmätaren och täckbrickan på motsatt sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-733bde05fcc876ed8aa127d1b094a9df.jpg
Tydligen räcker det att montera ur den här skruven för att kalibrera om bränslemätaren (som ju sällan brukar fungera) om man har 80-liters tank. Sudden har den lilla tanken (60 liter), men fick faktiskt med en stor tank som suttit i en 960 från förra ägaren. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dc87ff8157122a47c62588252621a8e1.jpg
Instrumenthuset delat. Dessa är simpelt uppbyggda och de olika modulerna är monterade som egna öar, vilket gör dem enkla att byta ut. På bilden syns även voltmätaren jag tänkt montera in. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-78555e98b870fe34993a7a888593f9e3.jpg
Började göra rent in och utsidan av glaset med en trasa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7007b742ddb763ce7f81e9e73f62a808.jpg
Tog en skruvmejsel och monterade försiktigt bort symbolerna för varningslampor och blinkers.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e45e5542bd4116b2132163d9843499d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6123cf4bdb39c2a1d4d7dea0c35a20ae.jpg
Tog även hjälp av kompressorn. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-477b813d491eaa1f60d0e02c5ebb1a80.jpg
Som nytt (nästan). yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2c220e136de4954e7306bafcce9584bc.jpg
Monterade yttertempmätaren och voltmätaren. Voltmätaren kommer från en 740 TIC och är egentligen gjord för att sitta på vänstersidan (sett framifrån). Laddtrycksmätaren (som ej sitter monterad på Turbo Diesel) på 740/760 TIC sitter på högersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6180e749136f6e248011db57cb6b9d4c.jpg
Det går dock att modifiera voltmätaren genom att ta en vanlig tom täckbricka, så att den passar på högersidan, vilket jag gjort eftersom yttertempmätaren bara kan sitta på vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9e910a2384780cd57ce1ab696d074ff.jpg
Voltmätaren inkopplad. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ec89f23047329c3e89476b49e8f085d.jpg
Innan jag monterade tillbaka lamporna testade jag dem med hjälp av ett 9-volts batteri (brandvarnarbatteri). Några var trasiga, så de bytte jag ut. Satte även dit tomma lampsocklar vid de varningslampor som ändå inte är inkopplade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cac3d743e00f45115881744978e33837.jpg
Resultatet blev bra! Går dock i tankarna om att skaffa en laddtrycksmätare i stället för voltmätaren på sikt. Hade även velat ha en oljetrycksmätare och en oljetemperaturmätare! smile Men instrumenthuset är inte stort nog! hmm Lite avundsjuk på de som har 82-83:or, där temp och tankmätarna är kombinerade och man kan få in totalt tre extramätare, dvs. en ytterligare. Finns heller ingen konsol för extra originalmätare, som det gör för 240 (81-93). sad

Någon som har några bra tips? roll Vill helst köra originalmätare. Om det inte går så undrar jag vilka två extramätare ni tycker att jag skall ha. De jag har nu är alltså yttertemp och voltmätare.
Senast redigerat av Loveless (3 december 2018)


