Grubblat lite på hur vi skall komma ikapp i denna tråd då bilarna redan är 2 resp 3 veckor gamla. Så vi kör två separata inlägg där jag försöker täcka de som skett med resp bil från köp till inspektion och reparation samt ombyggnad och modifikation. Tanken med tråden är att ge er en inblick i de vi gör och även lära och förhoppningsvis inspirera en och annan att testa bygga på sina egna bilar. Missförstå mig rätt. Jag älskar att bygga på mina kunders bilar och få uppfylla deras drömmar och mål. Men något man skapat själv på sin bil bär med en speciell stolthet. Kan man så försök, i värsta fall finns företag som oss som hjälper er igenom det. Men alla som åker modifierad bil borde försöka göra något på den de kan blicka tillbaka på och känna att "de där gjorde jag helt själv". De är en mäktig känsla
Vi kommer ha en del olika nivåer på våra saker vi gör. Vissa är otroligt basic där vi inte går igenom något vidare men har ni frågor och funderingar så ställ dem så besvarar vi allt så gott vi kan. En del saker kan vi även avstå djupare ingång i där vi anser att risken för att ni skadar era komponenter och styrdon är för höga.
Men som sagt, frågor eller funderingar så name it. Ingen fråga är för "korkad". Vänligen respektera även andra i tråden. Alla är inte experter så har vi någon som är helt novice så skall vi inte göra narr av dem eller slänga med taskiga kommentarer utan helt enkelt hjälpa till. De är så vi får bil kulturen att växa.
Dagen D
Som ni ser blir första ingången på vår Bmw. Närmare bestämt en Bmw 540i.
Vi sålde sambons Golf alltrack nyligen då vi bestämt oss för att spara till hus. Finns ingen anledning att hon skall åka en bil för den summan till och från jobbet där den enbart är igång ca 5 min per tur. Vi har efter detta letat efter en större bil som fungerar bra till hela familjen även på semestern. Den skall vara komfortabel och dessutom kännas modern för en rimlig summa. Efter att suttit o snöa in oss på a8or mm så testade sambon en e60 och sedan kände vi att de va ett rätt ok val. Vi hittade tillslut ett par bilar som mötte våra kriterier i utrustning mm som för övrigt är otroligt överdrivna. Men va fan bättre de än o bli kinkig efter en vecka för att man fick mindre utrustning än man önskat.
Denna kärra stod en dags tripp bort så vi åkte upp och kollade på den. Redan på platts hade säljaren fulat sig en del så vi hög ner på priset rejält. Givetvis visade det sig att de lyckas mörka en del till, men man får se de positivt. De ger iaf en bra tråd till er
Väl hemma gick jag igenom bilen följande dag för att lägga upp en plan i vad som behöver göras. Och de är en hel del, dock något jag var beredd på. Men då bilen skall behållas skall den ses över minutiöst
Bilen ger ett bra helhets intryck på håll men har en hel del riktigt pundiga lösningar från förra ägaren som klart inte är en stjärna på detta.
Reagerade på att de inte va de strålkastarna som satt på bilen i annonsen. En av sakerna jag prutade rätt hårt på och även att höger halvljus ej lirade (xenon). Säljaren hävdade att han såld de som satt på och satt dit org men glömt o sätta i xenon lampan som jag även fick på sidan. När de gicks igenom ordentligt var de lite delar som saknades men märkte även att strålkastarna enbart satt i en ända bult var?? Well strålkastarna blev där med en rätt högt prioriterad del på listan.
Front spoilern knäckt. Detta då de inte skruvat klossarna i mitten sektionen. En spoiler ger dig downforce även om den enbart sitter för utseendets skull. Så aerodynamik lektion 1. Spoilern riktar luft vilket belastar delen rätt rejält. De måste därför fästas så pass att de klarar vikten med koda marginaler. I detta fall var de ej gjort vilket leder till att mitt sektionen trycks ner medans sidorna sitter limmade och klarar vikten in direkt. Detta ger en brytpunkt på spoilern när du kommer upp i hastighet som resulterar i att den spricker.
Vad som sker här är inte riktigt bestämt. Antingen gjuter jag den i kolfiber i stället eller så hivar jag den och kollar på något snyggare. Vet inte riktigt vad jag tycker om den i ärlighetens namn.
Kåpan till nightvision kameran saknas och måste åtgärdas då bilden blir skit som den är nu.
Stötfångarna som är äkta m-paket är efter monterade. Inpassningen på detta är sämre än många folkracebilar jag sett. Vänster sida får jag till och med in fingrarna mellan strålkastare och stötfångare.
