3397
Sök

Köptips, diesel eller bensin?

1 Inlägg
13 november 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Första inlägget. Funderar på att skaffa ny bil. Hur ser det ut med att köpa en diesel euro 6 i dagsläget? Smart eller inte?

Vill ha Volvo från 2014. Den som ser snyggast ut och är mest praktisk är XC70. Den är dock diesel. Bensinaren som jag annars väljer är S60.

Om jag köper XC70 diesel euro 6, hur länge tror ni den håller sig tills den förbjuds tillsammans med andra diesel euro 6 klassade bilar? För övrigt, för och nackdelar för både XC70 och S60 från 2014 hade varit intressant.

Of World
3 372 Inlägg
13 november 2018
#2
1-10år. Omöjligt att svara på då dom kommer på nytt hela tiden.

Jag hade köpt diesel ändå om man kör mycket. Annars en bensin oavsett. Korta sträckor dödar en diesel motor

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
14 november 2018
#3
Jag skulle helt förkasta diesel som nog aldrig kommer i min ägo. Skulle nog välja bensin eller bensin/el.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 november 2018
#4
Vettemannen skrev:
Jag skulle helt förkasta diesel som nog aldrig kommer i min ägo. Skulle nog välja bensin eller bensin/el.

/Benny

Men Benny! Skönjas en "miljömupp" i dig? wink
Skämt åsido, jag tycker lika!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 026 Inlägg
14 november 2018
#5
Presidento skrev:
1-10år. Omöjligt att svara på då dom kommer på nytt hela tiden.

Jag hade köpt diesel ändå om man kör mycket. Annars en bensin oavsett. Korta sträckor dödar en diesel motor

Vettemannen skrev:
Jag skulle helt förkasta diesel som nog aldrig kommer i min ägo. Skulle nog välja bensin eller bensin/el.

/Benny

Håller med er båda smile

VAG har världens bästa bilar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
14 november 2018
#6
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
Jag skulle helt förkasta diesel som nog aldrig kommer i min ägo. Skulle nog välja bensin eller bensin/el.

/Benny

Men Benny! Skönjas en "miljömupp" i dig? wink
Skämt åsido, jag tycker lika!

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
14 november 2018
#7
Yahak skrev:
Hej!

Första inlägget. Funderar på att skaffa ny bil. Hur ser det ut med att köpa en diesel euro 6 i dagsläget? Smart eller inte?

Vill ha Volvo från 2014. Den som ser snyggast ut och är mest praktisk är XC70. Den är dock diesel. Bensinaren som jag annars väljer är S60.

Om jag köper XC70 diesel euro 6, hur länge tror ni den håller sig tills den förbjuds tillsammans med andra diesel euro 6 klassade bilar? För övrigt, för och nackdelar för både XC70 och S60 från 2014 hade varit intressant.

En sak som kanske styr mer än andra är ju ekonomin.
Hur långt kör du per år?
För mig som långpendlar (26 mil/dag, dvs ca 6000 mil/år) finns inga alternativ då jag dessutom vill ha en pigg bil och vägrar vara utan 4wd.
Om du kör 1000 mil/år skulle jag aldrig titta åt en diesel.

Sen ska man ju ha i åtanke att det är 2 HELT olika karaktärer på diesel och bensin.
Diesel passar mitt lugna körsätt, bensin främjar ett beteende i trafiken som jag verkligen inte är stolt över.
Fast de senaste dagarna har jag fått köra en A6 Allroad med 3.0TDI o den främjar ju också ett rätt omoget beteende :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 214 Inlägg
14 november 2018
#8
Hej!
För mig som kortpendlar 3km till jobbet , bensin! Kör ca 1000mil per år. Långpendlar du 3 mil eller mer, diesel...eller bensin /el.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
14 november 2018
#9
Cuefa skrev:
Yahak skrev:
Hej!

Första inlägget. Funderar på att skaffa ny bil. Hur ser det ut med att köpa en diesel euro 6 i dagsläget? Smart eller inte?

Vill ha Volvo från 2014. Den som ser snyggast ut och är mest praktisk är XC70. Den är dock diesel. Bensinaren som jag annars väljer är S60.

Om jag köper XC70 diesel euro 6, hur länge tror ni den håller sig tills den förbjuds tillsammans med andra diesel euro 6 klassade bilar? För övrigt, för och nackdelar för både XC70 och S60 från 2014 hade varit intressant.

