3032
Sök

Volvo 940 Turbo (Trim projekt)

Volvo 940 Turbo (Sleeper) Mål: 450 whp

27 410 Visningar
Uppdaterades senast 30 oktober 2021
1 277 Inlägg
21 februari 2020
#43
Va ingen dålig hårtork de där:P och väl putsat,  bra och börja helgen med;)

BASS GLAD
1 381 Inlägg
22 februari 2020
#45
Jag fick plana av mitt flens där turbonsitter för mitt var snätt sad ...
Sen drog jag ditt pinbult istället då gängerna kändas lite sissådär ... svetsa ditt dom smile sen staga jag upp flensen på den sidan den slagit sej smile
Senast redigerat av birka76 (22 februari 2020)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

126 Inlägg
BASS GLAD
1 381 Inlägg
22 februari 2020
#47
skyflyer98 skrev:
Hum det lät inte så bra. Får ta en titt på det hmm

Japp kolla på de inna du skruvar fast allt ... de missen gorde jag ,,, jag prata med han som gör dom han plansvarvar dom inte efter svetsning de skulle kosta etra då sa han sad

och de var då jag passa på sätta ditt pinbultar istället för skruva ner bultar då gängerna såg inte bra ute då jag tog bort turbon ,,,
Senast redigerat av birka76 (22 februari 2020)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

126 Inlägg
22 februari 2020
Trådstartare
#48
Stämmer, flänsen var skev som attans. Men skall ändå göra lite ändringar på röret så tar det efter hand smile


126 Inlägg
22 februari 2020
Trådstartare
#49
Idag har jag tvättat motorrum och resten av bilen. Blev förvånad hur fräscht motorrumet var under smutsen med tanke på åldern och miltal på bilen big_smile
Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-05d07f49a9545cf154d2b8f247629314.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-12900ef6a9ebaf22846c86ef5074cf36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-4fe7d1b06877f69fdb2b9f71d54982de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-394198f0dc3689d3fc958bcb961cfab0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-0fa31e70ac5ab9e08f3a0fb93301379c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-2d611abd22929399c7871562ff1463c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-5bc7c72ba3337980db124fa01b329239.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-6e24a018299679d668bfab9137d641d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-aafd6fadc04227f6473047ded9d86a5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-21cd6b492c9e14ef575facd6510bbf3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-90b751673c6a54358280282a0afaf771.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-fd3d42e1cea3d346431dca197be12a0f.jpg


Mitt Tillvägagångssätt var kallavfettning på spruta, gnuggade in allt med borste sen sprutade jag på BVE grön 2.0 alkaliska avfettning uppe på och lätt ligga ett tag. Spolade av & körde på ett lager till med BVE grön, spolade av. Sen schamponerade jag & spolade åter igen.

Resultatet blev grymt bra tycker jag smile
Blir mycket roligare att bygga ihop allt när allt är rent och fint big_smile

Kommer köra en andra tvätt för att få det 100% rent. Resten av bilen skall få sig en polering inom snar framtid också tongue


BASS GLAD
1 381 Inlägg
23 februari 2020
#50
skyflyer98 skrev:
Stämmer, flänsen var skev som attans. Men skall ändå göra lite ändringar på röret så tar det efter hand smile

Tur jag berätta mitt misstag smile

Vad ska du göra för ändring då ???
Senast redigerat av birka76 (23 februari 2020)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

2 397 Inlägg
23 februari 2020
#51
Det blev en skaplig skillnad på motorummet du smile


126 Inlägg
23 februari 2020
Trådstartare
#52
birka76 skrev:
skyflyer98 skrev:
Stämmer, flänsen var skev som attans. Men skall ändå göra lite ändringar på röret så tar det efter hand smile

Tur jag berätta mitt misstag smile

Vad ska du göra för ändring då ???

Tänkte svetsa ditt gängor för avgastemp, eventuellt ändra lite på lutet på flänsen och rör till wg ska ju svetsas på så tar det samtidigt tänkte jag big_smile


126 Inlägg
23 februari 2020
Trådstartare
#53
Lucif3r skrev:
Det blev en skaplig skillnad på motorummet du smile

Jajamen tongue


BASS GLAD
1 381 Inlägg
23 februari 2020
#54
skyflyer98 skrev:
birka76 skrev:
skyflyer98 skrev:
Stämmer, flänsen var skev som attans. Men skall ändå göra lite ändringar på röret så tar det efter hand smile

Tur jag berätta mitt misstag smile

Vad ska du göra för ändring då ???

