2749
Sök

Byte av Bromsbelägg - Såhär stod det i Serviceprotokollet

60 Inlägg
13 december 2018
Trådstartare
#1
Hej,

Hade bilen på service för någon vecka sedan och det står såhär:

Bromsskivor Runt om Rost Angrepp / Kant bör bytas
Bromsbelägg B-V- B-H CA 15% Kvar bör bytas


Vad innebär det? Att jag behöver byta alla bromsbelägg och skivor? Bilen har gått ca 6 500 mil och är en AudiA3 2013.

Uppskattat pris?

Jag ska antagligen sälja bilen snart men vill sälja den på ett schysst sätt, men vill samtidigt inte betala/reparera mer än nödvändigt.

Vill helst ha lite kött på benen innan jag pratar med verkstan smile

Tack!

Mvh,
Måns

6 115 Inlägg
13 december 2018
#2
Hej!
Japp! Byta skivor runt om samt naturligtvis nya belägg.
Gör man det själv, vilket är lätt, kostar det under tusenlappen.


60 Inlägg
13 december 2018
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Japp! Byta skivor runt om samt naturligtvis nya belägg.
Gör man det själv, vilket är lätt, kostar det under tusenlappen.

Tack! Vad menas med "Runt om"?

Jag kan inte det själv, får bli att lämna in på verkstad.. Vad skulle du säga är ett rimligt pris då?

2 327 Inlägg
13 december 2018
#4
MansAx skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Japp! Byta skivor runt om samt naturligtvis nya belägg.
Gör man det själv, vilket är lätt, kostar det under tusenlappen.

Tack! Vad menas med "Runt om"?

Jag kan inte det själv, får bli att lämna in på verkstad.. Vad skulle du säga är ett rimligt pris då?

Runt om betyder alla fyra


60 Inlägg
13 december 2018
Trådstartare
#5
Xebers76 skrev:
MansAx skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Japp! Byta skivor runt om samt naturligtvis nya belägg.
Gör man det själv, vilket är lätt, kostar det under tusenlappen.

Tack! Vad menas med "Runt om"?

Jag kan inte det själv, får bli att lämna in på verkstad.. Vad skulle du säga är ett rimligt pris då?

Runt om betyder alla fyra

Tack, borde jag ha listat ut smile

Även för rost alltså? Det går itne att få bort utan att ersättas helt?

Vad skulle du säga är ett rimligt verkstadspris inkl. arbetet?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 december 2018
#6
Priset beror på kvaliteten på grejorna som köps och var du lämnar in..
Tippar på 3000 för grejorna och sen  lika mycket för jobbet som billigast.
Det kan kanske uppgå till närmare 10k om audiverkstan ska gör det.
Original kostar..
Gds blir enbart 2000 för allt..
Senast redigerat av bagatellen (13 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 354 Inlägg
13 december 2018
#7
Vill du sälja den schysst så köp nya skivor från t.ex biltema. Ok att nästa ägare får byta fortare men dom är ändå bra när denne köper av dig. Ta material till en typ autoexerten verkstad och säg ”här byt bromsskivor + klossar som jag har med” blir billigast om du inte vill/ kan göra själv.

60 Inlägg
13 december 2018
Trådstartare
#8
bagatellen skrev:
Priset beror på kvaliteten på grejorna som köps och var du lämnar in..
Tippar på 3000 för grejorna och sen  lika mycket för jobbet som billigast.
Det kan kanske uppgå till närmare 10k om audiverkstan ska gör det.
Original kostar..
Gds blir enbart 2000 för allt..

Tack!

Ringde runt lite och lyckades få ner priset till 6 200:- för originaldelar + arbetet. (I Stockholm city, nära jobbet) Så det var positivt.

Undrar lite när de säger originaldelar. Menar de då Audi's originaldelar eller vad? smile

2 250 Inlägg
13 december 2018
#9
Står väl inte Audi på förpackningarna, men kan ändå vara samma, som du köper på
t ex Skruvat eller Bildelaronline o s v.
Du brukar kunna välja olika fabrikat på prylarna.

Det var som f*n...  1 veckas lön efter skatt, för arbetet.
Tar en förmiddag, absolut max en dag att fixa, om man gjort det tidigare, har verktyg o s v.

O andra sidan, betalar du jobb mot kvitto, så har du ett års garanti på det utförda jobbet.
Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2018)

60 Inlägg
13 december 2018
Trådstartare
#10
Meaganeowner skrev:
Står väl inte Audi på förpackningarna, men kan ändå vara samma, som du köper på
t ex Skruvat eller Bildelaronline o s v.
Du brukar kunna välja olika fabrikat på prylarna.

Det var som f*n...  1 veckas lön efter skatt, för arbetet.
Tar en förmiddag att fixa, om men gjort det tidigare, har verktyg o s v.

O andra sidan, betalar du jobb mot kvitto, så har du ett års garanti på det utförda jobbet.

Tack! Alltid bra om man sen ska sälja bilen att säga att det är originaldelar smile

Haha, jo det är klart men kan inte så mycket om bilar och för mig är det garanterat värt besväret!

Tack!

2 400 Inlägg
13 december 2018
#11
Kolla gärna med nåon mindre verkstad också smile  Gärna mkt liten....typ en anställd eller liknande.

