Tänkte sparka igång en projekttråd om min NG900 som är min brukis men som jag tänkte fixa till så man kan även ta och rasta på Saab Turbo Club of Swedens banträffar.
Jag har alltid haft en liten förkärlek för NG900 1994 - 98. Såg avtäckningen på torget i Trollhättan 1993 när man var blott 7år gammal. Jag gillar designen på bilen men chassit är ju som bekant något utav det sämsta som har tillverkats. Men så är det när GM tvingade Saab att bygga på en plattform som hade den dåliga designen på framvagn (fäst styrväxel på torpedplåten).
Så det jag håller på med nu är att förfina chassit. Finns en bra DIY guide på STCS forum där en har kommit på hur man bygger om styrspindlarna i fram till coilovers. Och nu när man har gjort nästan allt färdigt så inser jag att det var inget svårt jobb egentligen. Dock så är en del svetsjobb gjorda av en kompis. Stötdämparna kommer bli Bilstein B8 sprint.
Bromsarna fram var dåliga när jag köpte den, då tänkte jag att de är lika bra att uppdatera till lite större bromsar. Letade rätt på 9-5 Aero bromsokhållare som blästrades och målades upp. Bromsskivor beställdes från Autodoc och blev Zimmermann hålborrade 308mm bromsskivor. Istället för 288mm bromsskivor.
Karossen har tyvärr den klassiska Saab rosten på hundbenen bak. Ska fixas till någon gång i framtiden. hehe
Motorn är en standard B204L på 185hk men har fått ett st1 trim.
Växellådan är standard den med. Målet är att fixa en Quaife diffbroms till den dock är de jäkligt dyra, men någon gång så.
Kopplingen ja den sjunger på sista versen. hehe Slirar när laddtrycket blir som värst. Kommer bli en Viggen koppling sen. Då jag inte har för avsikt att trimma mer än vad den klarar av.
Avgassystemet är idag standard, men ska montera ett 3tum avgassystem från turbo och bak.
Nog med text nu. Dags för bilder!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Kom även på att när jag bytte främre bärarmarna i fram så hade någon tidigare ägare haft nere eller bytt bärarmen på vänster sidan och rund dragit muttern så jag fick knäcka den med vinkelslipen. Då var man lite oaktsam och var emot damasken på yttre drivknuten. Så de fick jag laga senare med lite tätningsmassa. Håller än haha.
Senast redigerat av Mr_Lööf (9 juli 2019)
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja har man inget att göra medans man väntar på fjädrar och topplagringar så får man göra lite finlir. Så igår blev det att måla styrspindlarna. Blev Hammered Silver från Hammerite. Gillar när man får industikänslan som färgen ger.
Ska beställa hem verktyget för att kunna skruva dit stötdämparna samt haknycklar till coilsmuttrarna.
För drygt en månad sedan så köptes en 9-3:a som det fanns godis på som ska monteras på 900:an. Godiset som satt på är: Do88 intercooler, 3tum avgas från turbon till bak, Turbo Edition stolar fick även med 2st olika trim program till den.
Do88 intercoolern ska tydligen göra så att man ej kan ha 900 fronten, men ska givetvis modifieras så att det går.
Stolarna är halvskinn som jag har plockat ur och rengjort och smort in. Ska bara tillverka lite fästen så de kan monteras i 900:an. Är ju andra infästningar mellan bilarna.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Var förbi KLracing idag och köpte mig ett trevligt paket.
Blev en 9-3 Viggen koppling till bilen. Ska bara se när man får den monterad på bilen. hehe
Älskar att man nästan blir kär i delar man sen aldrig kommer att se.
Sen vart det en sväng förbi Mekonomen i stan för att köpa orangea 21/5w glödlampor. Kan man koppla in lite US ljus imorgon.
Blev även en tur till Orio återförsäljaren i stan för att beställa lite o-ringar så man kan få bytt det läckande oljekylet. Sen letas det lite lätt efter en annan växellåda efter att ha studerat lite ServiceTips man har hemma. Och ett irriterande fenomen som jag har med bilen är när den har stått ett tag typ över natten, och jag ska köra iväg dagen efter så när dragläget inträffar så kan de bli ett litet ryck. Har länge trott att det är pga att kopplingen är kass. Men är visst pga att 3:ans och/eller 4:ans synkring fastnar på konan när lådan som är genomvarm kallnar. Detta motverkas genom att byta till Viggen synkring samt annan växelgaffel som även alla växellådor from 2000 fick original. Så letar lite lätt som sagt efter en 9-3 växellåda 2000-03. Kan ha funnit en rätt på en skrot 3mil ifrån mig för en rimlig peng. Men osäker om den har rätt delar då jag ej kan se växellådsnummret på den.
Aja det var allt för idag.
