Tänkte köra ner till dom små skumma verkatäderna runt hörnan. Vad är lämpligt att betala för ett byte av kylarvätska på en saab 9-3 2001?? Har egen glykol så det är mest jobbet
Sitter det ingen dräneringsplugg i botten av kylaren som man kan skruva ur? Men det största problemet är ändå luftningen, som kan vara ganska knepig på en del motorer.
Men oavsett, jag tror det kommer kosta mer än 200kr, om man inte skall göra det svart. 500kr skulle jag gissa, en timmes jobb.
Sitter det ingen dräneringsplugg i botten av kylaren som man kan skruva ur? Men det största problemet är ändå luftningen, som kan vara ganska knepig på en del motorer.
Men oavsett, jag tror det kommer kosta mer än 200kr, om man inte skall göra det svart. 500kr skulle jag gissa, en timmes jobb.
Så om man är givmild så max 1000 kr dör att spola igenom systemet och i med ny glykol??
Så om man är givmild så max 1000 kr dör att spola igenom systemet och i med ny glykol??
Ja, mer än 1000kr tycker jag inte du skall ge för det jobbet
Ja, mer än 1000kr tycker jag inte du skall ge för det jobbet
Tar man mer än 200 för ett baggisjobb så skulle jag bli minst sagt förvånad.. Tror t o m att han kommer undan med 150, så att han kan maila överskottet på 50 kr till mig..
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tar man mer än 200 för ett baggisjobb så skulle jag bli minst sagt förvånad.. Tror t o m att han kommer undan med 150, så att han kan maila överskottet på 50 kr till mig..
Ok dagens bästa klåpare. Åkte ner och så att jag ville ha kylarvattnet bytt då det bara visade -10grader och jag viste inte när glykogen var bytt senast. Ok så dom 300kr Visst fixa detta så får ni 500 sa jag för att vara lite schysst Då tar dom loss övre kylarslang tömmer ut ett par liter sen häller dom i 4 liter koncentrerad glykol och säger den är klar 200kr. Stod där med 4 st och undrade vad som hänt men pallade inte tjafsa då det inte var riktigt läge för det. Nu har jag kört i en timme och glykogen visar -50grader Kan det stämma??
Blandar man med vatten 50 %, så hamnar man där eller lite varmare.
Räcker gott.
Innan glykol var uppfunnen, typ WW1, så användes metanol... Kokade vid lägre temperatur.
Nåväl, så även i dåtidens flygplansmotorer. Vilket gjorde att piloter fick i sig ångorna. Botemedelet för att motverka skador pp inre organ var brännvin...
Simliga förare av bilar och flygplan, tycks tro att metanol används även i dag och tar sig stänkare, eller rättare sagt pavor under färd!
Senast redigerat av Meaganeowner (26 december 2018)
Räcker gott.
Ok så dom tog ut ca 4 liter vatten som låg på -10grader och hällde i 4 liter koncentrerad glykol så det blev ca -50grader. Då borde det vara okej för en vinter i Malmö iallafall
Räcker gott.
Ok så dom tog ut ca 4 liter vatten som låg på -10grader och hällde i 4 liter koncentrerad glykol så det blev ca -50grader. Då borde det vara okej för en vinter i Malmö iallafall
Räcker gott.
-10 borde väl räcka i Malmö nästan varje vinter?
Haha ja det kan vara sant men ibland kommer det en smäll på -20 eller -25