Fälgarna är inte de roligaste och de är en del som är rätt vital när man stylar en bil de skall bytas ut. Däcken på dessa är sop slut i bak oavsett så detta var ju även detta inom 24h planen. Utöver det så gav skärm blinkersen mig sura uppstötningar. Klarar inte av wish bling så även detta ryker omgående.
Standard oxid på sidospeglarnas fästen. Detta är i aluminium så oxiden motsvarar tekniskt sett rost på vanlig plåt. Slipa rent och lacka upp för en stilrenare look.
Vingen är ful som stryk och även här rätt taskigt monterat. Vitt montage lim som läckt utanför överallt. Vingen skall bort och dit med en kolfiber i snyggare form.
Inredningen i sig är i relativt gott skick. En rekond krävs och en del uppdateringar i teknik mm. En av sakerna som skär sig i mina ögon är dock kolfiber folien. Detta kan vara riktigt snyggt i bilar men inte när de blandas med äkta delar och speciellt inte när de inte matchar mönster passningen.
Folieringen är inte sträckt runt hörn utan skurken längst med. Detta gör att den rest sig i alla kanter. Knapparna sliter upp folien varje gång de används och luckorna öppnar inte som de skall. Märkte även att 12v uttaget i mittkonsollen inte fjädrar upp så de är en till sak som skall åtgärdas.
De har även eftermonterat en smg växellknopp med belysning från m5an. Skinnet skuret och över lagt samt kulan snurrar som ett tivoli. Dessutom har inte växelspaken samma arbetsväg vilket blir lagom störigt för någon med lite "lätt" ocd. Denna byter vi bort mot en facelift spak som hör hemma i denna bil
Direkt efter kollen blev de lite snabb meck i garaget. Nya fälgar monterades. Blinkersen böts ut och lite annat små fix.
Invändigt rensades bilen på kolfiber folie. Märkte att en hel del lister inte satt som de skulle då fästena lossnat. Så kommer ett avsnitt om hur man reparerar detta fram över. Sätena fick en snabb skin tvätt men kommer behöva rengöra bälten mm rejält sen.
Blinkersen som satt på.. ryser av bara tanken xD
Hängde även om stötfångaren lite snabbt för att minska de värsta gliporna.
Nu kör vi!
Sambon fick rulla med denna ett par dagar innan jag hade en lucka att ta in bilen i verkstaden mellan kunderna och även andra bilen. En av de saker jag alltid stört mig på i Bmw är gubb belysningen. Med andra ord de oranga helvetet som får bilen att se ut som den byggdes på 70 talet. Detta klarar jag inte av så de ryker fortast möjliga.
Huset i sig ser ändå ganska bra ut och för en gångs skull inte slarv byggt vilket är rätt tacksamt att hitta. Vi låter de ser ut som de gör för tillfället och nöjer oss med belysningen.
Instrumenthus är ganska komplexa att jobba med. De flesta moderna hus har ljus källor som drivs av led teknik. Generellt ytmonterade dioder monterade direkt på kretskortet men sedan har vi en del bilar som blir lite mer tekniskt avancerade som i detta läget. Därför avråder jag er att göra detta om ni inte är säkra på vad ni gör samt har rätt verktyg för arbetet. I detta läge ser vi en avsevärt hög risk att förstöra instrumenthuset så ha detta i bakhuvudet.
Vi börjar med att demontera instrumenthuset som i denna bil sitter i två torks i överkant av glaset. Drar ner ratten på lägsta läget och plockar sedan försiktigt ut huset. Tänk på att lossa kontakten samt inte repa ratten och övrig kring utrustning. Väl ute lossar man glaset som sitter i 4 hullingar på baksidan. Nålarna avlägsnar vi med special verktyg men kan lossas med 2 plast kilar genom att sätta den in under nålen på var sida om axeln och lyfta rakt upp. Obs om ni bryter minsta lilla åt något håll riskerar ni att bryta av axeln och där med förstöra huset.
I vanliga fall ser ni dioderna på kretskortet efter att tavlorna är demonterade. I detta fal så sitter de inbyggda i tavlorna. På baksidan av kretskortet ritter en flatkabel som man lossar genom att lyfta på en säkerhets gaffel. Tavlorna i dessa är 2delade. Först har du själva tavlan men bakom sitter en roterande skiva som visar crusecontrol samt varv. Märk var dessa skivor är och håll de i position när ni demonterar övre skivan för att få de på rätt plats. Rör där efter inte kugghjulen. Mätartavlan lossas genom att vrida dem motsols tills de hår att lyfta av rakt upp.
I den vita hållaren sitter dessa två plast band. Blanda inte ihop dem när ni tar av dem. De fyra vita kuberna på bandet är det vi är ute efter.
