3887
Sök

Öka räckvidden på larm/c-lås fjärren?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
Finns det nå bar sätt att kunan öka räckvidden på fjärren till bilen, dom det är just nu så är den ungefär lika bra som en nyckel, står man länge bort en meter och inte riktar den rätt mot framrutan så då funka den inte, den har altid varit så hära vad jag kan minnas så det kan väll inte vara batteriproblem. Vad kan jag göra för att få längre räckvidd på den?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

6 Inlägg
17 januari 2007
Detta låter helt sjukt, men håll dosan mot ditt huvud så ökar längden något. Det ser helt sjukt ut men det har funkat på de flesta bilar jag prövat det på i alla fall. Det borde funka på din med...tongue
Senast redigerat av pumb4 (17 januari 2007)

TSQ
17 januari 2007
ja funkarinte det så brukar nyckeln i näsborren funka också

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 januari 2007
Sherlia skrev:
Finns det nå bar sätt att kunan öka räckvidden på fjärren till bilen, dom det är just nu så är den ungefär lika bra som en nyckel, står man länge bort en meter och inte riktar den rätt mot framrutan så då funka den inte, den har altid varit så hära vad jag kan minnas så det kan väll inte vara batteriproblem. Vad kan jag göra för att få längre räckvidd på den?

Så är det på min Clio. Det är en dålig fjärrstyrning, och enligt Renault är det så på alla deras äldre bilar.

Har du otur så har du bara ett svagt system. D.v.s du får börja byta delar för att förbättra det...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

10 287 Inlägg
17 januari 2007
Som moderator måste jag ju föregå med gott exempel men annars så skulle jag kunna föreslå ett alternativt ställe att stoppa fjärren........

:-)

Göran

Men seriöst så är det tyvärr inte mycket att göra något åt.

Volvonator skrev:
ja funkarinte det så brukar nyckeln i näsborren funka också

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Elektroniktekniker
1 Inlägg
17 januari 2007
Det är väldigt änkelt iaf när det gäller dom äldre renult clio. Dom fungerar via ir. Alltså samma teknik som finns i din tv dosa (ljus signaler alltså). Så det är ingen större räckvid. Prova att tvätta rutorna så kommer signalen bättre fram men det kommer fortfarande inte vara någon direkt lång räckvid. På nyare bilar så fungerar fjärr låset med radio signaler vilket gör att du kan öppna bilen på längre håll. Radio sändaren i nyckeln på nyare bilar är inte kraftig pga att batterit inte skulle räcka länge alls och det vore ju mindre bra också om du kunde råka öppna bilen när du är inne på ikea och bilen på parkeringen. smile.. Jaja hoppas det har varit till nån hjälp. Alltså äldre fjärr lås= IR=kort räckvid.  Nyare fjärrlås=radio= längre räckvid.

Over and out
Senast redigerat av triMo (17 januari 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 januari 2007
triMo skrev:
Det är väldigt änkelt iaf när det gäller dom äldre renult clio. Dom fungerar via ir. Alltså samma teknik som finns i din tv dosa (ljus signaler alltså). Så det är ingen större räckvid. Prova att tvätta rutorna så kommer signalen bättre fram men det kommer fortfarande inte vara någon direkt lång räckvid. På nyare bilar så fungerar fjärr låset med radio signaler vilket gör att du kan öppna bilen på längre håll. Radio sändaren i nyckeln på nyare bilar är inte kraftig pga att batterit inte skulle räcka länge alls och det vore ju mindre bra också om du kunde råka öppna bilen när du är inne på ikea och bilen på parkeringen. smile.. Jaja hoppas det har varit till nån hjälp. Alltså äldre fjärr lås= IR=kort räckvid.  Nyare fjärrlås=radio= längre räckvid.

Over and out

Det visste jag. Nackdelen med IR är också att man måste "sikta" på mottagaren med fjärren för att den ska hitta signalen. Mottagaren på min bil sitter vid backspegeln (standard på de flesta Renault-modeller), så det går att ta den genom bakluckan men inte så mycket längre bort...
Med radiovågor behövs inte detta, då den hittar signalen mycket lättare.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
finns det på nå sätt man kan byta ut systemet mot en nyare version utan att byta ut alla låsoch larm etc... På min honda är larmet kopplat till c-låset (eftermonterat) så i praktiken borde det gå att bara byta ut sändaren och motagaren, eller? om detta går vet nån någon länk som man kna hitta detta och beställa det?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Sök