rcy skrev:
Just motor och drivlina har faktiskt varit väldigt förskonade från vanliga fel.
4'an är GM's Ecotec (LK9) motor som är väl beprövad och inte direkt har några stora brister.
6'an är GM's LP9 från Holden, inte heller några stora svagheter.
Den sexväxlade F40 lådan anses generellt vara helt skottsäker och snudd på omöjlig att döda.
Dom barnsjukdomar som ng9-3 led av var väl mestadels el-relaterade. Tidiga årsmodeller (03-04) hade problem med krånglande centrallås, rattlås och ljudsystem. Problemen med ljudsystemet förvärrades av att det var baserat på ett MOST system (fiberoptik) vilket gör det svårt att byta komponenter.
Senare årsmodeller verkar dock inte lida av samma problem så troligtvis åtgärdades det rätt fort i produktionen.
Andra "problem" folk ofta nämner är kosmetiska saker såsom plastig och knarrig inredning. Detta ändrades dock i och med faceliften som kom 06 med ny inredning och bättre ljudisolering.
Jag har själv en 04'a som jag faktiskt gillar skarpt. Nu är den ganska långt ifrån standardutförande så det är svårt att ge ett rättvist utlåtande om alla delar, men dom enda problem jag haft är krånglande centrallås. Dock en väldigt trevlig bil och klart prisvärd.