InstrumenthusetTyckte det var dags att ge instrumenthuset lite kärlek! Dels göra rent den och kontrollera så att alla lampor är hela, men även montera in ytterligare en extramätare, så att jag får ett fullt instrumenthus!
Började med att ta ur lamporna. Mitt instrumenthus är ett Yazaki. Dessa japanska instrumenthus satt på 700-serien mellan årsmodell 84-87 (osäker på vad som satt på 82-83, men tror det var VDO). Årsmodell 88-90 har VDO och de har (tycker jag) betydligt sämre kvalitet på kretskortet. På flera sådana instrument har jag fått göra minst en bypass-lödning p.g.a. ledningsbrott, för att få igång alla varningslampor och instrument. Så jag är glad att Sudden har ett Yazaki-instrument. Yazaki har även utbytbara glödlampor. På de senare VDO-instrumenten är de fastlödda och alltså måste hela sockeln bytas ut!
Något jag alltid gör när jag tagit ut glödlamporna är att kolla vilka olika varningslampor just den här Volvon har, genom att hålla upp instrumenthuset mot en ljuskälla.
Som bekant skiljer sig detta beroende på årsmodell, motor och extrautrustning. Sudden har följande lampor (börjar från vänster). De som är satta inom parentes är ej inkopplade från fabrik.
1 Glödstiftsindikator (Slocknar när motorn är redo att starta)
(2) Varning för låg oljenivå* (Slocknar efter två sekunder när tändningen är på om oljenivån är ok)
*Endast ink på D24T 1982-85, men funderar på att skaffa styrenhet och givare och koppla in den!
(3) ABS systemet ur funktion*
*Sudden har ej ABS.
4 Lyktor tända
5 För högt laddtryck (Turbo Diesel)
6 Varning för lågt oljetryck
7 Laddning ur funktion
8 Överväxel inkopplad (M46)
9 Helljus på
10 Bromskretsbortfall
11 Parkeringsbroms dragen
12 Glödtrådsvakt
13 Låg spolarvätskenivå
(14) Överväxel urkopplad (Automat)*
*Sudden har manuell låda (M46)
15 Bältespåminnare
(16) Låg kylarvätskenivå?*
*Ej inkopplad.
Instrumenthuset tillverkat 1986-05-13.
Efter att glödlamporna plockats ur var det dags att lossa skruvarna för att kunna dela på instrumenthuset. Monterade även ur yttertempmätaren och täckbrickan på motsatt sida.
Tydligen räcker det att montera ur den här skruven för att kalibrera om bränslemätaren (som ju sällan brukar fungera) om man har 80-liters tank. Sudden har den lilla tanken (60 liter), men fick faktiskt med en stor tank som suttit i en 960 från förra ägaren.
Instrumenthuset delat. Dessa är simpelt uppbyggda och de olika modulerna är monterade som egna öar, vilket gör dem enkla att byta ut. På bilden syns även voltmätaren jag tänkt montera in.
Började göra rent in och utsidan av glaset med en trasa.
Tog en skruvmejsel och monterade försiktigt bort symbolerna för varningslampor och blinkers.
Tog även hjälp av kompressorn.
Som nytt (nästan).
Monterade yttertempmätaren och voltmätaren. Voltmätaren kommer från en 740 TIC och är egentligen gjord för att sitta på vänstersidan (sett framifrån). Laddtrycksmätaren (som ej sitter monterad på Turbo Diesel) på 740/760 TIC sitter på högersidan.
Det går dock att modifiera voltmätaren genom att ta en vanlig tom täckbricka, så att den passar på högersidan, vilket jag gjort eftersom yttertempmätaren bara kan sitta på vänstersidan.
Voltmätaren inkopplad.
Innan jag monterade tillbaka lamporna testade jag dem med hjälp av ett 9-volts batteri (brandvarnarbatteri). Några var trasiga, så de bytte jag ut. Satte även dit tomma lampsocklar vid de varningslampor som ändå inte är inkopplade.
Resultatet blev bra! Går dock i tankarna om att skaffa en laddtrycksmätare i stället för voltmätaren på sikt. Hade även velat ha en oljetrycksmätare och en oljetemperaturmätare!
Men instrumenthuset är inte stort nog!
Lite avundsjuk på de som har 82-83:or, där temp och tankmätarna är kombinerade och man kan få in totalt tre extramätare, dvs. en ytterligare. Finns heller ingen konsol för extra originalmätare, som det gör för 240 (81-93).
Någon som har några bra tips?
Vill helst köra originalmätare. Om det inte går så undrar jag vilka två extramätare ni tycker att jag skall ha. De jag har nu är alltså yttertemp och voltmätare.