532 Inlägg
5 december 2018
Trådstartare
#44
Förberedelser inför rostlagningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7efa191efac228c93d8cf11d45f5dd2e.jpg
Nu var det dags att demontera de sista detaljerna av inredningen inför rostlagningen av golvet. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f4be534721dc4e97b199d50b377bbb1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a3988302ce6e44020a6b214c6552de2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3d891adf3e0231d8dbdfdbc0c7e74c4a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-34a9df817b2306016a9c0e4bb3ed79bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-239cd7d8af3a0ed385aa9e6b29b82a39.jpg
Det mesta hade jag redan demonterat sedan tidigare, men en del återstod. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08f1605248bc433efefa1ad99ad1aa1e.jpg
Förvaring av interiördelarna. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0aa06280de3f9ef9cb761329bf620d6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-882a04fb8d579a5e9f345b9a66f6559c.jpg
Demonterade bränsleledningarna och bromsrören från klammerna, så att inte de tar skada. när man kapar ur plåt ovanifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-37fc69f6d0ea891c013188b216cc33c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b81f94d815b5cccad3f9b41f619bee5d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52276b8fd14d9a7b9a7112644f6cf72e.jpg
På flera ställen räckte det med en liten lätt petning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-adc83ac1f4632f89c865880af0d37c98.jpg
...för att det...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f29e2821548c90dc486f0a179cc3333c.jpg
...skulle gå hål!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8625468d7f29da4a29a80decf54810b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3487e19d17832788be9da5a00388e50e.jpg
Under det fina silvriga ljuddämpande materialet dolde sig...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59e3b3a7acdf7356200d96b5ba4567c9.jpg
Ännu mer rost! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8d15feb1e042473a1205462cd52a48d.jpg
Skrapade bort materialet med en kniv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f3ccb0e120dd148f0863a365773387af.jpg
Tog även en dammsugare och sög upp alla lösa rostflagor. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4484cbb8b6e3c5ef116aa2a3f2fe8f93.jpg
Passagerarsidan var inte riktigt lika illa som förarsidan, men bra mycket rost ändå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c511c38ea17637211645fadaa88b67c.jpg
Förarsidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-259f5c5617f9d4d30c759c49b31eee11.jpg
...Här har rosten gått lös ordentligt! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-557e82cab9eec750632dca8f465b02fd.jpg
Tur man har en kompis som är svetsare. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2d37c080a7846e54ae527da6b8a0d69.jpg
Vi började täcka in Suddens inre med brandfiltar för att skydda rutor och annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a1b2d280b09eeb5932103761ae501923.jpg
Ser nästan ut som en madrasserad cell. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e14c5d177c9e09ccc312f435bc9ae4d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0ef997d07dc5a2d9f165bbaf2afcfbed.jpg
Vi täckte även dörridor med brandfiltar. Värt att lägga lite extra tid så att inte något blir förstört! wink De små svarta plastklämmorna vi använde är väldigt bra att ha i verktygslådan. tongue
Senast redigerat av Loveless (5 december 2018)


303 Inlägg
5 december 2018
#45
täcker ni rutorna för att det inte ska stänka svets flagor på dom?

532 Inlägg
5 december 2018
Trådstartare
#46
alex_v skrev:
täcker ni rutorna för att det inte ska stänka svets flagor på dom?

Det är en anledning, men det som är mest skadligt för rutorna är stänk från vinkelkapen... Gjorde det misstaget på en 740 en gång. neutral Rutan, som innan var felfri blev helt förstörd, fliserna verkligen gick in i glaset. Märkte det inte först, så slutade med att jag fick byta hela rutan! roll Så skydda alltid rutorna innan du kör med vinkelkap i närheten av bilen. wink Fliserna flyger långt, längre än man tror!
Senast redigerat av Loveless (5 december 2018)


532 Inlägg
6 december 2018
Trådstartare
#47
Fick hem lite trycksaker

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-044199e6c5ccb185cbfb8f81d7ac5d98.jpg
Fick hem lite broschyrer som jag köpt online. Först en svensk instruktionsbok för 1987-års modell. smile Men tyvärr täckte inte denna Turbo Dieseln, utan endast PRV-motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2ec915766de93b99fef49d530bdb6e5.jpg
Även två försäljningsbroschyrer till 760 för 1982, respektive 1985 års modeller. Fler är på väg, så att hela 760-serien täcks. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ade361a5923996a00c47ea8fdd2b887c.jpg
Dessa tycker jag faktiskt var lite häftiga med de stora högupplösta bilderna. yikes Längst upp är 1982-års modell (de saknar skärmblinkers). Nedanför 1985-års modell med skärmblinkers (de kom på 1984-års modell av 740/760).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e94fcd339ce3aa775ef124b82baba363.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-033f732d89f0c7d290b1ce6e10bc6779.jpg
De innehåller både lite nyheter för respektive årsmodell och information om extrautrustning och vilka färger på lack och inredning man kunde välja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3933eed9287b26bc157e9628d243d976.jpg
Instrumenthuset på 1982-års modell. Varför bytte man ut detta coola instrumenthus? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d336bbfca8cb567da2c2d5a5c4dae1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ae70aaaf6718cb281c2d5b922a8613c.jpg
Köpte även några gröna böcker med nyheter och kopplingsscheman. Tänkte jag skall försöka lista ut hur man kopplar in varningslampan för låg oljenivå, som fanns på de tidiga årsmodellerna med hjälp av dessa. cool