Senast redigerat av Mr_Lööf (15 juli 2019)
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Exakt det fenomenet hade jag på min 9-3 -99, bytade den klassiska drivknutsbussningen på vänster sida samt ny olja av den senare röda sorten. Sedan dess har den aldrig gjort det dära ryckandet! Troligen oljan som gjorde störst skillnad:)
Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Exakt det fenomenet hade jag på min 9-3 -99, bytade den klassiska drivknutsbussningen på vänster sida samt ny olja av den senare röda sorten. Sedan dess har den aldrig gjort det dära ryckandet! Troligen oljan som gjorde störst skillnad:)
Ja det är nog oljan då den är med 100% säkerhet aldrig bytt. Men kan va gött att få lite uppgraderingar. Utan att behöva lägga ut 4500kr på uppgraderingskitet och sen klyva enlåda för att montera det.
Men jag tackar för tipset du gav.
Mvh
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja eftersom man inte har alla grejer än för att kunna få klart coilsbygget så får man fixa med annat.
Som t ex fixa så att man får US blinkers på bilen. Själv "glasen" köpte jag på Saab festivalen av en kompis. Men följde tyvärr inte med några lampsocklar, så hittade av en slump några till 9000 och trodde de skulle passa. Passar typ kan jag säga. Går in i hålet men bajonettlåsningen funkar inte. Men hållaren trillar iaf inte ur så de får duga. Sen så har jag kommit fram till med lite felsökande att inkopplingen skiljer sig mellan 900 och 9000. Så när jag bara hade kopplat in positionsljuset till blinkerskontakten så lös 21w hela tiden och blinkersen blinkade endast med 5w när jag låste/låste upp bilen. Vilket är fel.
Men hittade sen att jag fick byta plats på kontaktstiften i kontakten och då funkade det som det ska dvs lysa med 5w hela tiden och sen när jag blinkar blinka med 21w.
Sen när man ska byta kopplingen sen så är det ju lika bra att byta slavcylinder samt urtrampningslager så när jag skrev med en kompis så sa han att han hade en helt ny till 9-3 liggandes som han ville bli av med. Så jag köpte den utav honom i helgen. Bara att montera ihop den sen med växellådan. haha
Ja de var alles för denna gången!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Känslan av att ha en AERO-koppling på plats är ju värt pengarna! Ser ju nu att det var värre grejer än så
Härligt att det var så enkelt som att skifta plats på kontakterna. Själv hade man ju gett upp redan där
Jupp blir en Viggen koppling och de klarar iaf 450Nm. Turbo/Aero kopplingen till 9³ klarar 350Nm. Tänkte va på säkra sidan då jag har en känsla att jag kommer ha minst steg3 i bilen sen.
Ja den känslan var god när man hittade felet.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Inte mycket till inlägg idag men ska nästa vecka försöka få ihop coilsen och montera dem på bilen. Dock så blir det att köra med original topplagringar då de excentriska universala topplagringarna var förstora.
Har även hittat en ersättningslåda till bilen, en FM55 507. Tanken först var ju att bara tvätta rent den och montera i bilen. Meeeeen tanken slog mig när jag var på väg till han som hade lådan, kan ju vara bra att uppgradera till den nya knäckhylsan. Så de blir att jag klyver lådan och byter den samt kollar över den invändigt. Haha man är galen!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Väntar nu på delar till växellådan som är beställda från Maptun. Bör med lite tur dyka upp imorgon, Onsdag. Beställde ny bussning till diffrentialen, den som brukar bli sliten som håller medbringaren till tripoden på drivaxeln. En ny samt uppdaterad knäckhylsa blev det med, en ny mutter till ingående axeln samt ny packning. Tror jag inte behöver byta något mer i lådan. Men det får jag se när jag klyver den.
Sen så ska jag även ta och montera ihop coilsen. Men blir tyvärr inga excentriska topplagringar. Då jag var en klantarsle och beställde förstora. Så får bli att fixa original topplagringarna och köpa några från Epic Engineering som är till 9-3, så jag får borra om hålbilden i fjädertornet.
Så detta kommer att fixas med under nästa vecka. Lådan kommer jag börja riva på torsdag.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja då har man börjat med att riva växellådan som ska i bilen sen. Anledningen till att jag byter växellåda är 1: Har lite uppgraderade delar som bla kommer från Viggen växellådorna. 2: Byter till den nya knäckhylsan som ska stå pall lite mer vridmoment än den gamla som sitter i. 3: Kommer byta bussningen i differentialen som slits ut och när den är ur så minimerar jag risken för att få in metallspån i växellådan när man sågar i tu den gamla bussningen. 4: slipper ha en bil ståendes en tid pga att lådan som sitter i bilen ska klyvas och monteras ihop.
Så planen är att nästa vecka få ihop lådan, börja riva ner bilen inför byte utav koppling, växellåda och montering utav coils.
Lite bilder från gårdagens jobb med att klyva växellådan. Vissa bilder blev blurriga, men är pga att det var första gången kompisen använde min kamera. Men man ser ju iaf vad som händer. hehe
Fick lite mått utav en kompis (Schwartz här på forumet) på hålbilden för 9-3:ans topplagringar och efter lite mätande på 900:an så verkar det inte bli så mycket jobb att ändra det. Vad jag kom fram till så är det ett hål som behöver flyttas och det kommer att göras med hjälp utav en roterande fil.
Bild på måtten jag fick som jag sedan fick ner på papper.
Ja det var alles för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY