Klartt å betatt.Sammanfattning:
Felet var aldrig givaren utan kablaget till givaren!
Även om det ibland är givarna som pajar så verkar det som att det ofta är just kablaget som ärjar av vid en lödning ganska precis bakom bakljuset inne i stolpen på just VW Caravelle/Transporter. Precis som i denna video:
https://youtu.be/JzvqyniGywUJag rekommenderar alltså folk som har detta problem att först åka till en verkstad och plocka ut felkoderna. Ring runt för bästa pris, jag ringde tre verkstäder och priset varierade mellan 850-250 kr (!?)
Sedan när man vet vilket/vilka hjul som strular så kollar man kablaget. Lossa kabeln i hjulhuset och dra in kabeln i bagaget via stolpen. Den svaga punkten är en skarv en bit ner. Hela kabeln är lindad med någon form av tygtejp och det är endast denna tejp som skyddar skarven, inte jättekonstigt att det efter något år börjar ärja där. Svårast här var inredningen som de inte verkar ha i videon.. (Transporter?) det var rätt så pillrigt att få fram kablaget där bakom.
Jag lödskarvade i tre decimeter ny kabel och täckte skarvarna med krympslang, vet inte om detta är det bästa, men sämre än det var kan det inte blivit. Tiden får väl visa hur länge detta håller. Jag hade ett jäkla strul med den svarta ledaren, lyckades inte klippa fram ren koppar på den ledaren.. kopparen var helt svart och inget lödtenn fäste! Klippte säkert bort 2-3 dm innan jag gav upp och skrapade fram kopparn så gott det gick med kniv och körde på lite flussmedel för att få tennet att fästa. Den gröna kabeln var helt av men hade helt ren koppar, så med den var det inga problem.
När jag sedan startade bilen så var det bara ABS-lampan som lös. ESP:n hade slocknat. Det verkar vara lite olika på olika bilmärken, vissa uppger att man måste köra en viss sträcka över 50 km/h för att ABS:en skall slockna. På Caravellen hann jag bara backa ut från gården och börja puttra framåt innan lampan slocknade. Kan inte gått mer än 10-20 km/h i 5 meter.
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för fler hemmafixare!
Tack för allas engagemang och goda råd!
/H