Har du ingen duktig vänn som kan hjälpa dig?  delarna på bildelar24 kostar max 2000 inkl frakt och jobbet tar absolut max 20-25min per skiva om man gjort det en gång förut smile


7 438 Inlägg
13 december 2018
#12
Du behöver INTE byta runt om - endast bak.
Påpekandet rörde ju bara bakhjulen.
Dessutom, om du ska byta bilen, byt endast skivor bak.
Beläggen räcker ett bra tag till.
Nästa bil du köper, lär dig att behandla bromsarna rätt.
En bils bromssystem är i regel balanserat så att 80 % av bromsverkan ligger på framhjulen.
Betyder att när du "fisbromsar" så engageras bakbromsarna inte alls.
De kommer således inte att "putsas" av bromsbeläggen.
Resulterar i att skivorna kommer att rosta.
Därför bättre på "normala" bilar som körs "normalt" med trumbromsar bak.
En sak du kan göra för att förebygga rostiga bromsskivor bak som i sin tur sliter bromsbeläggen är att varje dag vid stillastående trampa hårt på bromsen 3 gånger så att beläggen putsar rent skivorna från vatten.

6 056 Inlägg
13 december 2018
#13
Det är säkert inget större fel på grejerna, verkstaden ville väl bara skapa lite mer jobb för sig.

7 438 Inlägg
14 december 2018
#14
Ser att jag i mitt inlägg ovan glömde skriva att motorn ska vara gående, så att bromsservot är aktiverat, när man MINST en gång om dagen med stillastående bil trampar hårt på bromspedalen, så att skivbromsarna bak motioneras.

1 705 Inlägg
14 december 2018
#15
torsen skrev:
Du behöver INTE byta runt om - endast bak.
Påpekandet rörde ju bara bakhjulen.

"Bromsskivor runt om" tolkar jag som att det gäller runt om, inte bara bak.


1 705 Inlägg
14 december 2018
#16
torsen skrev:
Du behöver INTE byta runt om - endast bak.
Påpekandet rörde ju bara bakhjulen.
Dessutom, om du ska byta bilen, byt endast skivor bak.
Beläggen räcker ett bra tag till.
Nästa bil du köper, lär dig att behandla bromsarna rätt.
En bils bromssystem är i regel balanserat så att 80 % av bromsverkan ligger på framhjulen.
Betyder att när du "fisbromsar" så engageras bakbromsarna inte alls.
De kommer således inte att "putsas" av bromsbeläggen.
Resulterar i att skivorna kommer att rosta.
Därför bättre på "normala" bilar som körs "normalt" med trumbromsar bak.
En sak du kan göra för att förebygga rostiga bromsskivor bak som i sin tur sliter bromsbeläggen är att varje dag vid stillastående trampa hårt på bromsen 3 gånger så att beläggen putsar rent skivorna från vatten.

Kan du förklara för mig hur beläggen "putsar rent skivorna från vatten" om bilen står stilla?

Jag har aldrig varit med om att vatten på skivorna har varit ett problem, centripetalkraften och värmen tar hand om det rätt omgående så fort man börjar rulla.


Forummoderator
9 299 Inlägg
14 december 2018
#17
rcy skrev:
torsen skrev:
Du behöver INTE byta runt om - endast bak.
Påpekandet rörde ju bara bakhjulen.
Dessutom, om du ska byta bilen, byt endast skivor bak.
Beläggen räcker ett bra tag till.
Nästa bil du köper, lär dig att behandla bromsarna rätt.
En bils bromssystem är i regel balanserat så att 80 % av bromsverkan ligger på framhjulen.
Betyder att när du "fisbromsar" så engageras bakbromsarna inte alls.
De kommer således inte att "putsas" av bromsbeläggen.
Resulterar i att skivorna kommer att rosta.
Därför bättre på "normala" bilar som körs "normalt" med trumbromsar bak.
En sak du kan göra för att förebygga rostiga bromsskivor bak som i sin tur sliter bromsbeläggen är att varje dag vid stillastående trampa hårt på bromsen 3 gånger så att beläggen putsar rent skivorna från vatten.

Kan du förklara för mig hur beläggen "putsar rent skivorna från vatten" om bilen står stilla?

Jag har aldrig varit med om att vatten på skivorna har varit ett problem, centripetalkraften och värmen tar hand om det rätt omgående så fort man börjar rulla.

Jag tolkar det som någon feltanke, möjligtvis blir kolven något motionerad av detta men knappast skivan. Att däremot ta ett par rejäla inbromsningar med jämna mellanrum är en god idé, självklart efter att man kontrollerat hur det ser ut bakom, väglag etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 115 Inlägg
14 december 2018
#18
Hej!
Nu säger ju besiktningen att skivorna även fram bör bytas ...så varför inte göra det då!? Det är ju så j... lätt att fixa!


6 056 Inlägg
14 december 2018
#19
jaka54 skrev:
Hej!
Nu säger ju besiktningen att skivorna även fram bör bytas ...så varför inte göra det då!? Det är ju så j... lätt att fixa!

Hade de sagt det på bilprovningen kunde man gjort det, men nu var det när bilen var på service. Servicefirman har ett ekonomiskt intresse i att se fel i saker som det kanske inte är något större fel på...

6 115 Inlägg
14 december 2018
#20
Hej!
Då kollar man väl själv hur tjocka skivorna är?? Kan väl inte vara så svårt. Det står ju på skivorna vad som är minimum tjocklek!



Sök