jaka54 skrev:
Hej!
Den första frågan man måste ställa sig när man vill ta bort rost är: -Hur noga är det att jag får bort all rost?
Svaret på den frågan är kanske självklart -Naturligtvis all rost annars kommer rosten tillbaka efter något år igen.! Men då kommer vi till nästa fråga: Hur får jag bort all rost?
Svartet på det är: Med bläster eller på kemisk väg!
Visst kan man slipa med vinkelslip, men glöm allt vad sandpapper heter!!! En Dremel med kaptrissa funkar bra på små ytor (centimeterstora)...men man får inte bort rosten ur porerna på det viset, åtminstone krävs det då att man tar bort mycket av plåten och då slipar man ju lätt hål...
Så mitt råd är. Skaffa en vinkelslip försedd med dels lammelslipskiva (inte kapskiva) och stålborste. Förutom det inköp "rostborttagare" på burk, finns hos Bl.a Autoexperten.
Detta kemiska medel funkar mycket bra men det tar dagar (vid 20 plusgrader) och mycket slipande med stålborste för att lösa upp och få bort all rost, speciellt om det är "svartrost".
Sen det här med lackning: Glöm bort all enkomponents spryfärg som säljs på Biltema och liknande ställen. Det enda som funkar i längden är 2-komp billack.
Biltemas vita 2-komponents grundfärg för båtar funkar däremot bra på ren metall (Stål och aluminium) och den kan överlackas med vanlig enkomponents sprayfärg även om 2-komponents lack är att föredra.
Sen kostnaden.
Färg är dyrt! Räkna med ca 1000-1600kr litern för 2-komponents billack och några hundra för lösningsmedel.Sen behövs silar och gasmask, billack är ytterst hälsovådligt och bör sprutas utomhus när det är över 18grader plus ute. Billack måste sprutas så en liten 25lit kompressor och spruta behövs, räkna med 3000-4000 kr för dessa.
Vinkelslip ca 1000kr för en kvalitetsslip (undvik billiga sådana på exempelvis Jula).
-Är du fortfarande intresserad av att få det ordentligt gjort?
Skicka gärna över lite bilder på hur delarna som ska lackas ser ut på din bil.