Ivel skrev:
Saliciouscrumbs skrev:
Letar efter en ny bil och har snöat in mig på Skoda Octavia årsmodell 2016 eller 2017. När jag har googlat lite om bilen har jag läst om att den 7-växlade DSG-automatlådan är eller har varit dålig.
När jag pratade med en säljare på Skoda Malmö sa han att det var gamla modeller, cirka 2011-2013 och mest taxibilar som hade detta problem och att det ska vara fixat med de senare årsmodellerna. Stämmer detta eller var det skitsnack från hans sida? Har man från biltillverkarens sida försökt lösa problemet?
Det var enligt min åsikt rent skitsnack.
Problemen kvarstår även hos nyare dsg-växellådor och inte enbart hos den klenare sjuväxlade.
Tillverkaren har försökt lösa problemen, hur det gått vet ägarna om några år när bilarna rullat 5-6000 mil, eller mindre för vissa.
En forumsmedlem hade en Skoda Rapid där dsg lämnade in efter 600mil eller så, jag vill minnas det var en 2016?
Som det initialt skrevs finns det många åsikter gällande vag och deras produkter, det finns fyra "läger"
1. De som älskar sina vag då dom inte krånglar eller dom menar att krångel får man räkna med.
2. De finns de som ägt flertalet av koncernens produkter och efter detta vill råda andra att köpa något annat.
3. De som ägt en produkt och blivit missnöjda.
4. De som inte ägt någon produkt alls men är läskunniga och kan tillgodogöra sig vad fackpressen, dagspressen skriver.
Min moraliska kompass gör att jag inte köper en produkt som en koncern som gärna förgiftar makaker (ihop med två andra tyska biltillverkare) eller använder sig av manipulerad laboratoriemjukvara för att fuska igenom sina produkter, flertalet gånger dessutom. Min känsla för ekonomi gör att jag köper andra bilar som statistiskt sett kan påvisas fungera bättre, läs mer ekonomiskt och driftsäkert.
Vilket läger tillhör då jag kanske TS undrar, läger två då jag ägt en stor mängd bilar från fem av koncernens märken och få har fungerat tillfredsställande, den Toledo -97 1.8 90hk fungerade bra förutom att av luktade död fisk men det var nog snarare tidigare ägarens negligerande av service som var orsaken. Någon 112 limousin från sextiotalet har också fungerat som väntat när den var trettio år gammal.
Nyare bilar då? Jag har ägt och kört produkter som varit allt från spritt nya till något år gamla och återigen mycket problem, med kamkedjor, dsg, rost, elfel, kompressorhaveri, turbohaveri, knirrande stolar, hängande dörrar osv osv.
Det är mina erfarenheter och tankar om VAG och jag vet att det går stick i stäv med många andras, du gör i slutänden precis sim du vill och jag hoppas att jag inte kan komma med ett "Vad var det jag skrev" utan om du köper en skolåda att den givetvis fungerar och du blir nöjd.