3162
Sök

"Förbud sälja nya diesel/bensin bilar år 2030"

3 374 Inlägg
28 januari 2019
Trådstartare
#21
viccoA skrev:
Jag kör elbil redan idag och kan bara se fördelar gentemot fossildrivna varianter.
Elbilen har mer effekt, fullt vridmoment på alla varvtal, går tystare osv än för priset jämförbara fossilvagnar.

Vilken bilentusiast vill egentligen kuska runt i en sur Volvo 740 när alternativet är 0-100 på 4s och kostar 4kr per mil i drivmedel.

Varför ska man jämföra den tråkigaste bilen som finns. Haha. Kör med en elbil på en bana en hel dag, blir mycket fika pauser.:-)


3 121 Inlägg
29 januari 2019
#22
Low skrev:
viccoA skrev:
Jag kör elbil redan idag och kan bara se fördelar gentemot fossildrivna varianter.
Elbilen har mer effekt, fullt vridmoment på alla varvtal, går tystare osv än för priset jämförbara fossilvagnar.

Vilken bilentusiast vill egentligen kuska runt i en sur Volvo 740 när alternativet är 0-100 på 4s och kostar 4kr per mil i drivmedel.

Varför ska man jämföra den tråkigaste bilen som finns. Haha. Kör med en elbil på en bana en hel dag, blir mycket fika pauser.:-)

Jaha? Hur många av dina mil var på bana förra året och hur många mil körde du i övrigt?
Vad körde du för bil på banan?
Själv har jag glassätarbil, slö banbil och elbil för de flesta övriga mil jag kör, elbilen är ungefär lika snabb som glassätarvagnen i de flesta situationer utom i autobahnfart i flera timmar.

Dagens elbilar är inte optimerade för bankörning, men det kommer säkert alternativ för att svänga snabbt inom kort.

Tesla Roadster 2 sägs kunna köra längre på batteri i 400km/h än vad Bugatti Veyron gör på full tank bensin, vi får se...
Senast redigerat av viccoA (29 januari 2019)


3 374 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#23
viccoA skrev:
Low skrev:
viccoA skrev:
Jag kör elbil redan idag och kan bara se fördelar gentemot fossildrivna varianter.
Elbilen har mer effekt, fullt vridmoment på alla varvtal, går tystare osv än för priset jämförbara fossilvagnar.

Vilken bilentusiast vill egentligen kuska runt i en sur Volvo 740 när alternativet är 0-100 på 4s och kostar 4kr per mil i drivmedel.

Varför ska man jämföra den tråkigaste bilen som finns. Haha. Kör med en elbil på en bana en hel dag, blir mycket fika pauser.:-)

Jaha? Hur många av dina mil var på bana förra året och hur många mil körde du i övrigt?
Vad körde du för bil på banan?
Själv har jag glassätarbil, slö banbil och elbil för de flesta övriga mil jag kör, elbilen är ungefär lika snabb som glassätarvagnen i de flesta situationer utom i autobahnfart i flera timmar.

Dagens elbilar är inte optimerade för bankörning, men det kommer säkert alternativ för att svänga snabbt inom kort.

Tesla Roadster 2 sägs kunna köra längre på batteri i 400km/h än vad Bugatti Veyron gör på full tank bensin, vi får se...

Absolut inga mil på bana. Men har sett Tesla köra på autoban o hängde efter en porsche 911?, Väldigt bra, men fick avbryta pga överhettning och batteristyrka.

Dagens sportbilar tar ju en tankning några minuter.

jag kommer köpa en elbil om laddningen finns överallt, och priset är som dagens bil.

Men jag skulle inte säga att jag skulle göra det för miljön skull.

Elbilen kommer bli bra, men bra för miljön, nej🤪


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
29 januari 2019
#24
Low skrev:
viccoA skrev:
Low skrev:

Varför ska man jämföra den tråkigaste bilen som finns. Haha. Kör med en elbil på en bana en hel dag, blir mycket fika pauser.:-)

Jaha? Hur många av dina mil var på bana förra året och hur många mil körde du i övrigt?
Vad körde du för bil på banan?
Själv har jag glassätarbil, slö banbil och elbil för de flesta övriga mil jag kör, elbilen är ungefär lika snabb som glassätarvagnen i de flesta situationer utom i autobahnfart i flera timmar.

