Lååångt uppehåll på detta projektet men nu är det igång igen!
Efter mycket strul med första motorrenoveraren fick jag tillslut byta då han inte hade gjort något på 5 månader även fast jag var där typ varje vecka och tjatade
Ringde ist JB-engine i Nora som tog på sig jobbet.
Skickade upp motorblock, topp, vev, ventiler m.m. på en pall och två månader senare var allt klart. Riktigt bra bemötande och service!
Detta är gjort:
.(Motorblocket) Borrat med stressplatta till 96.50 öd
.(Topplock) Fick köpa en tredje topp eftersom nr 2 inte heller gick att använda.. Den tredje toppen var bra och den har fått sig en planing, frästa säten, slipade ventiler (annan vinkel för bättre flöde) nya tryckare etc.
.(Vevaxel) Blev en bättre beg vev då den gamla var för sliten! Den nya är polerade och uppmätt.
.(Kolvar) Uppmätt
.(Vevstakar) Uppmätt
Smidda Wiseco kolvar och smidda ZRP I-profil stakar
Här är lite bilder på vad jag gjort efter att jag hämtade grejerna, har dock haft riktigt otur med tidsåtgången eftersom jag även lyckades dra på mig en hjärtmuskelinflammation strax efter att jag fick hem motorn.
Men detta är gjort hittills:
Efter att ha gängat upp alla gängor tvättade jag rent blocket med högtryckstvätt med varmt vatten. Blåste rent direkt efter med tryckluft för att det inte skulle börja rosta och gjorde om detta ett par gånger.
Efter det fortsatte jag med brakeclean och gjorde rent oljekanalerna med gevärsborstar blåste ur alla kanaler etc, sprutade på ännu mer brakeclean tills jag var helt 100 på att allt var super rent!
Maskering
Var lite kluven på vilken färg jag skulle måla blocket med, stod mellan 2k eller 1k. Bestämde mig tillslut för mekonomens röda 1K motorfärg på sprayburk, blev grymt bra resultat
Lackade även ventilkåpan! Blev 2k grund, 1k honda nighthawk black (bas) och slutligen 2k klarlack.
Sen fräste JB-engine av volvo loggan.
Eftersom jag lackade med grund blev det tyvärr en vit kant runt texten vilket inte var så snyggt. Kommer göra om detta utan grund på en annan kåpa sen
En sneak peak på hur det kommer se ut när allt är ihop