3510
Sök

Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 GL Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)

192 143 Visningar
Uppdaterades senast 26 april 2021
4 474 Inlägg
4 maj 2019
#101
Är det inte JP fälgar?

532 Inlägg
4 maj 2019
Trådstartare
#102
volvoqq skrev:
Och slotsmags också wink hade sådana på min första bil wink är dom 15” eller

Nä tyvärr bara 14”.

JofooN skrev:
Kul att du räddar bilarna! Det är sånna som dig man ser upp till och får driv av, man blir taggad på att meka och när man ser dem mängder rost du lagat så ser man att inget är omöjligt! lycka till smile

Tack så mycket! smile

zzr94092 skrev:
Är det inte JP fälgar?

Jo, JP-fälgar. Inte riktigt lika djupa som ”äkta” Slotmags. Osäker på om jag behåller dem eller inte.
Senast redigerat av Loveless (4 maj 2019)


4 474 Inlägg
4 maj 2019
#103
Var det jag tyckte,jag hade slotsmag på en 142 -72. Köpte den -76, hade den i typ två år, bytte in den hos samma handlare mot en BMW 1602 -74.man fick knacka in skärmkanten bak,tog i annars ..

Lastbilsmekaniker
5 217 Inlägg
4 maj 2019
#104
Loveless skrev:
volvoqq skrev:
Och slotsmags också wink hade sådana på min första bil wink är dom 15” eller

Nä tyvärr bara 14”.

JofooN skrev:
Kul att du räddar bilarna! Det är sånna som dig man ser upp till och får driv av, man blir taggad på att meka och när man ser dem mängder rost du lagat så ser man att inget är omöjligt! lycka till smile

Tack så mycket! smile

zzr94092 skrev:
Är det inte JP fälgar?

Jo, JP-fälgar. Inte riktigt lika djupa som ”äkta” Slotmags. Osäker på om jag behåller dem eller inte.

Mina var också 14” det fräcka med dom var att fram var dom 6,5 tum breda medans bak var 7,5 tum, ångrar att jag gav bort dom bara hmm


532 Inlägg
6 maj 2019
Trådstartare
#105
Framme hos säljaren

Väl framme hos säljaren kunde vi konstatera att PRV-motorn, som enligt annonsen "går igång men behöver ses över" i själva verket var stendöd. Dessutom var batteriet kasst, men inte ens med startkablar från ett annat batteri ville PRV 6:an hoppa igång, trots startgas, kontroll av gnista och flera varv på startmotorn. Det var dock misstänkt tyst från den elektriska bränslepumpen. Nåja, vi gjorde upp affären och fick helt enkelt rulla bilen (som stod på näst intill paffa däck med stora torrsprickor).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5f660ca81d9a3b7a91b8e23cbbcb7add.jpg
Bilen nedrullad på gatan. smile Kofångaren, en del lister och annat var avmonterat, men medföljde vid sidan av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-550876906a7333d9baabf84619ba7ea8.jpg
Det var inte helt enkelt att få upp den på släpet, eftersom winchen på kärran vi hyrt kärvade. Typiskt! hmm Men efter en hel del slit fick vi till slut upp den. Vi fick delvis putta upp bilen och använda oss av spännband.

Lite osäker på varför den har sidomarkeringsljusen (som är en riktig rostfälla). yikes Dessa fanns endast på svensksålda bilar 77-78, dock tidigare på andra marknader. Någon kanske eftermonterat dem? Det borde man kunna se på elkopplingarna i så fall (inte kollat än).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a99e7bf8a8419c4cced3540199527918.jpg
Detta är (trots emblemet) ingen 264 GLE. 1975 fanns endast DL och GL, som jag tidigare nämnt i tråden. Detta är (precis som Hooken) en GL, då den har GL-ratt, Elhissar fram och silvrig grill (som dock någon lackat svart och monterat ett GLE-emblem i. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-932c7c2173518f86ee2e8fe7df569bc2.jpg
USA/GTX-fronten såg (bortsett från dåliga reflektorer) fin ut! <3