Dagens elbilar är inte optimerade för bankörning, men det kommer säkert alternativ för att svänga snabbt inom kort.

Tesla Roadster 2 sägs kunna köra längre på batteri i 400km/h än vad Bugatti Veyron gör på full tank bensin, vi får se...

Absolut inga mil på bana. Men har sett Tesla köra på autoban o hängde efter en porsche 911?, Väldigt bra, men fick avbryta pga överhettning och batteristyrka.

Dagens sportbilar tar ju en tankning några minuter.

jag kommer köpa en elbil om laddningen finns överallt, och priset är som dagens bil.

Men jag skulle inte säga att jag skulle göra det för miljön skull.

Elbilen kommer bli bra, men bra för miljön, nej🤪

Priset är ju det riktigt stora problemet för när jag har råd med en Tesla så betyder det att bilen är minst 10år gammal i bästa fallet och hur säkert köp är det när batterierna är 10år gamla.  För det är väll säkert gratis att byta.         Rätt trött på den här miljöhysterien som är i Sverige just nu.  Rätt säker att den kommer slå tillbaka rejält en dag

Kör fort så hinner inget hända...

3 121 Inlägg
29 januari 2019
#25
Growe skrev:
Low skrev:
viccoA skrev:

Jaha? Hur många av dina mil var på bana förra året och hur många mil körde du i övrigt?
Vad körde du för bil på banan?
Själv har jag glassätarbil, slö banbil och elbil för de flesta övriga mil jag kör, elbilen är ungefär lika snabb som glassätarvagnen i de flesta situationer utom i autobahnfart i flera timmar.

Dagens elbilar är inte optimerade för bankörning, men det kommer säkert alternativ för att svänga snabbt inom kort.

Tesla Roadster 2 sägs kunna köra längre på batteri i 400km/h än vad Bugatti Veyron gör på full tank bensin, vi får se...

Absolut inga mil på bana. Men har sett Tesla köra på autoban o hängde efter en porsche 911?, Väldigt bra, men fick avbryta pga överhettning och batteristyrka.

Dagens sportbilar tar ju en tankning några minuter.

jag kommer köpa en elbil om laddningen finns överallt, och priset är som dagens bil.

Men jag skulle inte säga att jag skulle göra det för miljön skull.

Elbilen kommer bli bra, men bra för miljön, nej🤪

Priset är ju det riktigt stora problemet för när jag har råd med en Tesla så betyder det att bilen är minst 10år gammal i bästa fallet och hur säkert köp är det när batterierna är 10år gamla.  För det är väll säkert gratis att byta.         Rätt trött på den här miljöhysterien som är i Sverige just nu.  Rätt säker att den kommer slå tillbaka rejält en dag

Finns mängder med begagnade elbilar om några år som inte är Tesla, många elbilar har 8-10 års batterigaranti. Nytt batteri till tex Nissan Leaf (en av de äldsta elbilarna) kostar ungefär 40.000kr.


Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2019
#26
Growe skrev:
Low skrev:
viccoA skrev:
Jaha? Hur många av dina mil var på bana förra året och hur många mil körde du i övrigt?
Vad körde du för bil på banan?
Själv har jag glassätarbil, slö banbil och elbil för de flesta övriga mil jag kör, elbilen är ungefär lika snabb som glassätarvagnen i de flesta situationer utom i autobahnfart i flera timmar.

Dagens elbilar är inte optimerade för bankörning, men det kommer säkert alternativ för att svänga snabbt inom kort.

Tesla Roadster 2 sägs kunna köra längre på batteri i 400km/h än vad Bugatti Veyron gör på full tank bensin, vi får se...