Dessa dioder är otroligt små vilket kräver en stadig hand och kunskap i lödning utöver en vanlig lödkolv. Dioderna vi använder idag har två kontakt ytor. Led dioder agerar inte som en halogen lampa där du har en sluten krets strömmen leder genom utan här går strömmen enbart åt ett håll. Vänder du denna fel bränner du dioden när du startar upp den.
På grund av detta bör ni märka upp riktningen på den för att försäkra er om att inga misstag sker. Dessa dioder har en fasad kant på en av de fyra hörnen. Märk upp kretsen intill med en penna, dessa hörn är fasade på alla dioder av denna modell oavsett märke ni använder. Vi kör enbart osrams egna. Dessa är dyra men under de åren jag jobbat med detta har jag aldrig behövt byta ut en defekt diod efter ombyggnad. På bild ser ni våra dioder vi monterat. Denna sektion har varit svår att foto dokumentera då jag tyvärr endast besitter två händer och jag måste ha full koncentration på arbetet. För att löda dessa dioder använder jag mig av en luftdriven lödkolv. Detta då en vanlig kolv ger extremt mycket värmen på en specifik punkt. Detta bränner ofta sönder de fina kretsar och dioder vi arbetar med om man är oförsiktig. En luft kolv sprider värmen runt och är idyllisk för av montering och montering då vi kan värman båda sidor av dioden samtidigt. Men en vanlig kolv får du ta en sida i taget. Detta leder till en risk att slinta vid avlödning där du kan skada kringliggande komponenter, men även att du kan knäcka dioden vid montering.
Vart respektive diod hamnar är även en väldigt kritisk process. Denna modell är försänkt in i en avskärmare till instrument som ger oss under 1 mm spelrum åt vardera håll. Så dioden måste vara centrerad med extrem precession.
Detta blev resultatet efter lödningen. Vi har lämnat nålarna till senare åtgärd för att få dem att lysa rött men fortfarande behålla de vita nålarna och enbart få de i rött när de lyser.
Tänt var de här!
Nästa dag på listan så är de strålkastarnas tur. Vill gärna inte att sambon får böter för defekt halvljus när hon går på sina kvälls pass så innan de börjar måste vi åtgärda dessa.
Demontering av fronten för att i sin tur få loss strålkastarna (trotts sin otroligt dåliga montering)
Visade sig snabbt att säljaren redigt gått ut för en blåsning som jag svalde. Visserligen hade de rätt med att lampan saknades men de har brytit sönder hela huset så ingen lampa kan monteras där. De har dessutom skickat med fäste för fel model och en xenonlampa till fel modell. Fifflare delux.
Ögonbrynen lirade inte heller och efter ha lyft på listen och sett detta börja jag misstänka faul play även här.
Mycket riktigt så har de demonterat dessa o dessutom snott hela diod bryggan. Dessa strålkastare är inte värt att ens försöka rädda.
Nya strålkastare inhandlades samma dag, tyvärr frakt skadade där ett fäste var av men de plast svetsades med en donation från gamla strålkastaren.
Dag och natt med andra lysen.
Slut sumering av kvällen så blev se ett rejält lyft med nya strålkastare och en ordentligt inpassad stötfångare. Otroligt nöjd.
BIO TIME!
Nästa avsnitt och vi är faktist upp to date med dagens datum. Imorse rullade bilen in och en update på stereon fick utföras. Gillar skärmen på plats men det är ett otroligt omodernt gränssnitt och utdaterade kartor mm. Detta kräver en ändring innan semestern.
Efter att ha rivit mer eller mindre hela instrument brädan var vi äntligen framme vid kablage mm. Fick nästan panik när jag såg kabel dragningen till växelsplaken. Tur är väl att de skall bort iaf, för detta kommer störa mig tills jag får ordning på ny spak.
Vi passar på att montera dit en ny skärm med tutch screen. Grymt mycket bättre bild, mer funktioner och alla org funktioner lirar som de skall. Givetvis styrs allt via idrive så ratt knappar mm är bara köra vidare med.
Ett par timmar senare så börjar den se riktigt trevlig ut invändigt. Vi fick även till nålarna som jag ville så nu har vi Head up display och allt lirande i en ända ljuv harmoni.
Vi har tyvärr märkt av obalans i hjulen så vi svängde in och balanserade dem. Tyvärr ser de ut som de är lite slagna så vi kommer behöva nya hjul då jag avskyr vibrationer och dessutom inte alls sugen på att lämna dem på riktning.
Efter att ha kodat bilen idag märkte vi även att en del lampor inte lirade i nya ljusen. Ringarna drivs med halogen så vi satte in ett par riktade diod lampor i vitt (av någon anledning blir de blå på bild) Blir även nya på yttre delen men de kommer behöva rivas en del för detta.
Hoppas ni gillar inlägget Porschen är soon to come
Trevlig kväll på er