Då har det blivit lite mysmeck med bilen igen Motorkuddarna såg slappa ut så blev byte av dessa Jordkabeln till motorn hade gått av också Tog hem en ny jordkabel från gcp, kändes mest seriöst så När jag ändå hade motorfästet borta så blev det att rostskydda Samma visa på andra sidan Kylaren kändes inte så fräsch så köpte en ny och ska man byta ut något vill man ju gärna byta till något bättre så köpte alu kyl Nya kylaren och expansionskärl på plats
Ser riktigt bra ut!! Tummen upp Vart köpte du Alu-kylaren? Vad fick du ge? Har du upplevt någon skillnad?
Tänkte köpa sån jag med till 745an, då jag märkt att de läcker glykol ur den som sitter där nu. Den har väl frusit sönder någon vinter
///MvH Daniel
Tackar! Jag köpte kylaren Jspec och den kostade runt 1800 kr. Har inte hunnit hunnit köra så många mil med den än, men tycker det känns som kyler mer effektivt Det ända var att man fick fila ur kylarfästena lite för att få den att passa
Då var det dags att uppdatera lite om vad som gjorts med bilen Började med att jag ville montera glt vinyl mellan bakljusen. Men bakpartiet var fullt med små rostfläckar och lacksläpp som jag ville åtgärda innan. Så en fredagkväll var det dags sätta igång Körde sedan på rostätare, grundade och kittade skarvarna under bakljusen Blev mycket slipande och spacklande innan jag blev nöjd med skärmkanterna Sedan blev det dags för lite färg på detta. Men detta blev jag inte nöjd med, bakskärmarna har blivit omlackade av någon tidigare ägare.. Som använt färg som inte alls stämmer mot bilens original kulör. Vilket syntes retligt mycket nu. Så då fick det bli att lacka om hela bakskärmarna och på köpet kunna rikta till några bucklor Blev ju ändå hyfsat resultat för att vara lackat utomhus en kväll i april Nu kunde jag äntligen montera vinylen La på nytt rostskydd i hjulhusen och baljorna bak nu när jag hade kofångaren borta Ljuddämpade mer i bagaget. Är inte så förtjust i plåtskrammel Kofångaren var nästa sak på listan. Balken hade ju som vanligt på dessa bilar ärgat sönder i fästena. Så gjorde en egen lösning på detta Köpte ett nytt hölje också Fick göra nya fästen till sidorna Och då var bilen ihopskruvad igen Monterat elspeglarna Blev mer jobb än jag trodde då det inte fanns något fördraget alls. Men efter studerat elscheman så var det ganska simpelt att koppla in allt ändå Lite helhetsbilder, har monterat solarplexus toning på bakrutorna
Har gjort mycket mer som jag tyvärr inte har bild på. Fick byta värmekran då den börja läcka. Lagt ganska mycket tid ljudisolera bilen och greja med ljudet.
Det som ska göras härnäst är att göra iordning framvagnen och bromsarna runtom
måste bara jag som är blind hur har du fäst dom nya bultarna, ser ju att du svetsat på en extra platta på krockbalken som du sedan borrat 2 hål i och sedan genom aluminiumet och dragit igenom 2 bultar, men vart fan är skallen på bultarna? har deu svetsad fast dom så dom inte ska snurra runt?
min bult går bara runt och sitter lös i aluminiumet så jag kommer behöva göra nytt så det går att skruva åt där också...
måste bara jag som är blind hur har du fäst dom nya bultarna, ser ju att du svetsat på en extra platta på krockbalken som du sedan borrat 2 hål i och sedan genom aluminiumet och dragit igenom 2 bultar, men vart fan är skallen på bultarna? har deu svetsad fast dom så dom inte ska snurra runt?
min bult går bara runt och sitter lös i aluminiumet så jag kommer behöva göra nytt så det går att skruva åt där också...
Skallen bultarna är bortkapade. Den gängade biten är svetsad i plåten på 3mm så den ska få plats mellan kofångarhöljet och alu balken. En 6mm plåt är krockdämparen förlängd med. Den plåten är fräst spår i för att kunna justera kofångaren i höjdled.
Hatten av för vilket arbete du lagt ner hittills på denna. Är riktigt, riktigt imponerad!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Tjo! Hög tid att uppdatera igen Började med en uppfräschning av framvagnen. Hur allt såg ut när jag rev ner det Ett par timmar senare var allt nedplockat. Gick förvånansvärt bra att skruva isär, inget satt fast Körde rent all med roterande stålborste och målade allt i hammarlack. Monterade sedan ihop fjäderbenen med nya gasstötdämpare, sänkfjädrar och topplagring Började montera ihop det hela igen, spindellederna var inte så länge sedan jag bytte så dessa fick sitta kvar Monterade Super pro bussningar till reaktionsstaget/länkarmen. Gjorde vid gängorna på styrstagen med gängsnitt och skruvade ditt nya styrleder. Bytte även samtliga bussningar till krängningshämmaren Sedan var det bara bromsarna kvar, nya bromsskivor med lager, bromsok, stålomspunna bromsslangar och Ebc greenstuff belägg Bromsoken målades i en bromsvätsketålig färg Hängde på hjulen och sänkte ner bilen på backen. Blev ju lagom besviken. Fjädrarna som skulle sänka 60mm höjde bilen 30 mm mot Lesjöforsfjädrarna som satt där innan Så här kan man ju inte ha det, så jag skruvade tillbaka de andra fjädrarna och kapade ett varv för att bilen ska se jämnhög ut. Har gjort hjulinställning efter allt detta också Hade turen att få tag på en baklucka i rätt färg att byta till Blev ett ordentligt lyft då den gamla var bucklig och hade fruktansvärt dålig lack Skruvade ditt innerskärmar bak och byte allt i bromsväg där också Har länge letat efter en LeMans ratt och äntligen fått tag på en Ratten monterad, grymt nöjd