torsen skrev:
Varför byta kylarvätska?
Och få nytt kalkhaltigt vatten som avsätter sig i kylsystemet?
Såvida du inte byter till destillerat/avkalkat/avjoniserat vatten!
För att glykol är en förbrukningsvara och tappar sina egenskaper med tiden. Thats why.
Du vet många som haft enorma problem med igenkalkade motorer eller?
- - - Edit - - -
Surt och jävligt givetvis.
Kalk blir ett potentiellt problem först när vätskan avdunstar (kalk gör det inte...eller jo, lite följer med, men det är försumbart).
Så länge systemet är "blött" är det alltså ett ickeproblem.
Som exempel kan man då peka på ett akvarium.
I detta ska 20-30% av vattnet bytas ut varje vecka för att göra det efter konstens alla regler. Det innebär alltså att man skulle, enligt denna mentalitet, tillsätta problematiska mängder kalk konstant.
Jag har under mina ~30 år som akvarist -aldrig- haft problem med kalk i karen. På täckglas och andra delar som inte är konstant blötlagda? Absolut. Men aldrig i den "blöta" delen av ett kar. Varför? Kalk är otroligt lättlösligt i vatten. Det går absolut att få det att fälla ut och "segmenteras", men, då kräver det också att flödet står helt still och inte rör sig alls.
Så det är ett ickeproblem. Enligt mig.
Ja, under förutsättning att TS inte tänkt fylla på systemet, ta bort locket till expansionskärlet och låta allt avdunsta, för att sen upprepa proceduren under resten av sin levnadstid.
Som parentes kan man väl inflika att destillerat och avjoniserat vatten inte är samma sak. Inte för att jag påstår att någon påstått detta. Men iaf.