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7e29015658417a5f67eba61b4f7e412a.jpg
Synd bara att det inte var USA-bilnkers. Men, men, man kan inte få allt! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7b55a42fc0851ec47891d95c4b00728c.jpg
Hemfärden gick bra, men det gick väldigt trögt upp för Jönköpingsbacken! lol Vi fick gå ner till 2:ans växel!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-36dac960ca89e5d54028938cdb69adcd.jpg
Hemma!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8c0bdf60c7003efe949d01a33a8dd4f6.jpg
Inne i värmen. wink
Senast redigerat av Loveless (6 maj 2019)


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
6 maj 2019
#106
Följer med spänning smile


678 Inlägg
Lastbilsmekaniker
5 217 Inlägg
7 maj 2019
#108
Det har ju kommit ut en 264 till på blocket du får ta och köpa den med wink


532 Inlägg
7 maj 2019
Trådstartare
#109
volvoqq skrev:
Det har ju kommit ut en 264 till på blocket du får ta och köpa den med wink

Den var fin, men jag känner mig ganska mätt för stunden! tongue


Lastbilsmekaniker
5 217 Inlägg
7 maj 2019
#110
Loveless skrev:
volvoqq skrev:
Det har ju kommit ut en 264 till på blocket du får ta och köpa den med wink

Den var fin, men jag känner mig ganska mätt för stunden! tongue

Jo det är lite att ta i bara det du har så tongue


532 Inlägg
9 maj 2019
Trådstartare
#111
GTX-fronten

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d72a39d9890e37badb0fcc85ec45106.jpg
Tänkte det vore häftigt att få på GTX-fronten från den nya projektbilen jag köpt på Hooken, så redan nästa dag började jag att flytta över den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b6de291e916ce7f0852975bd4beef20d.jpg
Demonterade lyktsargen och sedan själva "plattorna" som fronten sitter på. smile

Bra att veta är att en USA/GTX front till 200-serien endast passar den gamla fronten (75-80). I USA satt dock denna front kvar fram till 1986 (då nya huven kom). Därefter fick de i stort sett samma typ av strålkastare som 81-93 hade här hemma. Volvo sålde därför USA-bilarna av årsmodell 1981-85 med gamla framskärmarna, blinkers och frontplåt (den lyktorna skruvas fast i), men med den nya kofångaren (81-års modell).

Att montera en USA front kräver följande beroende på vilken årsmodell din 240/260 är av:
75-80: Passar rakt på men behöver annan grill om man byter från runda eller kvadratiska strålkastare. Om man har rektangulära strålkastare (260 75-80 & 240 GL 79-80) har man redan rätt grill.
81-85: Kräver framskärmar, blinkers och frontplåt (från 75-80). Eventuellt även grill.
86-93: Kräver framskärmar, blinkers och frontplåt (från 75-80). Grillen, huven och "torpedplåten" (som på 240 är fastsvetsad) skiljer sig också, så skall man göra det rätt behövs även dessa (från 75-85). Tycker näbbhuben är snyggast, men flathood ser rätt bra ut med... wink

Rätta mig om jag missat nått! ^^ tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cc0e54995f4a26de39d563593058b486.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50817a83c9b123ce9fabe0e92955c566.jpg
Hookens lyktor demonterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-18f9209c1f8e5fc0fa7600f29618a057.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-098a006214200e058ea98d720ab58262.jpg
Fanns lite rost vid blinkersinfästningen som jag slipade ner och sprayade över när jag ändå hade loss allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e34682fc9ebb575647f600b7d1933dc1.jpg
Bar fram den nya fronten i en låda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d91ac9120b179e0abc71ce00edb86bf0.jpg
Godis! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28273e66e3a245f7cbd9e4b30e0d09ad.jpg
Såhär ser de ut utan sargen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-257e0e8143571f346c435fb12d42c1b7.jpg
Flyttade över den extra delen av elhärvan. Detta behövs eftersom USA-fronten har 4 ljus istället för 2. De längst ut är för halv och helljus, de i mitten är ytterligare helljus. Alla fyra lyser alltså bara vid helljus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c0d0d95d88566ed5b50f79b6230effc1.jpg
Monterade fronten, som mycket riktigt passade rakt på i samma skruvhål. smile Reflektorerna var dock som synes inget vidare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8194e0b2acc2d97afe2b66df21294aba.jpg
Tur att man skaffat några extra sedan 740:in fick USA-front. Men det retar mig att jag inte köpte på mig fler när det var billigt. Reflektorn längst till vänster kommer från Biltema och har H4-insats. De såldes för endast 75 kr styck för några år sedan, men har nu utgått. yikes De billigaste jag kan hitta nu kostar över 400 kr... Hade bara en kvar av dessa. Sedan hade jag två nya Sylvania sealed beams som satt i 740:ins front när jag hämtade hem den i USA (den jag håller i handen). De är inget vidare som halvljus, men bra helljus, så jag monterade dem i "husen" i mitten, som bara är till helljuset ändå.