Olika spridare på D24 och D24T/TIC

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-695e86c11d49b42151d96a419c2029ae.jpg
En del av er kanske har hört om att turbo-versionerna av D24:an har andra insprutningsspridare? Spridarna öppnar senare på turbon. Här har ni en bra bild med hur man skiljer spridarna åt, dels genom Bosch-numren (KCA-numret), men även genom vilka värden de skall ligga på vid provtryckning. wink Kommer från gröna boken "Specifikationer 700-serien 1982-1989" som jag har sedan länge.
Senast redigerat av Loveless (6 december 2018)


532 Inlägg
10 december 2018
Trådstartare
#48
Rostlagningen påbörjad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec80b0f58b0113ab753b80a42a686e0b.jpg
Så blev det äntligen dags att göra något konkret åt rosten. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b5309911539a2ed09c22bd8e8c71ecc3.jpg
Rostskadade delar av plåten kapades bort med vinkelkap.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c200edfb77d4b27acef32f79606e367e.jpg
Därefter slipade vi rent med slipskiva, för att få ren plåten från färg. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cfd41de2ec3248cf681ca68128c1acc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cd6983a4bca1d1d17d8258f423cfc400.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f4acc52fe8036fe1ab5248cb0c976e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fb9a78a7d983ec3311bdd29377e22027.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42008f3a85df6c566559c1b5ff78a588.jpg
Ny plåt. smile

Kåpa till bakre kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b40c03c03b7a147e1dd66d1f42ef17ea.jpg
Hittade två kåpor till bakre kamremmen bland delarna jag fått med. En var av plast (från en senare årsmodell), den andra av plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f852960104c58f2324a0f8c7d8842f42.jpg
Valde ut plastkåpan eftersom plåtkåpan var rätt så rostig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-49c396328173b9019c178b4b701c0ec2.jpg
Monterad! cool

Bonusbilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-509130545764a2abc24846b5f08d0de2.jpg
Vem tittar fram där uppe, tro? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f168800f4e12e587bfece44d0c67387.jpg
Ungkatten Zack är väldigt nyfiken på vad som händer i garaget och speciellt nere i gropen dit han (ännu) inte kan ta sig. tongue
Senast redigerat av Loveless (10 december 2018)


303 Inlägg
10 januari 2019
#49
händer de något?

532 Inlägg
17 januari 2019
Trådstartare
#50
alex_v skrev:
händer de något?

Jadå! Projektet är inte avstannat. tongue Däremot har det varit lite dåligt med uppdateringar på sistone. hmm

Rostlagning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fe46c2cba833cd8be070321b2deaafef.jpg
Rostlagningen är nu igång på allvar. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-456a9651606cd6fb30946137c7d33d29.jpg
Stora delar av golvet behöver bytas ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dafcc138bc6ecabfb2eaa09799dd4ecc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5967459276569530d92a8aa8a379d283.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-89b297fc362989023550a243f65fd550.jpg
Lagningen underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7035963d3d46305e7f248a69bbf024d7.jpg
Fler bilder kommer de närmaste dagarna! wink

Delar

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6c0b41e22b87dc4806b30f34feb79793.jpg
Var förbi förra ägaren och hämtade lite delar som han letat fram, som ingick i köpet. Det mesta av det på bilden kommer från en skrotad 945 FTT -93. Men även sittdynorna till baksätet på Sudden, som varit urplockade eftersom bilen är LB-reggad hade nu letats fram. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1288e0c21676d6c72f022775726f2e83.jpg
Förutom det som syns på bilderna fick jag även hem en komplett B230FT -93 med oljekylda kolvar, en tillhörande automatlåda samt en M46:a med 240:ins sprängkåpa till D24. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f34befa3b00cde4a40fd3ec3baa04cf0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-06fb9d5d25cdbcb0131e9d3c7f2c5464.jpg
Senast redigerat av Loveless (17 januari 2019)


