Jag servade den med ny olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, samt gick igenom och smorde upp bromsarna och monterade nya belägg fram. För när jag tappade belägget när jag tog bort det så delade sig själva beläggningen/ bromsklossen från plåten som det ska sitta fast i. Så det hade nog ståt en tag. Sen besiktade bilen utan anmärkning och sålde den till min brors tjejs syster, som precis tagit körkort. Hon fick bilen med 15" åretrunt däck.
Redan kvällen efter så ringde hon och sa att bilen pajat och att allt vatten i kylaren var borta. Så hon blev stående på en av de största infarterna i Stockholm :-(
Hon fick hem bilen till sig och jag åkte dit och kollade på den. Och kunde konstatera att det troligen var topplockspackningen som gått :-(
Så jag köpte tillbaka bilen för samma summa som jag köpte den för.
Nu stod bilen okörbar i Stuvsta södra tockholm och jobbet låg i norra i Kista. Jag kollade olika färdvägar och
konstaterade att det skulle gå att bogsera bilen utan att köra på motorvägen (E4) det skule bli en ordentlig omväg, men det var iallafall lagligt. så jag och en kompis bogserade den på huddingevägen, genom Årsta vidare förbi Gullmarsplan, ner på centralbron och klarastrandsleden. Sedan fick vi svänga av och köra genom Solna och förbi Statoil (på den tiden) Järvakrog och köra bakvägen Järvavägen parallellt med E4, förbi Ulriksdal och bort till Sollentuna och slutligen söder ut en bit till Kista. ( detta var innan bron över till Silverdal var klar)
Rev av toppen samma kväll som jag fick tillbaka bilen till jobbet.
En hel del vatten i cylindrarna
Plockade av allt från toppen så jag kunde lämna iväg den på planing nästa dag.
Här var felet....
Funderade på hur jag skulle kunna få ut lite mer för bilen för att täcka reperationen. Det kom ett erbjudande till jobbet på utförsäljning på dubbdäck av vissa storlekar. bland annat 13" Så jag la ut en annons på 15" och sålde de ganska omgående. Köpte 4 nya dubbdäck som jag monterade på Original sommarplåtfälgarna och sedan satte jag ut en köpes annons på GTI klubbens hemsida om att jag ville köpa 13" alufälgar. För jag hade de nästan nya Nokian 13" sommardäcken kvar.
Här med de nya dubbdäcken på plats