2 december 2018
Trådstartare
I somras köpte vi en begagnad Ford S-Max från 2014, diesel, och vi har aldrig tidigare ägt eller använt varken parkeringsvärmare eller batteriladdare. Den parkeringsvärmare jag har är inbyggd - men fungerar just nu inte. Verkstaden skall dock fixa den i veckan. Enligt verkstaden så är det dock inte någon idé att använda parkeringsvärmaren om man endast kör korta sträckor - eftersom batteriet då kommer att ladda ut. Men han tipsade om att köpa en batteriladdare.
Jag kör ofta korta sträckor och tänker därför att en batteriladdare vore en bra grej för mig.
Min fråga: Är Biltemas batteriladdare okej, och vilken skall jag då köpa? Det måste ju vara 12V, men jag är osäker på om det skall vara 1.5, 4A eller 8A. Jag är inte så kunnig på elektronik, så jag kan inte avgöra vad det är för skillnad eller om jag kanske behöver en dyrare modell. Den på 1.5 A kostar endast 199 kr. Fungerar den för mig? Jag kommer inte använda batteriladdaren till något annat än att ladda på batteriet. Och jag kommer ladda på batteriet i ett kallgarage under natten. Den enda funktion jag nog behöver är en indikator så att jag vet om/när batteriet är fulladdat. Och så vore det ju bra om man kunde ladda batteriet när batteriet är kvar i bilen och att huven kan vara stängd samtidigt. Men det kanske funkar så med alla laddare?
Som ni förstår är jag nybörjare på detta. Kom gärna med tips.
Tack för hjälpen!
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005