Hooken får centrallås! När 200-serien lanserades 1975 fick den ärva de gamla dörrlåsen från 140-serien (och 164), med olika nycklar för tändning, dörrar och baklucka. Men redan på 1978-års modell gjordes en större ändring vad gäller dörrarna. Det blev nya dörrlås med samma nyckel till dörrar och tändning (men det skulle dröja ända till 1986-års modell innan det blev samma nyckel till bakluckan), nya infästningar och nya gångjärn. Dessutom byttes kartfacken ut mot de där plastfacken i hårdplast, som tyvärr ofta spricker. Men centrallås kom först på 1980-års modell (79 för vissa modeller) som ett tillval (men var standard i 260-serien).
Jag hade viss erfarenhet av centrallås sedan tidigare, då jag med framgång eftermonterat detta i min röda 744 GL -88. I det fallet passade centrallåsmotorer och elhärva från skroten bolt on. Nu skulle det dock bli lite svårare eftersom något centrallås aldrig funnits till de här låsen! Man kan ju förstås byta dörrar och låssystem men det tänkte jag inte göra. Jag var övertygad om att det här skulle gå att genomföra med originallåsen!
Centrallås är ju väldigt skönt att ha, så det är värt lite jobb!
C-lås: Installation och testkörning av låsmotor i höger framdörrDen här installationen jag nu kommer att visa i ett par delar går även utmärkt att genomföra på en 140/164!
Jag började med att samla ihop alla delar till centrallås jag sparat på genom åren. På bilden syns två centrallåsmotorer från Volvo 850. Den här typen sitter även i 7&900-serierna. 200-serien har en annan typ.
Hittade även två kartonger med centrallåsmotorer och låsmekanik till 700-serien som jag sparat på.
Beslutade mig för att använda den typen av motorer (som sitter i 700, 800 & 900-serierna.) Anledningen är att jag har mest erfarenhet av dem, samt att de är mindre och smidigare att arbeta med. De är även enklare att få tag på.
Men även ett centrallåsrelä skulle behövas. Eftersom det var extrautrustning på enklare modeller var även kontaktstycket löstagbart. Och jag som hade sparat en gammal säkringsbox från en 740 med både relä och kontaktstycke.
Kopplade ur kablarna och tryckte ut kontaktstycket.
Sådär!
Använde mig av öppningsbara Wago-toppklämmor för att ansluta kablarna till relät. På så vis kan systemet enkelt byggas ut och komponenter som ev. behöver bytas ut kan kopplas loss enkelt. Relät är egentligen ganska enkelt uppbyggt och smidigt att koppla in. De röd/vita och de röd/blå kablarna går till centrallåsmotorerna. Att det är två kablar för varje beror helt enkelt på att en går till höger och en till vänster sida. Höger sida driver c-låsmotorerna i högerdörrarna. Vänster sida driver de i vänsterdörrarna samt i bakluckan. Röd kabel ansluts till plus på en säkring om även har ström när tändningen är av. Svart kabel ansluts till jord. Sedan används svart/röd och gul/röd för att låsa/öppna centrallåset. Detta görs när de kopplas mot jord. I förardörren sitter dock ingen centrallåsmotor (förutom på de modeller som har fjärrdosa). Där sitter istället en givare som ansluter respektive kabel mot jord när man låser/låser upp, d.v.s. vrider med nyckeln.
Relät har i sin tur en typ av timerfunktion som gör att den kopplar ifrån motorerna efter ett par sekunder. Detta så att de inte skall bli varma och gå sönder, vilket sker om de ligger på med ström hela tiden (vilket de gör eftersom dörrlåset inte fjädrar tillbaka). Relät är alltså viktigt!
Varför räcker det med två kablar till varje motor, då?
Jo, relät växlar plus och minus beroende på om man låser/låser upp. Motorn kan alltså, likt de flesta elmotorer även gå baklänges.
Med dörrsidorna avmonterade inspekterade jag låsmekanismen och hur denna var uppbyggd. Kanske kunde man borra ett hål och sätta ett stag till en centrallåsmotor precis nedanför staget till låsknoppen?
Jag letade fram ett lämpligt stag som jag kortade...
...och böjde till på lämpligt ställe med en tång. Men det skulle visa sig att 90-gradersböjar behövdes, så jag använde mig av ett skruvstäd istället!
Stagen och låsningarna från 700-serien såg ut på ungefär samma sätt!
Monterade centrallåsmotorn på test med en skruv genom nedre hålet för dörrclipsen.
Sedan tog jag fram borrmaskinen och började borra ett hål.
Sådär!
Då var både motorn och staget på plats.
Nu var det dags att provköra. Kopplade en avsäkrad testkabel jag brukar använda till sånt här på batteriet.
Kopplade in låsmotorn på härvan från relät med hjälp av de öppningsbara Wago-jag monterat. Passade även på att ansluta en "lås/lås upp knapp". Alltså en tillbakafjädrande strömbrytare med två lägen, som agerar på samma sätt som när man vrider om nyckeln (som dock inte fjädrar tillbaka, därav att relät bryter strömmen från motorerna efter några sekunder).
Genom att montera just en tillbakafjädrande brytare och senare även en centrallåsmotor i förardörren (och låta givaren i dörren sitta kvar) kan man välja mellan dessa (nyckel och knapp/fjärrdosa) när man låser/låser upp. Tanken är att Hookens centrallås skall kunna styras både med nyckel, en låsknapp i mittkonsolen samt med en fjärrdosa. Till detta är en extra strömbrytare till fönsterhiss (75-79) eller en för eltaklucka lämplig, då de ju är gjorda för just mittkonsolen. Brytaren jag testade med nu var till en eltaklucka för 740.
Anslöt strömmen och det fungerade! Motorn drog upp respektive ner knoppen beroende på vilket läge på strömbrytaren man valde. Testade även utifrån och dörren låstes och låstes upp!
Körde även ner fönsterhissen för att kontrollera att inget riskerade ta i motorn.
Sedan borrade jag hål i plåten och monterade fast låsmotorn med ytterligare en skruv.
Det här såg ut att kunna bli en hållbar installation.