2832
Sök

Lsx trim, någon kunnig?

194 Inlägg
5 mars 2019
Trådstartare
#1
Söker hjälp angående trimning av lm7/l59/Lr4 av någon som har kunskap inom dessa motorer. Hjälp med kamval mm. Mvh Robin

480 Inlägg
5 mars 2019
#2
Överladdat / NOS eller sugtrimmat?

Billig uppgradering där bör ju vara att hitta en av LSX spisarna med alublock.
Både LM7 och L59 är stålblock. Vikt kostar effekt och påverkar dynamik.
Skiljer ca 50kg på alu och stålblockad spis.
Fast du kanska ska ha det i en "raktframräääser" och då kan det nog kvitta??!

Standard LM7 topparna har flöde nära LS6 och komp på 9.5:1 (oftast)
Så insug, kalluftsintag, avgas och en optimering av motor och eventuell automatlåda är bra ställen att börja.

Lite kallare termostat är att föredra med.

Angående kam så har du nog 191* duration vid 0.5 tum lyft i en standard lm7 från en pickis.
Rejält klent.

Vill du flytta upp effektkurvan så är en begagnad ls3 / ls9 kam ett billigt alternativ.
Annars finns det en uppsjö av eftermarknadskammar. Köp vad du har råd med. Allt är bättre än standard.

Sikta mellan 215 och 230 grader vid samma lyft så är den fortfarande körbar på gatan.
Ger mellan 40 och 75 hästar uppåt i register.

Så lycka till smile


194 Inlägg
5 mars 2019
Trådstartare
#3
Bennybira skrev:
Överladdat / NOS eller sugtrimmat?

Billig uppgradering där bör ju vara att hitta en av LSX spisarna med alublock.
Både LM7 och L59 är stålblock. Vikt kostar effekt och påverkar dynamik.
Skiljer ca 50kg på alu och stålblockad spis.
Fast du kanska ska ha det i en "raktframräääser" och då kan det nog kvitta??!

Standard LM7 topparna har flöde nära LS6 och komp på 9.5:1 (oftast)
Så insug, kalluftsintag, avgas och en optimering av motor och eventuell automatlåda är bra ställen att börja.

Lite kallare termostat är att föredra med.

Angående kam så har du nog 191* duration vid 0.5 tum lyft i en standard lm7 från en pickis.
Rejält klent.

Vill du flytta upp effektkurvan så är en begagnad ls3 / ls9 kam ett billigt alternativ.
Annars finns det en uppsjö av eftermarknadskammar. Köp vad du har råd med. Allt är bättre än standard.

Sikta mellan 215 och 230 grader vid samma lyft så är den fortfarande körbar på gatan.
Ger mellan 40 och 75 hästar uppåt i register.

Så lycka till smile

Motor och låda är från en 2003 tahoe så l59 motorn och 4l60e med shiftkit. Så att byta block är tyvärr inte aktuellt
Kommer köra sug trimmat.

Läst en del på amerikanska forum och där verkar ju luftfilter, kam, insug, headders, toppar vara mest vanligt.

Kollat runder lite efter kam och hittade denna. Vad tro du? (finns även som high lift)  https://www.texas-speed.com/p-1158-tsp- … rings.aspx

Trailblazer ss ska tydligen ha ett insug som ska passa rakt på om jag förstått det rätt.

Nästa steg verkar ju vara att få dit 243/799 toppar ?

480 Inlägg
5 mars 2019
#4
Trailblazer SS har ett insug som passar rakt på. Ger samma effektkurva i låg till mellanregister men flödar bättre längre upp! Nog inget dåligt köp.

212 / 218 kammen kommer vara ganska aggresiv. Ingen kam där är sämre än den du har! Helt upp till körbarheten du är ute efter.
Besiktningskrav kanske ställer till det? (avgaser)

Toppar låter jag vara osagt, beror ju på effektmål right? Orginalgrejjerna är ju typ under top5 av strypningarna på spisen.

Som du säger.
Cold air intake, kam, headers är nog rejält bra början.
Sen kommer ju insug, bränsle, tändsystem och kylning.
Efter det kommer toppar och konvertern i lådan(?!) skulle jag tro?


194 Inlägg
5 mars 2019
Trådstartare
#5
Får helt enkelt börja räkna på delarna kostar hehe.

Tackar för svaren. Alltid kul att bolla ideer hehe. Ingen koll på någon som är duktig på att mappa en sådan här setup med hp tuner i södra sverige?

Allt sitter i en -69 så blir bara en besiktning till sen kan man börja "leka" wink
Senast redigerat av Robin86 (5 mars 2019)

480 Inlägg
5 mars 2019
#6
Du kan ju alltid höra av dig till PSI-motor eller BJMotorteknik (tror jag det heter) Båda ligger nära ängelholm och har koll på mappning. Vet ej om de är vassa på just den programvaran dock!

Pris per hk är ju rätt bra på just dessa motorerna big_smile Så bara att punga upp o va glad.
Kr du den på e85 redan?


194 Inlägg
5 mars 2019
Trådstartare
#7
tack för tips! Pbz vet jag mappar hp tuners men är ju mest japs hehe. Haha bilen är inte ens hemma, står i en container så man är bra sugen! Men killen i staterna hade inte kört den på e85 nej smile

480 Inlägg
5 mars 2019
#8
l59 är ju en e85 redo LM7 vad jag fattat det? smile


194 Inlägg
5 mars 2019
Trådstartare
#9
Precis smile

480 Inlägg
6 mars 2019
#10
Vad innebär det gällande spridarstorlek etc? smile
Flexfuelmätare?

Kan ju vara bra att veta när du ska börja skruva upp luftflödena rejält big_smile


194 Inlägg
10 mars 2019
Trådstartare
#11
Ska vara ärlig och säga att jag inte vet det till 100%. Kom nu fram dock att det inte va hundra om det var en L59 eller Lm7. Ingen stor sak så får helt enkelt kolla när den kommer hem . Har iaf hittat en kam jag är sugen på nu. Blir isf en truck kam då jag kommer "leka" mer med bilen än vad jag kommer "köra fort" om du förstår hur jag menar hehe.  https://www.briantooleyracing.com/truck … i-cam.html

Så planen är kam, headers, (förmodligen) 3000 converter och hp tuner.
Sen får man bygga vidare när pengarna och tiden finns haha.

480 Inlägg
11 mars 2019
#12
Truck-cam kommer bli perfa big_smile
Bara bakaxel och kardan tycker om bottenvridet wink


194 Inlägg
11 mars 2019
Trådstartare
#13
Haha ja man vet ju aldrig! Dock läst att en hel del kör med 400whp + med kladdiga däck haha! Men som sagt, man vet aldrig;)


Sök