532 Inlägg
18 januari 2019
Trådstartare
#51
Rostlagning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db0038d3c9ab90d7d69707d187013353.jpg
Min kompis fortsatte med rostlagningen av golvet på förarsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f90f81f8f26a469212fcdbdbc0db07ff.jpg
Blev väldigt nöjd med resultatet. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18ec3215102d79c59a5b1d33c4b4b489.jpg
Längre bak på förarplatsen har rosten också slagit till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0b3b571d93d4662e449c833b73361250.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-545bb366a66e78e568ac45849d49846f.jpg
Ner i underjorden. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ea39dc0288a3b2518cdbed2bf5fac65.jpg
Mindre hål finns lite varstans på andra delar av golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-951a266a744ec8ac79ec7e20bb13ad65.jpg
På vissa ställen behöver rosten lagas underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3bf4be7316cab9d7be4b5d96641d80c.jpg
Plåten renslipad. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8c9b79e8cae27928f96dae0c6fde2ba.jpg
Bra belysning som kan fixeras där man arbetar underlättar.

Mer delar som jag fick hämta hos förra ägaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e10042df3a24a815e2d6f32dca022e9.jpg
Motorn (B230FT -93) och automatlådan som jag nämnde i förra inlägget. Är det bara jag, eller rostar växellådsbalkarna på 900-serien mer än de gamla till M46/M47 på 200/700? Även sett M90-balkar på 900 som nästan varit helt upprostade. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-628fcffeaa04a86c39cb3e0df93c188e.jpg
Fick hjälp att lasta ur den. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-758e7dac3c7d48da0a0df5ef3a63ec21.jpg
Motorn med tillhörande kabelmatta på en pall. Det är inga problem att dra runt motorn, men oljetråget hade det rostat hål i...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdb9ed5422eebedb5bd6a73710037e3f.jpg
...Då är D24:ans tråg som är helt i aluminium bättre på den punkten. roll Fick med ett extra tråg till 7/900 med oljeretur för turbo...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-abb1807d46bab273b98845de65cc691b.jpg
...Och även ett till 200-serien! Där sitter oljestickan i tråget och alltså inte i blocket, som det gör på 7/900. Något att tänka på för den som dieselkonverterar en bensinare! Läste om en som tagit en D24 från 240 och stoppat ner i en 740, med 7/900-tråg och därmed blivit utan oljesticka. yikes

På det här tråget har någon byggt en egen oljeretur via en banjoskruv i hålet för oljepluggen. Detta är tydligen ganska vanligt när man kör D24T/TIC (eller turbokonverterar) bilar ur 200-serien. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9f3947e5a99df92953507d8b286a79de.jpg
M46:an jag nämnde i inlägget innan. Rostig och legat ute 10+ år. Den satt helt fast. Varför släpa hem denna tro? Jo, sprängkåpan är till D24 och passar M46/M47! Lådan är tillverkad 1979 och har utgång för hastighetsmätarvajer. Både lådan/sprängkåpan och 200-tråget kommer väl till pass om man skulle vilja D24 konvertera en 240. Eller kanske en 260 med D24? Det hade varit något... cool
Senast redigerat av Loveless (18 januari 2019)


532 Inlägg
23 januari 2019
Trådstartare
#52
Rost, rost och... rost!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a5de7d607f04e9b21206b7262dcb0859.jpg
Eftersom motorn i stort sett är klar och jag inte kan göra så mycket med inredningen innan rosten är fixad började nu även jag att arbeta med rostlagningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-278652e0acb1b4a5624a0775d1b90c8f.jpg
Eftersom "Smeden" hade börjat på vänstersidan så tog jag höger sida. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f04c4a711f826dca7c11de0bad0c4308.jpg
Jag började med baksätet, där plåten skulle behöva kapas ur och ersättas på minst två ställen ovanifrån och kanske även från undersidan. Jag började med att slipa rent golvet och kapa ur den dåliga delen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6eb2c477ea9514ed5ec95a32ef581db5.jpg
Kapade till och bockade en ny plåt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-feaa09d92aa1f9e90c2cb3dbd25cf3ea.jpg
Passar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c4cb94192088f1c8219cd3cca558db3.jpg
Blev ganska nöjd med resultatet, med tanke på att golvet är rätt tunt och lätt att bränna igenom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9e9e0857c3672945b8c051bb7d02140f.jpg
Gick vidare till nästa ställe och började kapa ur den skadade plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce688a7447a2cb19882aca07248b791b.jpg
Rosten hade slagit till precis vid stolsinfästningen, och därmed försvagat denna. Detta måste såklart fixas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e952b36d7b87fbc2037802dfaa965045.jpg
Underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b7d07ce2a26a5be2268769822eacba8a.jpg
Svetsning underifrån är inte det enklaste. Gäller att ha tungan rätt i mun. tongue
Senast redigerat av Loveless (23 januari 2019)


