And then there was a tach! Hooken har fått det som aldrig fanns när det begav sig: en Volvo-original dieselvarvräknare till gamla mätarhuset (1975-80)! I samma veva slog mätaren över till 20.000 mil. 240 D6, som lanserades som 1979-års modell fick varvräknare som tillval först på 1981-års modell, till det nya mätarhuset.
But how!?Det hela började med att min kompis Joel, som till vardags arbetar som elektronikingenjör och som även han håller på med gamla Volvo-bilar kom förbi med sitt oscilloskop en sommardag. Med det skulle vi mäta och jämföra varvtalssignalerna mellan en bensinare och en diesel. Tanken var att försöka bygga om en bensinvarvräknare till att passa en D24, och sedan kalibrera denna så gott det går.
Innan jag fortsätter vill jag säga att om någon skulle vilja testa det här görs det helt på egen risk!Eftersom Hookens generator inte hade utgång för varvtalssignal, (W) ännu fick vi väcka 765:an ("Sudden") till liv. Vi började med att dra en slang från avgassystemet...
...och ut genom porten, eftersom vi skulle stå med den igång ett tag.
Därefter anslöt vi oscilloskopet till varvtalsutgången från generatorn.
Såhär såg signalen vi fick ut i oscilloskopet. ^^ När vi ökade varvtalet genom att gasa gav det tydliga utslag.
Nu var det dags att jämföra med en bensinare. Vi använde oss av min blå 245:a. Bensinarna tar som bekant varvtalssingalen från tändspolen, så vi anslöt oscilloskopet dit. Den kurvan såg annorlunda ut (men har tyvärr ingen bild på den).
Plockade även fram två instrumenthus (75-80) med varvräknare. Det övre till 4-cylindriga motorer (B20/B21/B23) och det nedre till 6-cylindriga (B30/PRV-6:an). Se skillnaden på färgskalan, på 6:an blir den gul redan vid 5500 varv. Helst skulle jag vilja bygga om den sistnämnda till diesel, efter som det är närmast (där brukar skalan bli gul redan vid 5000 varv). Dessutom är det synd att offra den 4-cylindringa om jag skulle montera en B230FT/FK i mitt andra 264-projekt.
Men först och främst: fungerade de? Jag började med att testa dem med hjälp av en avsäkrad testhärva jag brukar använda till sånt här.
Den 4-cylindringa varvräknaren fungerade perfekt och visade 750 varv på tomgång, alltså samma som varvräknaren inne i bilen. Den 6-cylindriga fungerade också, men visade ett lägre varvtal, 2000 varv när mätaren inne i bilen visade 3000. Egentligen ganska logiskt, eftersom vi saknar två cylindrar, right?
Min kompis gjorde nu lite research på datorn. Han läste olika datablad och vi tittade även på en intressant forumtråd, som inspirerat mig till att vilja testa detta. Tråden handlade om just att bygga om en bensinvarvräknare till gamla mätarhuset, så att den skulle passa en tidig 240 D6. Men den hade dock inte uppdaterats sen i höstas och vi visste inte om försöket lyckats eller ej.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p … p;t=310610Joel drog dock slutsatsen att det inte borde kunna ske någon skada genom att koppla bensinvarvräknaren till D24:ans varvtalssignal. Däremot borde värdet bli helt fel. Vi bestämde oss för att prova!
Först ut var den 6-cylindriga varvräknaren. Denna visade nästan 5000 varv...
...när Suddens D24 i själva vecket bara varvade strax under 1000. Men vi fick i alla fall utslag!
Hur var det med den 4-cylindriga varvräknaren, då? Denna visade betydligt mer, och mätaren bottnade! Vi bestämde oss därför för att satsa på den 6-cylindriga mätaren, som också varit planen från början.
Skulle det gå att justera ner varvtalet, tro?
Joel granskade komponenterna...
och fann ganska snabbt en potentiometer. Det är en ställbar resistor, som ändras när man skruvar på den.
Kan den påverka kalibreringen? Vi noterade att den stod olika inställd på de båda mätarna. Dock skilde även ett par resistorer mellan den 4-cylindriga och den 6-cylindriga versionen. Annars såg de i stort sett identiska ut, bortsett från mätartavlan, då.
Vi kopplade in varvräknaren "live" och startade upp Sudden, samtidigt som vi vred potentiometern motsols. Då sjönk varvtalet!
Men när vi i princip bottnat potentiometern visade den fortfarande för högt varvtal, ca 3500 när det egentliga varvtalet var strax under 1000. Men vi hade ändå fått ner det ca 1400 varv, vilket var en bra början. Men hur skulle vi gå vidare?
Skruvade man den istället medsols ökade varvtalet igen.
Vi bestämde oss för att testa med att ta bort ett av två parallellkopplade resistorerna och byta det resterande motståndet. Varvtalet sjönk nu och vi kunde få ner det till 2700 varv vid strax under 1000 varv genom att även ställa potentiometern på lägsta nivån.
Men fortfarande behövdes mer justering!
Vi bestämde oss för att prova ett motstånd på på 4,7 k ohm istället...
...och justerade potentiometern. Nu var vi nära!
Vi lade till ytterligare två motstånd på 4.7 k ohm, parallellkopplade med det första.
Och sedan var vi i stort sett i mål! Lägre kom vi inte med den metoden, oavsett vilka motstånd vi testade med.
Nu återstår montering och test i Hooken, samt modifiering av generatorn, så att den får varvräknarsignal (W).