Absolut inga mil på bana. Men har sett Tesla köra på autoban o hängde efter en porsche 911?, Väldigt bra, men fick avbryta pga överhettning och batteristyrka.

Dagens sportbilar tar ju en tankning några minuter.

jag kommer köpa en elbil om laddningen finns överallt, och priset är som dagens bil.

Men jag skulle inte säga att jag skulle göra det för miljön skull.

Elbilen kommer bli bra, men bra för miljön, nej🤪

Priset är ju det riktigt stora problemet för när jag har råd med en Tesla så betyder det att bilen är minst 10år gammal i bästa fallet och hur säkert köp är det när batterierna är 10år gamla.  För det är väll säkert gratis att byta.         Rätt trött på den här miljöhysterien som är i Sverige just nu.  Rätt säker att den kommer slå tillbaka rejält en dag

Precis som viccoA säger så är ju inte riktigt Tesla den enda kärran. Som jag påpekade tidigare i tråden kommer NEO:en kosta runt 250.000 ny. Ca 40.000 mer än en Golf kostar ny idag.

Hur ser begagnatpriset ut på 5-6-7 år gamla Golf:ar idag? 60-70.000kr.

Du behöver inte oroa dig, du får köra bil i framtiden också.

Väljer du ALLTID att se saker och ting på det absolut mest negativa sätt som går? Jag menar, jag är rätt jävla grinig och sur av mig....men du är ju mer "grinig surgubbe" än vad jag är. Och DET säger en hel del wink


- - - - Edit - - - -

Sen ska vi ju också ha i åtanke att ingen vet hur förslaget kommer se ut ännu. Det skulle kunna bli som så att ex.vis hybridbilar får fortsätta säljas i, låt säga, 5 år till efter det. Men...det vet vi ju givetvis inte
Senast redigerat av it_mutt (29 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 121 Inlägg
29 januari 2019
#27
Frågan är kanske vem som vill köpa annat än elbilar 2030 med tanke på hur trevliga elbilarna är wink


16 Inlägg
29 januari 2019
#28
Ni glömmer en sak i diskussionen.

Kassa-Kon som Bensin o Diesel är för våra myndigheter.
Det är inte lite pengar det ramlar in där
Ca. 2/3 delar är skatt i dag av det du häller i tanken
Ca. 60 miljarder får man in i dag på drivmedelskatt o fordonskatt + lite annan såsom moms på reservdela o reperationer samt dyl.

Låt os estimera att ca. 80% av intäkterna är på drivmedlet själv, blir runt 48 miljarder då....
Finns nog någon här som har de riktiga siffrorna, jag gissar o räknar lite mellan tummen o pekfingret

Då är frågan, var kan våra myndigheter få in dom pengarna ifrån när vi alla kör på el eller exempelvis väte?

Tänk tanken att någon uppfinner en bil med så effektiv solcell på taket att man kan "Kracka" vanligt vatten till syrgas o väte.
Sedan körs denna bil på det vätet man tillverkar själv.

Gissa om man kommer att beskatta vatten då !
Då gäller att ha egen vattenbrunn undangömd i något skogsparti, precis som i den överdramatiserade serien om  hembrännarna från USA.

Blir mycket för Polisen o spana på då :-)

Finns faktiskt några som håller på med just detta redan i USA  tror dom kallas "Off the Grid people"
Man har egna maffiga solceller eller vindkraft o tillverkar sitt eget bränsle till bilarna som då är ombyggda till vätgas eller eldrift.
Detta för att man vill inte förlita sig på "The government" som man anser bara består av korrupta lurendrejare.

Redigerat
Ovanpå det så håller inte elnätet i Sverige idag för samma summa kW (eller rättare sagt Mega Watt) som det kommer att bli om alla ska tanka el till sina elbilar eller vi ska kracka vatten till vätgas.
då krävs det betydligt större o kostsammare beslut av våra politiker om man då jämför med beslutet att höja skatten på Diesel med 50 öre.
Slut på redigering

MVH
Ingesjo
Senast redigerat av Ingesjo (29 januari 2019)

4 152 Inlägg
29 januari 2019
#29
Ingesjo skrev:
Ni glömmer en sak i diskussionen.

