Jag fick plana av mitt flens där turbonsitter för mitt var snätt ... Sen drog jag ditt pinbult istället då gängerna kändas lite sissådär ... svetsa ditt dom sen staga jag upp flensen på den sidan den slagit sej
Japp kolla på de inna du skruvar fast allt ... de missen gorde jag ,,, jag prata med han som gör dom han plansvarvar dom inte efter svetsning de skulle kosta etra då sa han
och de var då jag passa på sätta ditt pinbultar istället för skruva ner bultar då gängerna såg inte bra ute då jag tog bort turbon ,,,
Idag har jag tvättat motorrum och resten av bilen. Blev förvånad hur fräscht motorrumet var under smutsen med tanke på åldern och miltal på bilen Före:
Efter:
Mitt Tillvägagångssätt var kallavfettning på spruta, gnuggade in allt med borste sen sprutade jag på BVE grön 2.0 alkaliska avfettning uppe på och lätt ligga ett tag. Spolade av & körde på ett lager till med BVE grön, spolade av. Sen schamponerade jag & spolade åter igen.
Resultatet blev grymt bra tycker jag Blir mycket roligare att bygga ihop allt när allt är rent och fint
Kommer köra en andra tvätt för att få det 100% rent. Resten av bilen skall få sig en polering inom snar framtid också
Ett år har gått och pga att ett X-antal andra bilar har kommit före så har projektet stått still, Iaf i perioder. Fick en spark i baken av en kompis som tyckte det var dags att sätta igång igen, vilket jag gjorde. Det som har hänt är kort och gott att motorn åkte i och startades upp med original sprutet och 18t turbon. Motorn gick fint bortsett från att den gick orent. Vilket inte var så konstigt då det satt andra spridare än original. Lyckades även skjuta sönder slavcylindern då axeln var för kort/kula var för långt in i lådan
Bilen stod ytterligare en tid tills jag lyfte ut motorn igen och svetsade om kulan till gaffeln och tog det svidande beslutet att köpa ett Maxxecu Race (DYRT) Fix av porer
Frakt till garaget 5 mil bort, blev en hemmabyggd vagn för att få ut den ur huset
Lite ombyggnad av grenröret
Blästring och 2k-lackering av lite motordelar
Ny koppling och svänghjul (Sachs 765, fjädrad 6 puckad sinter, enkelmasse omsvarvat) köpt av Ddrift Motorn gick som sagt bra men kände att det inte var någon ide att fortsätta med LH 2.4. Sen visste jag inte att man behövde bygga ut kulan i lådan för att få rätt "slaglängd" i slavcylindern. Här är en bild innan motorn åkte ut igen
Ett år har gått och pga att ett X-antal andra bilar har kommit före så har projektet stått still, Iaf i perioder. Fick en spark i baken av en kompis som tyckte det var dags att sätta igång igen, vilket jag gjorde. Det som har hänt är kort och gott att motorn åkte i och startades upp med original sprutet och 18t turbon. Motorn gick fint bortsett från att den gick orent. Vilket inte var så konstigt då det satt andra spridare än original. Lyckades även skjuta sönder slavcylindern då axeln var för kort/kula var för långt in i lådan
de går skimsa ute kulan ilådan utan att lyfta ner lådan ,, jag kör svarvat svänghjul och 765 tryckplatta .. men jag byte huvudslavcylinder som pressar mer olja en orginal funka klockrent nu
@birkan76 Yes jag såg möjligheten genom hålet men eftersom ingenting annat var monterat permanent runt motorn så kändes det lika bra att lyfta ur den igen 😁 Ska tilläggas att motorn är i bilen igen 😊