Nu saknar jag bara en till bra reflektor med H4-instats (vänster yttre), så jag lät den gamla sitta kvar tills vidare. wink Ingen som vet var man kan få tag i dessa till ett vettigt pris? Är samma till 740 och lär även vara samma som på många USA van:ar och pickuper...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50325897e7eda7b28373a5cc09087840.jpg
Blev ganska nöjd, men inte helt! Saknade ju USA-blinkers och reflexerna under för att det skall bli en riktig USA-front. Men jag var en bra bit på väg! xD

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8093dc492adfae8206559e5089160c82.jpg
Tog mig en kvällstur inne i Kungsbacka med en kompis. cool
Senast redigerat av Loveless (9 maj 2019)


2 328 Inlägg
9 maj 2019
#112
Lyktor och den skålen lyktorna sitter i ser ut o vara samma som jag har på min Caprice. Hade också Sylvania-lyktor, fulla med kondens och bränd reflektor. "Caprice77" här på garaget tipsade mig om Hella 1AB003177-862 som är en lykta som ser ut som en sealed beam men som har H4.

Jag vågar inte lova att det är samma mått på en Volvo 260 som på en Caprice men nu har du fått ett litet tips iaf xP

Följer dina trådar, grymt jobb du lägger ner på dina gamla Volvos! Fortsätt så smile


Lastbilsmekaniker
5 217 Inlägg
532 Inlägg
10 maj 2019
Trådstartare
#114
Xebers76 skrev:
Lyktor och den skålen lyktorna sitter i ser ut o vara samma som jag har på min Caprice. Hade också Sylvania-lyktor, fulla med kondens och bränd reflektor. "Caprice77" här på garaget tipsade mig om Hella 1AB003177-862 som är en lykta som ser ut som en sealed beam men som har H4.

Jag vågar inte lova att det är samma mått på en Volvo 260 som på en Caprice men nu har du fått ett litet tips iaf xP

Följer dina trådar, grymt jobb du lägger ner på dina gamla Volvos! Fortsätt så smile

Tack för tipset!

Kul att det uppskattas. smile

volvoqq skrev:
Jag skall ha i min USA front med två H4 och två H1 smile

Det är nog det bästa egentligen och det var precis det som satt i den här fronten (dock var reflektorerna kassa). wink Men det funkar ändå helt okej att köra H4 och bara koppla in helljuset på de i mitten, som annars är H1. Möjligheten att få tag på H4 reflektorer till vettigt pris känns större.
Senast redigerat av Loveless (10 maj 2019)


Lastbilsmekaniker
5 217 Inlägg
10 maj 2019
#115
Loveless skrev:
Xebers76 skrev:
Lyktor och den skålen lyktorna sitter i ser ut o vara samma som jag har på min Caprice. Hade också Sylvania-lyktor, fulla med kondens och bränd reflektor. "Caprice77" här på garaget tipsade mig om Hella 1AB003177-862 som är en lykta som ser ut som en sealed beam men som har H4.

Jag vågar inte lova att det är samma mått på en Volvo 260 som på en Caprice men nu har du fått ett litet tips iaf xP

Följer dina trådar, grymt jobb du lägger ner på dina gamla Volvos! Fortsätt så smile

Tack för tipset!