En sak som kanske styr mer än andra är ju ekonomin.
Hur långt kör du per år?
För mig som långpendlar (26 mil/dag, dvs ca 6000 mil/år) finns inga alternativ då jag dessutom vill ha en pigg bil och vägrar vara utan 4wd.
Om du kör 1000 mil/år skulle jag aldrig titta åt en diesel.

Sen ska man ju ha i åtanke att det är 2 HELT olika karaktärer på diesel och bensin.
Diesel passar mitt lugna körsätt, bensin främjar ett beteende i trafiken som jag verkligen inte är stolt över.
Fast de senaste dagarna har jag fått köra en A6 Allroad med 3.0TDI o den främjar ju också ett rätt omoget beteende :-P

För mig har inte bränslet nån betydelse gällande körsätt. Det som gör mig lugnare i trafiken är att jag kör automatlåda.
Jobbarbilen är diesel och har automatlåda.
Alla mina egna bilar är bensin och har automatlåda.

Nån gång har jag lånat nån sån där konstig bil med en pinne som sticker upp ur golvet som man måste rycka i hela tiden och det gör mig till en "konstig" bilförare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 389 Inlägg
15 november 2018
#10
Vettemannen skrev:
Cuefa skrev:
Yahak skrev:
Hej!

Första inlägget. Funderar på att skaffa ny bil. Hur ser det ut med att köpa en diesel euro 6 i dagsläget? Smart eller inte?

Vill ha Volvo från 2014. Den som ser snyggast ut och är mest praktisk är XC70. Den är dock diesel. Bensinaren som jag annars väljer är S60.

Om jag köper XC70 diesel euro 6, hur länge tror ni den håller sig tills den förbjuds tillsammans med andra diesel euro 6 klassade bilar? För övrigt, för och nackdelar för både XC70 och S60 från 2014 hade varit intressant.

En sak som kanske styr mer än andra är ju ekonomin.
Hur långt kör du per år?
För mig som långpendlar (26 mil/dag, dvs ca 6000 mil/år) finns inga alternativ då jag dessutom vill ha en pigg bil och vägrar vara utan 4wd.
Om du kör 1000 mil/år skulle jag aldrig titta åt en diesel.

Sen ska man ju ha i åtanke att det är 2 HELT olika karaktärer på diesel och bensin.
Diesel passar mitt lugna körsätt, bensin främjar ett beteende i trafiken som jag verkligen inte är stolt över.
Fast de senaste dagarna har jag fått köra en A6 Allroad med 3.0TDI o den främjar ju också ett rätt omoget beteende :-P

För mig har inte bränslet nån betydelse gällande körsätt. Det som gör mig lugnare i trafiken är att jag kör automatlåda.
Jobbarbilen är diesel och har automatlåda.
Alla mina egna bilar är bensin och har automatlåda.

Nån gång har jag lånat nån sån där konstig bil med en pinne som sticker upp ur golvet som man måste rycka i hela tiden och det gör mig till en "konstig" bilförare.

/Benny

Jo man brukar kunna bli lite speciell om man sätter sig och rycker i spaken. Men man brukar också kunna lugna ner sig efteråt..

Förlåt. Kunde inte låta bli.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
15 november 2018
#11
För min del är det karaktären på en bensinmotor ("piggare", varvar mer) som gör att jag nog får en mer aggressiv körstil. Pendlarbilen är ju diesel och "automat", men bilen innan hade likadan motor men var manuell. Bägge bilar fick gå lugnt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
15 november 2018
#12
Mack skrev:
Vettemannen skrev:
Cuefa skrev:

En sak som kanske styr mer än andra är ju ekonomin.
Hur långt kör du per år?
För mig som långpendlar (26 mil/dag, dvs ca 6000 mil/år) finns inga alternativ då jag dessutom vill ha en pigg bil och vägrar vara utan 4wd.
Om du kör 1000 mil/år skulle jag aldrig titta åt en diesel.

