Glapp i bussning för stötdämpareNär jag körde hem bilen noterade jag ett glapp i bakvagnen, som framförallt märktes när man körde på ojämna vägar. Jag misstänkte stötdämparna, eller dess bussningar.
Jag kände därför efter kring bakre stötdämparna samtidigt som min kompis gungade bilen. Det visade sig vara vänster stötdämpare som nedre bussningen var helt slut på, den glappade nästan en centimeter i höjdled!
Besiktningen hade inte anmärkt på det här, men de hade väl fullt upp med att notera alla andra fel de hittade.
Just vänster stötdämpare verkar vara en r-sport dämpare (tror jag). På högersidan satt dock en vanlig dämpare
. Jag valde därför att köpa hem en vanlig dämpare. Stötdämparbyten går ju fort, så jag köpte hem dämparen nu, när jag ändå hade nere allt (även om inte besiktningen anmärkt på det).
Röret hade separerat från gummibussningen.
HjulhusetMed dämparen borta började jag skrapa bort gammal underredsmassa som var på väg att lossna från hjulhuset.
Här fanns en del rost och en plåt in mot den nya tröskeln skulle behöva tillverkas och svetsas på plats.
Svetsning av den nya baljanNu var det dags att svetsa den nya reservhjulsbaljan på plats!
Demonterade delar av stötdämpargummit, så att det inte skulle smälta av värmen.
Turades om med min kompis att svetsa och att vara brandvakt. Det är lätt hänt att underredsmassan på andra sidan tar eld, så det är bra att ha vatten nära till hands. Tryckluft är också bra, då kan man ofta blåsa ut lågan utan att behöva använda vattnet, som gör att den nya plåten rostar.
Ryker gör det med!
Efter vi svetsat baljan i fram och bakkant kapade vi ur den längsgående plåten på höger sida om baljan, som också behövde bytas. Anledningen till att vi väntat med detta var att vi ville ha kvar den som referens, för att veta hur långt ner baljan skulle gå.
Vi ritade ut och klippte till en ny bit från ett plåtark.
Precis som för tröskeln gjorde vi hål i plåten med jämna mellanrum, eftersom den skulle punktsvetsas i nederkant, mot den nya baljan. I överkant tänkte vi dock helsvetsa plåten.
Sådär! Nu var baljan svetsad längs alla sidor utom vänster.
Punktningen av den nya egentillverkade sidoplåten som möter baljan. Vi blev rätt nöjda med resultatet.