Kul att det uppskattas. smile

volvoqq skrev:
Jag skall ha i min USA front med två H4 och två H1 smile

Det är nog det bästa egentligen och det var precis det som satt i den här fronten (dock var reflektorerna kassa). wink Men det funkar ändå helt okej att köra H4 och bara koppla in helljuset på de i mitten, som annars är H1. Möjligheten att få tag på H4 reflektorer till vettigt pris känns större.

Tog en titt på den H4 som skall bytas ut på min front men tyvärr var den inte bra i reflektorn hmm plus att dom borrat hål för p-ljus är så på mina andra H4 reflektorer dom skall bytas ut så småningom för ville inte ha p-ljus i dom dom är reflektorerna ok på.


532 Inlägg
10 maj 2019
Trådstartare
#116
GTX-fonten uppgraderas till USA-front big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-15d6a7de39766bc7f966945a0ff140c0.jpg
Några dagar efter att jag monterat fronten kom ett paket från Vparts innehållande reflexer höger och vänster för USA-font till 240.  wink Hade även beställt en ny USA-blinkers till min 744 TIC, vars vänstra sådan var sprucken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1dc8a6fd7a1ba60b5989b6f135afa986.jpg
Beställningen av reflexerna var en ren chansning, som jag gjorde...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e2c7f76cb96f4f4e42d1be03e7971d5b.jpg
...eftersom den svarta plastbiten nedtill på GTX-fronten såg ut att vara löstagbar. Kunde det vara som jag misstänkte, d.v.s. att Volvo använt samma lyktsarg men bara bytt ut reflexen mot plastbiten när den svenska varianten av USA-fronten, GTX-fronten började säljas i Sverige?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b4fbff90dd4a326160bf5ef4cc01e54.jpg
Reflexerna jag köpte var äkta Volvo original, tillverkade under 1992 enligt markeringen i plasten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1e7e8e266d3d76a5f67f2e54d1f1fa91.jpg
Jag lossade låsclipsen som såg ut att vara för plasten. Bredvid dem fanns lite större kvadratiska hål som inte användes till något. Tänk om de var till för infästningen för reflexerna? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-51efbbf2db6c7053cbbf29b288132711.jpg
GTX-plastbiten lossade utan problem efter detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-698bf660b95448d2afca642a84a45be8.jpg
Skulle reflexen passa? yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d14a6ab1e04f57b09aaa2c0bca59cdea.jpg
Det gjorde den! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e99210d897edbde7b337514da7000e36.jpg
Monterade tillbaka sargen på bilen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c6caaf36a20ccc5be57ca27836d6497a.jpg
Blev väldigt nöjd med resultatet. Häftigt med helt fabriksnya reflexer med. tongue
Senast redigerat av Loveless (10 maj 2019)


1 277 Inlägg
10 maj 2019
#117
riktigt imponerade jobb smile kul med alla förklaringar! btw.. va äre för kjolpaket på den nya 264a? nåt bross liknade ?

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 448 Inlägg
10 maj 2019
#118
Hittade denna sida, där finns det flera olika modeller, men jag tror inte att de har någon originallik
https://www.carid.com/1984-volvo-240-se … eadlights/

Har även fått tips på dessa sidor om Delorean lyktor. De har samma storlek som jag ska ha till mina USA lyktor till min Audi 80 med usa-ljus
https://store.delorean.com/p-10216-head … stock.aspx
https://www.deloreango.com/en/delorean- … ights.html

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

2 310 Inlägg
10 maj 2019
#119
Den andra länken är till bilar anpassade för vänstertrafik, så du inte beställer fel!
Senast redigerat av Mew (10 maj 2019)


532 Inlägg
14 maj 2019
Trådstartare
#120
Kx5 skrev:
riktigt imponerade jobb smile kul med alla förklaringar! btw.. va äre för kjolpaket på den nya 264a? nåt bross liknade ?

Tack! Är osäker faktiskt, jag får ta och kolla upp det. wink



Sök