En 265:a kom in på skroten! Det blev en resa till en bilskrot nu under julledigheten. Nu för tiden kommer det inte in så mycket vagnar ur 200-serien på skrotarna längre, så jag blev genast intresserad när jag skymtade vad jag först trodde var en 245:a.
Bilen stod på den del av skrotgården som är off limits i vanliga fall, men jag frågade om jag fick gå in till 245:an. "Jadå. Men det är ingen 245:a!" fick jag som svar.
Det visade sig vara en ljusgrönmetallic (vilken snygg färg!
) 265:a av 1981-års modell, alltså första årsmodellen med den nya fronten och brädan. Bilen hade beslagtagits av en kommun (troligen hade den stått felparkerad) och körts till skroten i slutet av oktober.
Jag frågade om jag fick köpa hela bilen, men det gick inte, den var redan "skrotad".
Tycker det är vansinnigt att kommuner kör ovanliga bilar som det faktiskt finns ett visst värde i till skroten. Håll en auktion istället!
Inte nog med att det var en 265:a, den var även reggad med utbytt motor. B23E och M46 satt under huven när den kom it. En sån bil skulle man haft! Motorn var dock redan plockad eftersom bilen stått där ett tag.
Även rostlagning av vänstersidan var påbörjad. Någon hade bytt såväl tröskel som skärmkant och balja. Riktigt synd att skrota en sån här vagn! Nåja, delarna skall i alla fall leva vidare tänkte jag.
Framdörrarna var fina (vänster var upplagad) och innehöll både elhissar och centrallås. Så dem monterade jag loss. Bakdörrarna var sämre, så där tog jag endast ut handtagen, elhissarna och centrallåsmotorerna. Tyvärr saknades dörrsidorna och elhiss-knapparna. I stort sett alla lister saknades, men inne i bilen, under en massa andra delar gjorde jag en rolig upptäckt! Där låg 3 av 4 utav 260:ins skärmkantlister!!!
Även växellådan, komplett med spakställ, spak och främre kardanen monterades ner. Det gick ju väldigt enkelt när motor redan var plockad. Detta var en tidig M46:a, med hastighetsmätarvajer, perfekt om jag vill byta till en OD-låda på Hooken!
På skroten stod även en Volvo 360 som visade sig ha en A-kam under ventilkåpan.
Och när vi precis skulle gå kom en 945 GL -91 in. Genast började folk skruva loss delar från den. En man hade börjat lossa kylen när jag kom fram till motorrummet. Vad skall du ha? frågade han mig lite oroligt. Toppen! Svarade jag. Jaha, jag är bara ute efter kylaren svarade han.
Det satt nämligen en 531-topp på denna, så den var man ju tvungen att ta loss. Inte för att den kommer användas till Hooken, men ändå bra att ha till andra projekt.
Besökte den här skroten två gånger under julen. Andra gången med Grunden1700 här på Garaget. Tillsammans lyckades vi att ta ut 265:ans vindruta hel. Den var i stort sett helt ny och både clipsen och listerna var jättefina! Vi tog även loss styrväxeln (servo som alltid på 260) och en hel del andra delar av det som fanns kvar.
Växellådan hemma. Fick även med hastighetsmätarvajern och kabelhärvan, dock saknades OD-relät.
Styrväxeln och servopumpen.
Några av delarna, däribland skärmkantlisterna. Hittade dessutom en fräsch batterihylla och två helt nya galvade täckplåtar för golven till 200-serien.
531-toppen.
Köpte även 265:ans värmepaket. Eftersom någon redan monterat loss instrumentbrädan var det väldigt enkelt att komma åt. Och vem vet när man behöver en ny värmekyl eller fläkt?
Ramen för stereon (under värmepaketet, till vänster på bilden) skall in i Hooken. Den är till för att kunna montera en vanlig bilstereo i det nedre facket på 200-serien. Som det är nu är det stora glipor runt stereon.
Hittade även två relativt fräscha baklyktor till kombi (700/900). I påsen ligger de bakre elhissarna och c-låsmotorerna från 265:an och elhärvan för hela de systemen, även fram till de främre dörrarna (var ju enkelt att plocka loss när någon redan plockat säten mm).
Till klimatanläggningen fanns även en vad jag kan bedöma helt ny värmekran! Misstänker att Hookens läcker, så denna kommer definitivt att komma till användning.
Det var allt för idag. Avslutar med gammal annons för 265:an, när modellen lanserades som årsmodell 1976. Som jag nämnde i trådens första inlägg fanns endast 104 st kvar i Sverige i början av 2018. Nu är det alltså åtminstone en mindre om inga har importerats.