Kassa-Kon som Bensin o Diesel är för våra myndigheter.
Det är inte lite pengar det ramlar in där
Ca. 2/3 delar är skatt i dag av det du häller i tanken
Ca. 60 miljarder får man in i dag på drivmedelskatt o fordonskatt + lite annan såsom moms på reservdela o reperationer samt dyl.

Låt os estimera att ca. 80% av intäkterna är på drivmedlet själv, blir runt 48 miljarder då....
Finns nog någon här som har de riktiga siffrorna, jag gissar o räknar lite mellan tummen o pekfingret

Då är frågan, var kan våra myndigheter få in dom pengarna ifrån när vi alla kör på el eller exempelvis väte?

Tänk tanken att någon uppfinner en bil med så effektiv solcell på taket att man kan "Kracka" vanligt vatten till syrgas o väte.
Sedan körs denna bil på det vätet man tillverkar själv.

Gissa om man kommer att beskatta vatten då !
Då gäller att ha egen vattenbrunn undangömd i något skogsparti, precis som i den överdramatiserade serien om  hembrännarna från USA.

Blir mycket för Polisen o spana på då :-)

Finns faktiskt några som håller på med just detta redan i USA  tror dom kallas "Off the Grid people"
Man har egna maffiga solceller eller vindkraft o tillverkar sitt eget bränsle till bilarna som då är ombyggda till vätgas eller eldrift.
Detta för att man vill inte förlita sig på "The government" som man anser bara består av korrupta lurendrejare.

Redigerat
Ovanpå det så håller inte elnätet i Sverige idag för samma summa kW (eller rättare sagt Mega Watt) som det kommer att bli om alla ska tanka el till sina elbilar eller vi ska kracka vatten till vätgas.
då krävs det betydligt större o kostsammare beslut av våra politiker om man då jämför med beslutet att höja skatten på Diesel med 50 öre.
Slut på redigering

MVH
Ingesjo

Jag skulle tro att dem inför en kilometerskatt istället. Deras hat mot bilister lär ju inte gå över för att dem går på el.

Troligtvis Baseras den kilometerskatten på besiktningsorganens rapport i början men sedan kommer det nog att vara via någon GPS puck eller liknande som firmorna har i sina bilar idag.


16 Inlägg
29 januari 2019
#30
Tja troligen får vi bygga ut ett par älvar med mer el-vattenkraft eller varför inte bygga ett o annat kärnkraftverk till ?
Har för mig att Scanlines nya el-batteri färjor mellan Helsingborg och Helsingör drar lika mycket ström som vad hela Helsingör tar när man laddar dessa vid piren.
Man fick förstärka el-nätet rätt rejält i Helsingör som ni förstår
Tänk bara när 500 eldrivna lastbilar står längst E6an på natten o laddar sina batterier

Hade en diskussion för en herrans massa år sedan med en som förespråka "Mull toalett" för det var bra för naturen och att alla borde ha en sådan.
Det denna person glömde var, att i en sådan toalett sitter det en värmepatron och oftast finns det en utsugsfläkt också.
Vips, för att förse alla dessa Mull toaletter i hela Sverige så behövs det 1/8 kärnkraftverk till

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2019
#31
Ingesjo skrev:
Ni glömmer en sak i diskussionen.

Kassa-Kon som Bensin o Diesel är för våra myndigheter.
Det är inte lite pengar det ramlar in där
Ca. 2/3 delar är skatt i dag av det du häller i tanken
Ca. 60 miljarder får man in i dag på drivmedelskatt o fordonskatt + lite annan såsom moms på reservdela o reperationer samt dyl.

Låt os estimera att ca. 80% av intäkterna är på drivmedlet själv, blir runt 48 miljarder då....
Finns nog någon här som har de riktiga siffrorna, jag gissar o räknar lite mellan tummen o pekfingret

Då är frågan, var kan våra myndigheter få in dom pengarna ifrån när vi alla kör på el eller exempelvis väte?