Sen ska man ju ha i åtanke att det är 2 HELT olika karaktärer på diesel och bensin.
Diesel passar mitt lugna körsätt, bensin främjar ett beteende i trafiken som jag verkligen inte är stolt över.
Fast de senaste dagarna har jag fått köra en A6 Allroad med 3.0TDI o den främjar ju också ett rätt omoget beteende :-P

För mig har inte bränslet nån betydelse gällande körsätt. Det som gör mig lugnare i trafiken är att jag kör automatlåda.
Jobbarbilen är diesel och har automatlåda.
Alla mina egna bilar är bensin och har automatlåda.

Nån gång har jag lånat nån sån där konstig bil med en pinne som sticker upp ur golvet som man måste rycka i hela tiden och det gör mig till en "konstig" bilförare.

/Benny

Jo man brukar kunna bli lite speciell om man sätter sig och rycker i spaken. Men man brukar också kunna lugna ner sig efteråt..

Förlåt. Kunde inte låta bli.

Det är okay Lars! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
15 november 2018
#13
Cuefa skrev:
För min del är det karaktären på en bensinmotor ("piggare", varvar mer) som gör att jag nog får en mer aggressiv körstil. Pendlarbilen är ju diesel och "automat", men bilen innan hade likadan motor men var manuell. Bägge bilar fick gå lugnt.

Det enda som gör mig till två olika bilförare är väl Vetten och Trans Amen. Vetten har ju bra många fler kusar så där händer det väl att hornen växer ut ibland. Däremot så känns nog Trans Amen mer som en familjesläde.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 november 2018
#14
Kör ca 5 mil (tur o retur) om dagen till och från jobbet, så för mig blev det en Volvo V50 D3a efter att ha jagat runt lite på Blocket och kikat på olika bilar, allt ifrån Toyota Prius till Golfar till Kia.

En fördel är att ibland kan man få lov att tanka på jobbet när man kör diesel...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 026 Inlägg
16 november 2018
#15
TurbOla skrev:
Kör ca 5 mil (tur o retur) om dagen till och från jobbet, så för mig blev det en Volvo V50 D3a efter att ha jagat runt lite på Blocket och kikat på olika bilar, allt ifrån Toyota Prius till Golfar till Kia.

En fördel är att ibland kan man få lov att tanka på jobbet när man kör diesel...

Jag har 6 mil tor till jobbet, det blev en Tiguan 2.0tsi dsg, alltså bensinare.
Hade jag haft fri diesel på jobbet hade jag också kört tdi smile

VAG har världens bästa bilar.

689 Inlägg
16 november 2018
#16
Diesel så klart. Skön motorgång med mycket vrid. Köpte mig en v60d4 nyligen och är mer än nöjd. Gott nu när det börjar bli kallt ute att använda diselvärmaren. Eller att kunna starta bilen med appen och varmköra bilen om du skulle ha för nära till jobbet för att kunna använda värmaren.

1 026 Inlägg
16 november 2018
#17
n_andersson skrev:
Diesel så klart. Skön motorgång med mycket vrid. Köpte mig en v60d4 nyligen och är mer än nöjd. Gott nu när det börjar bli kallt ute att använda diselvärmaren. Eller att kunna starta bilen med appen och varmköra bilen om du skulle ha för nära till jobbet för att kunna använda värmaren.

Min bränslevärmare går på bensin och är också grymt effektiv.

VAG har världens bästa bilar.

2 638 Inlägg
16 november 2018
#18
Rent generellt är det lättare att hitta en bil i kombiklassen med rätt specifikation om du kollar på en diesel pga majoriteten av dem som såldes nya var dieseldrivna. För egen del gillar jag också karaktären med diesel, låg förbrukning även om man har tung högerfot. Leta efter en med dieselvärmare, skönt att slippa skrapa rutor även där det inte finns eluttag.

Forummoderator
18 127 Inlägg
16 november 2018
#19
Jag kör korta sträckor (1 mil varje väg) så det är bensin som gäller. Tur att V6:an är kopplad till en automatlåda för annars hade det nog gått undan under den ljusa delen av året.

Hade en gammal CDI-diesel innan men orkade inte ladda riktigt och drog en del då dieselvärmaren slaviskt gick i princip hela tiden. Fast jag gillar karaktären på diesel. Hade hellre kört det om nu inte sträckan vore så kort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

689 Inlägg
16 november 2018
#20
Kör två resor drygt 20 mil enkel väg och två resor 1mil i veckan. Kör plus moms och lite till och endå drar den 0,58. De vette fan om man fixar med en bensinare


Sök