168 Inlägg
23 januari 2019
#53
Kul att se en så ovanlig Volvo bli räddad, följer exalterat detta.


532 Inlägg
24 januari 2019
Trådstartare
#54
Grunden1700 skrev:
Kul att se en så ovanlig Volvo bli räddad, följer exalterat detta.

Kul med en följare i närheten! wink


532 Inlägg
5 februari 2019
Trådstartare
#55
Rostlagning golv

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b9d8bdf58fd826e7faca92bfd7e777e.jpg
Jag fortsatte med att laga golvet på högersidan. Slipade rent och kapade till två medelstora plåtar. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-220d59525864a395e61c5b443750d9dd.jpg
En tång av den här typen är väldigt användbar när man skall bocka eller böja mindre plåtbitar. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1bff07ea5dd5a6c8823bf664efef7e23.jpg
Plåten skall användas till att förstärka upp stolsinfästningen, som rostat av i nederkant. Passar nästan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c9274bfc656d9b8d66f05841521fca4.jpg
Plåten på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7452fd1ce21ac0f801988076a9b0c56.jpg
Kanske inte jättevackert, men det fyller sin funktion! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d70ec44590ee7cb29f915f345b271cc.jpg
Nu är hela nederkanten av den främre stolsinfästningen på högersidan svetsad.
Senast redigerat av Loveless (5 februari 2019)


303 Inlägg
5 februari 2019
#56
snyggt

168 Inlägg
5 februari 2019
#57
Ser bättre ut än mina svetsar iallafall big_smile


532 Inlägg
6 februari 2019
Trådstartare
#58
alex_v skrev:
snyggt

Tack!

Nya stolar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3dc4a6d47db2ff2937258a0d0c62774.jpg
Tog en liten paus från rostlagningen och bestämde mig för att göra något åt inredningen. Stolarna var verkligen inte i bra skick. Efter en ordentlig tvätt blev de förvisso renare, men jag insåg att de aldrig kommer att bli i närheten av hur de varit. Framförallt var plysch-tyget slitet och urblekt. hmm Baksätet var i bättre skick, även om det inte var helt i toppskick det heller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aca946e72bc4af7ec87f085ca956f995.jpg
Började kollar runt lite på nätet, när jag hittade en kille som sålde en komplett uppsättning 760-säten av samma färg och modell. Inför 1986-års modell gjordes sätena om, så även om de tidiga 760-sätena ser snarlika ut går sömmarna på andra ställen. Sätena var i mycket bra skick! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8417eafa86a3fa4acc5e803da25dcd97.jpg
Dock kom de från en 764, så baksätet skulle inte passa... hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0153761f3374a6ed117791a6ecf195a3.jpg
Men med tanke på skicket valde jag ändå att slå till. Det är inte allt för ofta man hittar dessa i det här skicket, även om de är vanligare än skinnsätena. Jag fick ett paketpris, så jag köpte även baksätet. Vem vet, kanske kommer det till användning längre fram? tongue 764-baksätet har ju dessutom det där coola lönnfacket vid mittplatsen. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-09b6dd428e44b540793bdc3f12511017.jpg
Visst är det stor skillnad! Klart att en bil som Sudden förtjänar en fräsch inredning. wink Många föredrar skinn, men plysch är ganska underskattat enl. mig. Det är, mjukare och blir inte lika kallt på vintern / varmt på sommaren som skinn blir. Inte heller lika känsligt för repor.
Senast redigerat av Loveless (6 februari 2019)


677 Inlägg
6 februari 2019
#59
Kul att det händer lite med inredningen med smile Blir mycket fint

Det är detaljerna som gör det

1 484 Inlägg
1 mars 2019
#60
Trevligt projekt! Får snart hem en -88 med B280F, tillverkad i Kalmar enligt din chassinummer-analys. wink
jag blir ägare 4. smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3


Sök