Tänkte svetsa ditt gängor för avgastemp, eventuellt ändra lite på lutet på flänsen och rör till wg ska ju svetsas på så tar det samtidigt tänkte jag big_smile

ok ...
jo jag svetsa ju mina wa rör med smile

Hur ska du ändra flänset då ???

själv kör jag en Super Hx 40 den passar riktig bra plasering smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

126 Inlägg
23 februari 2020
Trådstartare
#55
Tänkte på lutningen men får se sen när motorn sitter i bilen. Tror det blir bra som det är nu smile


BASS GLAD
1 381 Inlägg
24 februari 2020
#56
skyflyer98 skrev:
Tänkte på lutningen men får se sen när motorn sitter i bilen. Tror det blir bra som det är nu smile

https://www1.garaget.org/archive/3/2564 … 958445.jpg
https://www1.garaget.org/archive/3/2564 … 930396.jpg

där ser du hur min sitter de är en super hx 40
Senast redigerat av birka76 (24 februari 2020)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

126 Inlägg
25 februari 2020
Trådstartare
#57
birka76 skrev:
skyflyer98 skrev:
Tänkte på lutningen men får se sen när motorn sitter i bilen. Tror det blir bra som det är nu smile

https://www1.garaget.org/archive/3/2564 … 958445.jpg
https://www1.garaget.org/archive/3/2564 … 930396.jpg

där ser du hur min sitter de är en super hx 40

Ser bra ut big_smile


126 Inlägg
7 augusti 2021
Trådstartare
#58
Ett år har gått och pga att ett X-antal andra bilar har kommit före så har projektet stått still, Iaf i perioder.
Fick en spark i baken av en kompis som tyckte det var dags att sätta igång igen, vilket jag gjorde.
Det som har hänt är kort och gott att motorn åkte i och startades upp med original sprutet och 18t turbon. Motorn gick fint bortsett från att den gick orent. Vilket inte var så konstigt då det satt andra spridare än original. Lyckades även skjuta sönder slavcylindern då axeln var för kort/kula var för långt in i lådan

Bilen stod ytterligare en tid tills jag lyfte ut motorn igen och svetsade om kulan till gaffeln och tog det svidande beslutet att köpa ett Maxxecu Race (DYRT)
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-a682a53d6bb8728e4b8b8df4d9893752.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-1664a6d26d89e29231a047140a66d04a.jpg
Fix av porer
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-915a244fe9dc2bc6db090c9be01d1ec3.jpg

Frakt till garaget 5 mil bort, blev en hemmabyggd vagn för att få ut den ur huset
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-706b589f0fec84b6c46c1912f1da6ecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-18b02419aa16bcbaf18c61fb8b2a18a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-c71d3c71e9ea0d1fa4b246a86f5d90b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-dc59881a190c886adfdb5edc92b91250.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-853060b1bf08bf77d4d0f268e0830594.jpg

Lite ombyggnad av grenröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d9b4f8c49f8aca8337246602e324b26e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-2e2c6c3c1f5bc3bf1297282310eb281c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-86a7ecd85d64e49e82de8aa00d5808df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-653476c468ab157ce51c10d991a1b20c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-c42199e17d9f3c28d97c1c3e12c0344d.jpg

Blästring och 2k-lackering av lite motordelar
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-fdb6834c565fba03b9846b11496c9720.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9422acc6b7641ebcff359ee9d5a0ef0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-79bd7ad696100e01e21c89f5d17b52fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-cb9cdecf54b02938efdce12eca8f1f83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-84b25d8cd11a34a378499f5d6eaf7e7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-1e6e6d7afec873c64bb2b00e25f1a5d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-92f5a5b427a3372bc1c5935180b15f74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-a8caa58f70ec251efd446c7a25570603.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-ccbcfab53d291df5a600906418ab7655.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-749a4baa5b3842552374d88cc83c4b01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-49bb4eeaf38011618b301fe0b8fd4b8b.jpg

Ny koppling och svänghjul (Sachs 765, fjädrad 6 puckad sinter, enkelmasse omsvarvat) köpt av Ddrift
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9cd19f0375df20df11a72c494b971c9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-6bcd49025c114177d9839c57d4490df7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9a7d76feaf4ec74282ba0977b87d019d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-359cb8e6786f23610df5147b13d9ad1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-124f43c99843b7b610a8ef2e00648d17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-842ea5d61b9cb8633b99b51c9e6fb246.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-8a040966c833dd31028b1daa0a8678c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-0e646bcfc70e4f57baa3fc7abb2f471d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-79bd43d652bbafd1ca7d56afc0170c11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-185806b53167265f1a6a6c322898d542.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d25013d3aec8e42ed2a84fadad98bc52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-19d50221f8979abf1f63124ea8a2e7b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-b57b100db6dffd4e46476a00dad073dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-6e2fcce21c9ce1a2807851d25909e72e.jpg
Motorn gick som sagt bra men kände att det inte var någon ide att fortsätta med LH 2.4. Sen visste jag inte att man behövde bygga ut kulan i lådan för att få rätt "slaglängd" i slavcylindern. Här är en bild innan motorn åkte ut igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-7e053cc045ac1a000d02fe5b8f59fdd8.jpg


