3651
Sök

Parkeringsvärmare Webasto - Hur får jag igång den?

266 Inlägg
24 november 2018
Trådstartare
#1
Jag har aldrig haft en parkeringsvärmare förut, men för ett halvår sedan köpte jag beg. bil där en sådan av märket Webasto ingick. Jag har en Ford S-Max. När jag går in i menyn på bilen är Parkeringsvärmare-alternativet grått. Fjärrkontrollen fungerar inte - men jag tror det är batteriet som behöver bytas ut (skall kolla upp det). Borde jag inte kunna starta parkeringsvärmaren utan fjärrkontroll via menyn? Jag är osäker på hur jag gör för att felsöka detta. Säljaren (stor bilfirma) sa, när jag köpte bilen, att de hade kollat att den fungerade - men att jag behövde aktivera den via menyn. Kanske har jag blivit "lurad" (isf kan jag gå tillbaka till säljaren - så fixar de det säkert - dock ligger säljaren en bra bit ifrån mig - så jag kollar här på forumet först, om jag missat något uppenbart).

Tack för hjälpen


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d36c877ec0e2be09874ab54c4f0fcd63.jpg

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

6 632 Inlägg
24 november 2018
#2
Är den grå så är den i lock-out läge. (Pga överskridna startförsök)
Måste använda IDS för att låsa upp den.

De/Dem

266 Inlägg
24 november 2018
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Är den grå så är den i lock-out läge. (Pga överskridna startförsök)
Måste använda IDS för att låsa upp den.

Tack! Kan du förklara mer i detalj vad som har hänt? "Överskridna startförsök" - vad betyder det? Någon som försökt att starta parkeringsvärmaren gissar jag - men hur kan man misslyckas?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

1 354 Inlägg
24 november 2018
#4
niska skrev:
xXSammy skrev:
Är den grå så är den i lock-out läge. (Pga överskridna startförsök)
Måste använda IDS för att låsa upp den.

Tack! Kan du förklara mer i detalj vad som har hänt? "Överskridna startförsök" - vad betyder det? Någon som försökt att starta parkeringsvärmaren gissar jag - men hur kan man misslyckas?

Skulle gissa att det har att göra med att när man försökt starta värmaren så går den inte igång av en eller annan anledning och sker det att värmaren slår ifrån för många gånger så går den in i typ ”limp mode”.

266 Inlägg
25 november 2018
Trådstartare
#5
Konstigt. Säljaren var helt säker på att den fungerade - och jag har inte använt den alls. Ang. IDS. Kan jag låsa upp den själv, eller kan jag ta den till valfri verkstad, eller måste den till en Ford-återförsäljare?

Tack för hjälpen

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

6 632 Inlägg
25 november 2018
#6
niska skrev:
Konstigt. Säljaren var helt säker på att den fungerade - och jag har inte använt den alls. Ang. IDS. Kan jag låsa upp den själv, eller kan jag ta den till valfri verkstad, eller måste den till en Ford-återförsäljare?

Tack för hjälpen

Beror på hur avancerad avläsare verkstaden har.

Edit:
Om du har bilen igång och går in på inställningar, har du "Extravärme" där som är vit?
Kom på i efterhand att parkeringsvärmare inte går att välja med bilen igång smile))
Senast redigerat av xXSammy (25 november 2018)

De/Dem

266 Inlägg
25 november 2018
Trådstartare
#7
Fotot är från när bilen är igång. Extravärme hittar jag inte.

Men

Jag googlade upp manualen. Enligt den går den automatiskt i lockläge om man inte använder den 1-2 ggr per månad.

https://www.webasto.com/fileadmin/webas … torial.pdf

Det står att man kan lösa det genom att ta ut säkring F1 20A.

Kan detta gälla min situation?


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-04b76010b48e47d54e7a4e426e3d1689.jpg
Senast redigerat av niska (25 november 2018)

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

6 632 Inlägg
26 november 2018
#8
Den instruktioner gäller eftermonterade värmare.

