Som jag tidigare beskrivit i tråden
Fel på växellåda har den tidigare ägaren av vår S-max missat att byta oljan i automatväxellådan i tid. Förmodligen är det därför växellådan slutat fungera vid två tillfällen med meddelandet "Fel på växellåda".
Vid båda tillfällena föregicks felet av att jag svängde i en ganska tvär påfartskurva, och när jag accelererade inför att åka på motorvägen så slutade bara växellådan att fungera tills jag stannat bilen, stängt av den och startat den på nytt. Därefter har jag kunnat fortsätta färd på motorväg utan problem.
Det verkar alltså som att felet yttrar sig vid snabb acceleration - jag gissar att bilen då försöker växla från 3 till 4 eller 3 till 5. Jag gissar att det inte har så stor betydelse att jag vid båda tillfällena accelererade efter en kurva - men jag vet inte säkert.
Igår bytte vi oljan i växellådan och jag behöver nu testa för att se om felet kvarstår eller ej.Jag har inte lust att accelerera snabbt på motorväg - för det är väldigt obehagligt att behöva stanna ofrivilligt på motorvägen. Stor olycksrisk och stressig miljö.
Så hur gör man egentligen för att testa all funktionalitet i en automatväxellåda? Kan jag lämna in den på en verkstad och be dem göra ett ordentligt test? Eller - finns det något sätt jag kan göra ett någolunda komplett test på egen hand - och vad bör jag då testa förutom att accelerera snabbt - jag tänker att jag borde försöka testa så mycket funktionalitet som möjligt så jag inte missar något. Jag är inte insatt i hur automatiska växellådor fungerar - så är tacksam för de tips ni har här.
Jag undrar också vad som är en lämplig testplats. Kanske en landsväg som är tom på bilar är lämplig? Eller skulle ni vågat er på att testa på motorvägen? Vad finns det annars för alternativ? Jag bor i förort i Stockholm.
Tack för hjälpen.