Tänk tanken att någon uppfinner en bil med så effektiv solcell på taket att man kan "Kracka" vanligt vatten till syrgas o väte.
Sedan körs denna bil på det vätet man tillverkar själv.

Gissa om man kommer att beskatta vatten då !
Då gäller att ha egen vattenbrunn undangömd i något skogsparti, precis som i den överdramatiserade serien om  hembrännarna från USA.

Blir mycket för Polisen o spana på då :-)

Finns faktiskt några som håller på med just detta redan i USA  tror dom kallas "Off the Grid people"
Man har egna maffiga solceller eller vindkraft o tillverkar sitt eget bränsle till bilarna som då är ombyggda till vätgas eller eldrift.
Detta för att man vill inte förlita sig på "The government" som man anser bara består av korrupta lurendrejare.

Redigerat
Ovanpå det så håller inte elnätet i Sverige idag för samma summa kW (eller rättare sagt Mega Watt) som det kommer att bli om alla ska tanka el till sina elbilar eller vi ska kracka vatten till vätgas.
då krävs det betydligt större o kostsammare beslut av våra politiker om man då jämför med beslutet att höja skatten på Diesel med 50 öre.
Slut på redigering

MVH
Ingesjo

Hur är det ens måttligt intressant vad vårt elnät håller för idag om vi först om 10-15-20 år ska köra på el?
Ständigt "mot"argument...som fram tills om just 5-10-15 år är ganska ointressant.


För övrigt har vi folk i Sverige idag som varesig har kommunalt avlopp, vatten eller el. De kallas "folk i Sverige"....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

377 Inlägg
29 januari 2019
#32
Får skaffa häst och vagn.

3 121 Inlägg
29 januari 2019
#33
Vi gör av med mindre el idag än för 20 år sedan (mycket pga produktion som flyttats utomlands, effektivare uppvärmningssystem etc), finns undersökningar som säger att om alla personbilar byttes ut mot eldrift skulle vi återgå till 1995-års elbehov.
Senast redigerat av viccoA (29 januari 2019)


Forummoderator
18 013 Inlägg
29 januari 2019
#34
viccoA skrev:
Vi gör av med mindre el idag än för 20 år sedan (mycket pga produktion som flyttats utomlands, effektivare uppvärmningssystem etc), finns undersökningar som säger att om alla personbilar byttes ut mot eldrift skulle vi återgå till 1995-års elbehov.

Någon har läst på ser jag... Trevligt. Istället för att bara ösa på med "De går åt helvete". Vi kan producera cirka 165 TWh per år och behovet är runt 140 TWh enligt Svenska kraftnät. differenser exporteras/importeras. Man kan inte bara strypa effekten rakt av så balanser utjämnas därigenom. Den el som tillverkas måste förbrukas i samma sekund. Det går inte att lagra. Tillverkas det för mycket el i förhållande till förbrukning så skenar frekvensen istället. Och vice versa givetvis.

Detta ger att Sverige både exporterar och importerar El på samma gång kontinuerligt. Just för att utjämna.  Priset spelar givetvis in också... Norge kanske måste tappa på vattenkraft ordentligt helt plötsligt pga fulla magasin och då är det lönt att importera osv...

Det finns ett litet problem i att landet är avlångt med. Mycket el tillverkas i Norrland men den behövs i södra Sverige. Effektförluster och naturlig tröghet gör det svårt att få ner energin ibland. Sen talas det väl tyst om ett annat problem och det är effekttoppar. Jag är Elbilsvän till 100% men håller på att läsa in mig på området som kanske märks. Kan bli ett problem i framtiden. Ingen verkar veta exakt hur det blir.


OT: Året 1987 satt jag hemma och spelade tv-spel när plötsligt lamporna började dimma ner och tjocktv:n tappade lite i fokus ett par sekunder. Det var ett nödstopp av ett kärnkraftverk som innebar att spänning faktiskt sjönk i vårt nät en kort stund. Kom ihåg det väl. Men det kan upprepas.

