3503
Sök

b204ft? b204gt?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#1
Vad sitter på en b204ft och b204gt?
Hur många hästar ligger motorerna på?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

498 Inlägg
20 januari 2007
#2
B204FT är en 16V motor med turbo på 2.0l (import) och har 190 hk orginal.

B204GT ?? ingen aning

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#3
ja vet skillnaden nu. ft har katalysator, gt är utan. men om ja vill turbokonvertera en b234 kan ja då använda grenröret från b204ft?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
20 januari 2007
#4
Svar ja.

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
ja vet skillnaden nu. ft har katalysator, gt är utan. men om ja vill turbokonvertera en b234 kan ja då använda grenröret från b204ft?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#5
Men om ja köper en b230ft och sätter över 16v toppen, blir inte de smidigast?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
20 januari 2007
#6
Beror på vad du menar med "smidigt". Har du tillgång till fräs med vinkelhylla så att du kan fräsa ventilurtag i kolvarna på en B230 om du sätter dit en 16V topp?

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
Men om ja köper en b230ft och sätter över 16v toppen, blir inte de smidigast?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#7
Ja är inte så hemma på sånt här, men om ja har fattat de rätt så måste ja alltså fräsa ur spår i kolvarna så att ventilerna inte tar i?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
21 januari 2007
#8
Bl a. Dessutom så bör du ta ner kompet genom att svarva grop i kolvarna. Runt 9.0:1 är lagomt att lägga sig på.
Sedan behöver du modifiera kamdrivningen så att den funkar.

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
Ja är inte så hemma på sånt här, men om ja har fattat de rätt så måste ja alltså fräsa ur spår i kolvarna så att ventilerna inte tar i?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#9
Okej, tackar för informationen. Vilket skulle du påstå är enklast, köpa en b234 å turbokonvertera den eller byta topp på en b230ft?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

499 Inlägg
21 januari 2007
#10
patrikhornfeldt skrev:
Okej, tackar för informationen. Vilket skulle du påstå är enklast, köpa en b234 å turbokonvertera den eller byta topp på en b230ft?

Enklast är att hitta en italien import som redan har 16v toppen så kan du dessutom besiktiga bilen utan att vara orolig för att du måste byta motor..

Näst smidigaste är att ha kvar 8v-toppen.

/Fredrik


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#11
Hellquist skrev:
Enklast är att hitta en italien import som redan har 16v toppen så kan du dessutom besiktiga bilen utan att vara orolig för att du måste byta motor..

Näst smidigaste är att ha kvar 8v-toppen.

/Fredrik

Men var hittar man en sån då? De lär ju ska vara skit svårt, eller...?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

310 Inlägg
31 januari 2007
#12
Varför inte bara svarva av kolvarna? Jag är absolut ingen expert men jag har läst andra som gjort det.


10 287 Inlägg
31 januari 2007
#13
Två problem:

- Du förstör förbränningen genom att ta bort squishen
- Du får för lite material kvar till första kolvringen. En liten spikning och du kvaddar ringlandet

/Göran

Master PH skrev:
Varför inte bara svarva av kolvarna? Jag är absolut ingen expert men jag har läst andra som gjort det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

27 Inlägg
28 februari 2007
#14
finns det inte att köpa färdiga kolvar om man vill sätta på 16v topp på ft/fk motorn?


1 004 Inlägg
28 februari 2007
#15
hur mycke efekt är du ute efter... upp till runt 450 hk tycker då inte jag att det är någon ide att krångla med en 16v allt blir ju bara mycke dyrare... B230ft  8v är ju med ganska långt med andra stakar....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

27 Inlägg
28 februari 2007
#16
262turbo skrev:
hur mycke efekt är du ute efter... upp till runt 450 hk tycker då inte jag att det är någon ide att krångla med en 16v allt blir ju bara mycke dyrare... B230ft  8v är ju med ganska långt med andra stakar....

ja va inte ute efter nå speciellt me häst va mest lite för att exprementera lite i så fall smile men vad är skillnaden mellan ft och fk motorn??


247 Inlägg
28 februari 2007
#17
fk är lätt trycks turbo ft full tryck. men vadå b204ft e nog den motorn jag skulle välja om jag skulle trimma billigt. Räcker med att ha smidda kolvar och h stakar från spm jag har sälv pratat med sten, 400- 500 med endasr glt kammarna och smidda kolvar / stakar. rejält brännsle tryck med då så klart, blir nog ca 400-450 men orginal tänning och insprut 450++ med eftermarknads insprut.

27 Inlägg
28 februari 2007
#18
absolute_teddan skrev:
fk är lätt trycks turbo ft full tryck. men vadå b204ft e nog den motorn jag skulle välja om jag skulle trimma billigt. Räcker med att ha smidda kolvar och h stakar från spm jag har sälv pratat med sten, 400- 500 med endasr glt kammarna och smidda kolvar / stakar. rejält brännsle tryck med då så klart, blir nog ca 400-450 men orginal tänning och insprut 450++ med eftermarknads insprut.

vad skiljer lätt tryckarn mot fulltryckarn då? är det bara tryck klockan som är skillnaden eller??


247 Inlägg
28 februari 2007
#19
vet inte men jag tror de efter som det heter lätt trycks turbo och dom går ju trimma likabra som en fulltrycks turbo..

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
#20
ja har hört att man turbomata b234 och för att sedan kunna besiktiga den kan man registrera den som ombyggt fordon eller som lätt lastbil, stämmer detta?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök