3202
Sök

ABS/ESP lamporna lyser, VW Caravelle -08.

6 117 Inlägg
21 mars 2019
#21
Hej!
Oj Oj Vad skit! Där skulle jag ha gjort rent först.
Lite kurisosa...I Bentleyboken till Audi TT (Verkstadsbok som finns till de flesta bilmärken) står att ABS givaren ska sitta monterad 0,3mm från tandhjulet.
I praktiken satt den gamla givaren ca 1,3-1,5mm från tandhjulet och där hamnade också den nya givaren, böcker kan ha fel.


4 467 Inlägg
21 mars 2019
#22
Kolla kablaget i hjulhuset,innefrån bilen.har lagat kablaget där en ggn.

24 Inlägg
22 mars 2019
Trådstartare
#23
@jaka54: Kan det verkligen bero på skiten där? Tänker att den ju sitter öppet och att det ju kommer vara skitigt där till och från jämt? Borde väl inte vara så känslig..

@zzr94092: Menar du precis bakom skärmen, sett från hjulsidan, och gummigenomföringen som sitter där? När du lagade kablaget där skarvade du bara in en bit kabel eller bytte du ut allt fram till givaren? Hittar ingen sådan kabel när jag söker på nätet. Något tips på var man köper sådan kabel?

Enligt verkstan är det ju vanligast att ledarna går av där kabeln går från "hjularmen" (vet inte vad den heter) upp i chassit, för där böjer ju kabeln sig så fort bilens fjädring trycks ihop. Jag har inga synliga skador på kabeln här men ledarna kan ju ändå vara av på insidan. Jag skulle alltså vela mäta resistansen i denna ledare, men hittar som sagt ingen kontaktände inne i bilen. Någon som vet var den finns, om det finns någon. Annars får jag ju klippa trådarna i stolpen bakom bakljuset. OM det är så man måste göra hur rekommenderar ni att man skarvar ihop kabeln sedan? Duger det att knappa med "fiskögon" som man använder på exempelvis teletråd, klämkontakter eller är det krympslang och lödning som rekommenderas?

Många frågor.. Efterlyser någon som har bytt/skarvat kabeln till ABS-givaren.

4 467 Inlägg
22 mars 2019
#24
Det var ett skåp vi lagade kabeln i,träskivor på sidorna bara.men var innanför där var kabeln avärjad. Minns inte om vi tog bort innerskärmen åxxå.. Inga problem att skarva en ABS kabel, funkar att skarva med en 1,5 m2 kabel,se bara till att skarven blir vattentät.
Senast redigerat av zzr94092 (22 mars 2019)

24 Inlägg
23 mars 2019
Trådstartare
#25
Klartt å betatt.

Sammanfattning:

Felet var aldrig givaren utan kablaget till givaren!

Även om det ibland är givarna som pajar så verkar det som att det ofta är just kablaget som ärjar av vid en lödning ganska precis bakom bakljuset inne i stolpen på just VW Caravelle/Transporter. Precis som i denna video: https://youtu.be/JzvqyniGywU

Jag rekommenderar alltså folk som har detta problem att först åka till en verkstad och plocka ut felkoderna. Ring runt för bästa pris, jag ringde tre verkstäder och priset varierade mellan 850-250 kr (!?)

Sedan när man vet vilket/vilka hjul som strular så kollar man kablaget. Lossa kabeln i hjulhuset och dra in kabeln i bagaget via stolpen. Den svaga punkten är en skarv en bit ner. Hela kabeln är lindad med någon form av tygtejp och det är endast denna tejp som skyddar skarven, inte jättekonstigt att det efter något år börjar ärja där. Svårast här var inredningen som de inte verkar ha i videon.. (Transporter?) det var rätt så pillrigt att få fram kablaget där bakom.

Jag lödskarvade i tre decimeter ny kabel och täckte skarvarna med krympslang, vet inte om detta är det bästa, men sämre än det var kan det inte blivit. Tiden får väl visa hur länge detta håller. Jag hade ett jäkla strul med den svarta ledaren, lyckades inte klippa fram ren koppar på den ledaren.. kopparen var helt svart och inget lödtenn fäste! Klippte säkert bort 2-3 dm innan jag gav upp och skrapade fram kopparn så gott det gick med kniv och körde på lite flussmedel för att få tennet att fästa. Den gröna kabeln var helt av men hade helt ren koppar, så med den var det inga problem.

När jag sedan startade bilen så var det bara ABS-lampan som lös. ESP:n hade slocknat. Det verkar vara lite olika på olika bilmärken, vissa uppger att man måste köra en viss sträcka över 50 km/h för att ABS:en skall slockna. På Caravellen hann jag bara backa ut från gården och börja puttra framåt innan lampan slocknade. Kan inte gått mer än 10-20 km/h i 5 meter.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för fler hemmafixare!

Tack för allas engagemang och goda råd!

/H

https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117785/117785-2238424a54eb29d15edfa9acd36af122.jpg

4 467 Inlägg
23 mars 2019
#26
Bra att du fixade det! Och jag hade rätt åxxå! Guldstjärna till oss..hehe..


Sök