5 april 2019
Trådstartare
Symtom:
När jag svänger vänster med bilen så uppstår ett kraftigt gnisslande eller skrapande ljud, jag uppfattar det som att det kommer från höger framhjul. Det låter som metall mot metall typ, eller sten mot metall, som det skulle sitta något liten gruskorn mellan bromskivan och klossen etc. Men om det var så borde det väl låta hela tiden? Skrapar extra mycket om man svänger vänster och kör i gupp samtidigt (tänk rondell med kass vägbana)
Gnisslar på samma sätt det första 3-4 meterna om jag backar rakt bakåt med bilen. Det låter inget om jag kör rakt fram. Kör jag rakt fram runt 50km/h och "knycker" ratten åt vänster så kommer ett lite mera diskret skrapljud från höger framhjul.
Det verkar låta i takt med hur hjulet snurrar.
Bil:
Audi A4 B5 -00, gått runt 17.000 mil.
Har nyligen lämnat in det för att byta bromsok höger bak, samt byta damask yttre drivknut höger fram. Så det hjulet har ju varit av nyligen. Problemet fanns inte när jag åkte från verkstaden och detta är första gången jag kör den sedan jag hämtade den där.
Vad kan det vara? Hittar ingenstans där det skrapar emot. Satt det en sten någonstans så borde det som sagt låta hela tiden eller?
Senast redigerat av Saittam (6 april 2019)