Svenska nätet i realtid för oss konsumenter:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

170 Inlägg
29 januari 2019
#35
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!


3 374 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#36
Hybrid_ skrev:
viccoA skrev:
Vi gör av med mindre el idag än för 20 år sedan (mycket pga produktion som flyttats utomlands, effektivare uppvärmningssystem etc), finns undersökningar som säger att om alla personbilar byttes ut mot eldrift skulle vi återgå till 1995-års elbehov.

Någon har läst på ser jag... Trevligt. Istället för att bara ösa på med "De går åt helvete". Vi kan producera cirka 165 TWh per år och behovet är runt 140 TWh enligt Svenska kraftnät. differenser exporteras/importeras. Man kan inte bara strypa effekten rakt av så balanser utjämnas därigenom. Den el som tillverkas måste förbrukas i samma sekund. Det går inte att lagra. Tillverkas det för mycket el i förhållande till förbrukning så skenar frekvensen istället. Och vice versa givetvis.

Detta ger att Sverige både exporterar och importerar El på samma gång kontinuerligt. Just för att utjämna.  Priset spelar givetvis in också... Norge kanske måste tappa på vattenkraft ordentligt helt plötsligt pga fulla magasin och då är det lönt att importera osv...

Det finns ett litet problem i att landet är avlångt med. Mycket el tillverkas i Norrland men den behövs i södra Sverige. Effektförluster och naturlig tröghet gör det svårt att få ner energin ibland. Sen talas det väl tyst om ett annat problem och det är effekttoppar. Jag är Elbilsvän till 100% men håller på att läsa in mig på området som kanske märks. Kan bli ett problem i framtiden. Ingen verkar veta exakt hur det blir.


OT: Året 1987 satt jag hemma och spelade tv-spel när plötsligt lamporna började dimma ner och tjocktv:n tappade lite i fokus ett par sekunder. Det var ett nödstopp av ett kärnkraftverk som innebar att spänning faktiskt sjönk i vårt nät en kort stund. Kom ihåg det väl. Men det kan upprepas.

Svenska nätet i realtid för oss konsumenter:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Kul med rolig info!
Låter spännande..


3 374 Inlägg
29 januari 2019
Trådstartare
#37
fordsson skrev:
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!

Håller med dig till 100!


Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2019
#38
fordsson skrev:
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!

Vad spelar det för roll vad man i Tyskland har för el i sina uttag? Hade du tänkt åka neröver varje gång du ska ladda?

Totalt irrelevant i sammanhanget. Det är Sverige som har det som förslag, inte Tyskland.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 013 Inlägg
29 januari 2019
#39
fordsson skrev:
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!

Ser fram emot källa på det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

170 Inlägg
29 januari 2019
#40
it_mutt skrev:
fordsson skrev:
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!

Vad spelar det för roll vad man i Tyskland har för el i sina uttag? Hade du tänkt åka neröver varje gång du ska ladda?

Totalt irrelevant i sammanhanget. Det är Sverige som har det som förslag, inte Tyskland.

Som jag skrev var det ett exempel på hur världen ser på elbilar. jag ville inte enbart poängtera den svenska marknaden då bilindustrin är såpass stor att radikala ändringar i fordonsutbudet hos ett visst företag inte bara kan anpassa sig efter ett land.
Dvs att om sverige skall klara att bara köpa elbilar måste oxå marknaden vara anpassad för det. Ska marknaden ha möjlighet att tillverka ett lika stort modellutbud som idag ( då konsumenterna vill ha det) fast med bara eldrift måste de likaså gå att köpa i andra länder för att göra det lönsamt. om inte andra länderr hakar på blir det omöjligt för biltillverkarna att vara lönsamma.
Och då kan vi ta tyskland som exempel igen.  Ska bilarna finnas här måste de gå att sälja i tyskland.
Glöm ej, klimatet är ett problem för världen, inte nationen. Gemensamma lösningar krävs för gemensamma resultat.



Sök