BASS GLAD
1 381 Inlägg
7 augusti 2021
#59
skyflyer98 skrev:
Ett år har gått och pga att ett X-antal andra bilar har kommit före så har projektet stått still, Iaf i perioder.
Fick en spark i baken av en kompis som tyckte det var dags att sätta igång igen, vilket jag gjorde.
Det som har hänt är kort och gott att motorn åkte i och startades upp med original sprutet och 18t turbon. Motorn gick fint bortsett från att den gick orent. Vilket inte var så konstigt då det satt andra spridare än original. Lyckades även skjuta sönder slavcylindern då axeln var för kort/kula var för långt in i lådan

Bilen stod ytterligare en tid tills jag lyfte ut motorn igen och svetsade om kulan till gaffeln och tog det svidande beslutet att köpa ett Maxxecu Race (DYRT)
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-a682a53d6bb8728e4b8b8df4d9893752.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-1664a6d26d89e29231a047140a66d04a.jpg
Fix av porer
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-915a244fe9dc2bc6db090c9be01d1ec3.jpg

Frakt till garaget 5 mil bort, blev en hemmabyggd vagn för att få ut den ur huset
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-706b589f0fec84b6c46c1912f1da6ecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-18b02419aa16bcbaf18c61fb8b2a18a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-c71d3c71e9ea0d1fa4b246a86f5d90b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-dc59881a190c886adfdb5edc92b91250.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-853060b1bf08bf77d4d0f268e0830594.jpg

Lite ombyggnad av grenröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d9b4f8c49f8aca8337246602e324b26e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-2e2c6c3c1f5bc3bf1297282310eb281c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-86a7ecd85d64e49e82de8aa00d5808df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-653476c468ab157ce51c10d991a1b20c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-c42199e17d9f3c28d97c1c3e12c0344d.jpg

Blästring och 2k-lackering av lite motordelar
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-fdb6834c565fba03b9846b11496c9720.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9422acc6b7641ebcff359ee9d5a0ef0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-79bd7ad696100e01e21c89f5d17b52fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-cb9cdecf54b02938efdce12eca8f1f83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-84b25d8cd11a34a378499f5d6eaf7e7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-1e6e6d7afec873c64bb2b00e25f1a5d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-92f5a5b427a3372bc1c5935180b15f74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-a8caa58f70ec251efd446c7a25570603.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-ccbcfab53d291df5a600906418ab7655.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-749a4baa5b3842552374d88cc83c4b01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-49bb4eeaf38011618b301fe0b8fd4b8b.jpg

Ny koppling och svänghjul (Sachs 765, fjädrad 6 puckad sinter, enkelmasse omsvarvat) köpt av Ddrift
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9cd19f0375df20df11a72c494b971c9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-6bcd49025c114177d9839c57d4490df7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9a7d76feaf4ec74282ba0977b87d019d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-359cb8e6786f23610df5147b13d9ad1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-124f43c99843b7b610a8ef2e00648d17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-842ea5d61b9cb8633b99b51c9e6fb246.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-8a040966c833dd31028b1daa0a8678c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-0e646bcfc70e4f57baa3fc7abb2f471d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-79bd43d652bbafd1ca7d56afc0170c11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-185806b53167265f1a6a6c322898d542.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d25013d3aec8e42ed2a84fadad98bc52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-19d50221f8979abf1f63124ea8a2e7b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-b57b100db6dffd4e46476a00dad073dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-6e2fcce21c9ce1a2807851d25909e72e.jpg
Motorn gick som sagt bra men kände att det inte var någon ide att fortsätta med LH 2.4. Sen visste jag inte att man behövde bygga ut kulan i lådan för att få rätt "slaglängd" i slavcylindern. Här är en bild innan motorn åkte ut igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-7e053cc045ac1a000d02fe5b8f59fdd8.jpg

de går skimsa ute kulan ilådan utan att lyfta ner lådan smile ,,
jag kör svarvat svänghjul och 765 tryckplatta .. men jag byte huvudslavcylinder som pressar mer olja en orginal smile
funka klockrent nu smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

126 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#60
@birkan76
Yes jag såg möjligheten genom hålet men eftersom ingenting annat var monterat permanent runt motorn så kändes det lika bra att lyfta ur den igen 😁 Ska tilläggas att motorn är i bilen igen 😊https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-f8df68bcea60fffcc69263f5bd15456e.jpg
Senast redigerat av skyflyer98 (8 augusti 2021)



Sök