GTX-frontenTänkte det vore häftigt att få på GTX-fronten från den nya projektbilen jag köpt på Hooken, så redan nästa dag började jag att flytta över den.
Demonterade lyktsargen och sedan själva "plattorna" som fronten sitter på.
Bra att veta är att en USA/GTX front till 200-serien endast passar den gamla fronten (75-80). I USA satt dock denna front kvar fram till 1986 (då nya huven kom). Därefter fick de i stort sett samma typ av strålkastare som 81-93 hade här hemma. Volvo sålde därför USA-bilarna av årsmodell 1981-85 med gamla framskärmarna, blinkers och frontplåt (den lyktorna skruvas fast i), men med den nya kofångaren (81-års modell).
Att montera en USA front kräver följande beroende på vilken årsmodell din 240/260 är av:
75-80: Passar rakt på men behöver annan grill om man byter från runda eller kvadratiska strålkastare. Om man har rektangulära strålkastare (260 75-80 & 240 GL 79-80) har man redan rätt grill.
81-85: Kräver framskärmar, blinkers och frontplåt (från 75-80). Eventuellt även grill.
86-93: Kräver framskärmar, blinkers och frontplåt (från 75-80). Grillen, huven och "torpedplåten" (som på 240 är fastsvetsad) skiljer sig också, så skall man göra det rätt behövs även dessa (från 75-85). Tycker näbbhuben är snyggast, men flathood ser rätt bra ut med...
Rätta mig om jag missat nått! ^^
Hookens lyktor demonterade.
Fanns lite rost vid blinkersinfästningen som jag slipade ner och sprayade över när jag ändå hade loss allt.
Bar fram den nya fronten i en låda.
Godis!
Såhär ser de ut utan sargen.
Flyttade över den extra delen av elhärvan. Detta behövs eftersom USA-fronten har 4 ljus istället för 2. De längst ut är för halv och helljus, de i mitten är ytterligare helljus. Alla fyra lyser alltså bara vid helljus.
Monterade fronten, som mycket riktigt passade rakt på i samma skruvhål.
Reflektorerna var dock som synes inget vidare!
Tur att man skaffat några extra sedan 740:in fick USA-front. Men det retar mig att jag inte köpte på mig fler när det var billigt. Reflektorn längst till vänster kommer från Biltema och har H4-insats. De såldes för endast 75 kr styck för några år sedan, men har nu utgått.
De billigaste jag kan hitta nu kostar över 400 kr... Hade bara en kvar av dessa. Sedan hade jag två nya Sylvania sealed beams som satt i 740:ins front när jag hämtade hem den i USA (den jag håller i handen). De är inget vidare som halvljus, men bra helljus, så jag monterade dem i "husen" i mitten, som bara är till helljuset ändå.
Nu saknar jag bara en till bra reflektor med H4-instats (vänster yttre), så jag lät den gamla sitta kvar tills vidare.
Ingen som vet var man kan få tag i dessa till ett vettigt pris? Är samma till 740 och lär även vara samma som på många USA van:ar och pickuper...
Blev ganska nöjd, men inte helt! Saknade ju USA-blinkers och reflexerna under för att det skall bli en riktig USA-front. Men jag var en bra bit på väg! xD
Tog mig en kvällstur inne i Kungsbacka med en kompis.