De/Dem

266 Inlägg
26 november 2018
Trådstartare
#9
xXSammy skrev:
Den instruktioner gäller eftermonterade värmare.

Hur vet jag om min är eftermonterad eller ej?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

7 440 Inlägg
26 november 2018
#10
"På min tid", d v s ganska länge sedan, när en Eberspächer eller Webasto inte ville starta, men fläkten snurrade så kollade man alltid glödstiftet det första man gjorde.
Men det är många år sedan jag jobbade med värmare som serviceingenjör hos SAAB.
B t w så hade vi på den tiden även mög från Monark och Bahco, som praktiskt taget nästan aldrig fungerade.

6 632 Inlägg
26 november 2018
#11
niska skrev:
xXSammy skrev:
Den instruktioner gäller eftermonterade värmare.

Hur vet jag om min är eftermonterad eller ej?

Eftersom du har inställningen i menyn så är den fabriksmonterad

De/Dem

266 Inlägg
27 november 2018
Trådstartare
#12
Då är det IDS-upplåsning som gäller?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

266 Inlägg
3 december 2018
Trådstartare
#13
xXSammy skrev:
Är den grå så är den i lock-out läge. (Pga överskridna startförsök)
Måste använda IDS för att låsa upp den.

Vad står IDS för? Jag har googlat på det men hittar inte någon info.

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

2 250 Inlägg
3 december 2018
#14
På en Ford Kuga, så behövde klocksn ställas in, efter batteribyte, innan det gick att starta värmaren.

266 Inlägg
7 december 2018
Trådstartare
#15
Jag var på verkstan med detta fel igår. Tyvärr visade det sig att felet var att det kommit in olja i värmaren. Verkstaden upptäckte att olja kommit in i kylvätskebehållaren, och således har gått runt i systemet...

Attans.

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

305 Inlägg
7 december 2018
#16
Nu blev denna tråd väldigt intressant(förlåt om jag låter skadeglad).
Men hur kan värmare bryta för att det är olja i kylarvätska?
Vart kommer oljan ifrån?
Jag har bara pillar med volvos värmare men detta låter väldigt konstigt tycker jag


Forummoderator
18 003 Inlägg
7 december 2018
#17
Tyckte nog också att det blev intressant...
Med olja så förutsätter jag att det i detta fallet menas dieselolja. Annan olja så är problemet mindre kul och knappast värmarens fel även om den nu bråkar.

Webasto är inte roliga att ha och göra med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 400 Inlägg
7 december 2018
#18
niska skrev:
Jag var på verkstan med detta fel igår. Tyvärr visade det sig att felet var att det kommit in olja i värmaren. Verkstaden upptäckte att olja kommit in i kylvätskebehållaren, och således har gått runt i systemet...

Attans.

Vart kommer oljan från? Varför? hur lång garanti har du?


Forummoderator
18 003 Inlägg
7 december 2018
#19
Nybergrobin skrev:
niska skrev:
Jag var på verkstan med detta fel igår. Tyvärr visade det sig att felet var att det kommit in olja i värmaren. Verkstaden upptäckte att olja kommit in i kylvätskebehållaren, och således har gått runt i systemet...

Attans.

Vart kommer oljan från? Varför? hur lång garanti har du?

Som jag skrev ovan så hoppas vi att det är en dieselbil och oljan är just dieselolja. För det är fullt möjligt om något i värmaren brustit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

266 Inlägg
7 december 2018
Trådstartare
#20
Det är en diesel. Jag är inte så insatt tyvärr, verkstadskillen förklarade för mig - men det var invecklat. Som jag dörstod det har olja på något sätt kommit in i kylvätskebehållaren och runt i systemet, inklusive värmaren. Det var så jag uppfattade det. Enligt verkstan så kan det bli motorhaveri om jag inte åtgärdar felet.


Jag köpte bilen begagnad av företag för mindre än 6 månader sedan. Företaget säger att de skall åtgärda. Så förhoppningsvis löser det sig. Men kanske finns det fallgropar på vägen?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005


Sök