stingray-ragge skrev:
Kul att du har den hemma igen
Golvet blev bra
bara ut i terrängen och prova styrkan nu
Det kommer! Vill bara se till att jag kan ta mig till och från skogen lagligt först ^^
Montecarlo skrev:
Härligt, snart godkänd för gatan igen! Visar den inte fel med så tjocka däck?
Faktum är att den visar mer rätt nu... jag är lite fundersam på det, den visade ca 10km/h för lite innan, nu visar den ca 3km/h för lite så det blev en förbättring!
Jag misstänker att det har skett något med hastighetsgivaren eller drevet för den.
Idag har jag faktiskt försökt få något gjort med min kära Heep!
Jag hade 3 saker på agendan - Handbroms, bränslefilter, bromsslang.
Jag kom 33.3% framåt.
Den här synen är väl inte direkt ovanlig längre...
Hållaren som bränslefiltret sitter i är så rostig så den kommer troligen behöva bytas mot... vad som helst. men jag ger inte upp än.
Bromsslangen då? Mja, jag låter det bero en smula. Nippeln som går in i själva slangen stter såklart JÄTTEHÅRT fast efter 24 år, så där får jag nog ta till en annan taktik.
Däremot har allt förutom den nippeln lossats och det släppte fint, så jag hyser stora förhoppningar!
Därmed är vi framme vid de 33.3% som faktiskt lyckades!
Det har ju skrapat och rasslat en del om bromsarna bak.
Det visade sig (åter igen) vara denna lilla pryl som lossnat...
Förutom lite bromsdamm från att beläggen inte suttit som dom ska på ena sidan, så såg allt bra ut! Backarna ser fortfarande ut som nya.
Rev ner allting eftersom jag hade en sats med helt nya grejer för detta, som bara låg o väntade.
Väldigt simpelt uppbyggt för handbromsen, tack o lov!
Viss skillnad gammalt mot nytt.
Allt det gamla fungerade förvisso rätt bra fortfarande, det var egentligen bara de fjädrande plåtblecken med vilka man låser fast backarna i skölden som var slitna.
Men har man allt nytt så använder man det...
Nya grejer o allt återmonterat.
Fick specialtillverka ett verktyg för att få dit fjädrarna, genom att göra ett liiitet jack i en bladmejsel, så jag kunde "fånga" haken på fjädern o peta dit dem där de skulle sitta.
Sen monterades bromsskiva och ok tillbaks.
Oken fungerar fortfarande perfekt efter renomveringen jag gjorde förra året, det kändes i alla fall skönt!
Även på andra sidan såg allt bra ut, om än skitigt.
Gjorde rent så gott jag kunde innanför innan återmontering av alltihop!
Arbetet som gjorts med svetsningen är seriöst! Det där hade jag definitivt inte kunnat göra själv hur mycket jag än försökt...
Jag hade ju dessa öppningar i balkarna, jag hade beställt täckpluggar i plast till dessa och tänkte att nu är väl ett utmärkt tillfälle att klappa i dessa o se hur det blev.
Blev faktiskt skitbra! Vet inte om dom är 100% vattentäta (väldigt troligt inte) men det kommer nog stoppa en hel del av den smuts som annars skulle letat sig in.
Såhär står hon då nu, med väl fungerande bromsar i alla fall!
Ska justera in handbromsen så den tar perfekt, sen får vi se vad jag tar mig till med bromsrör och bränslefilter.
Bilen känns i alla fall trevlig att köra nu, med väldigt bra pedalkänsla och i allmänhet helt ok på vägen!
Går mjukt som tusan på de här däcken i alla fall, men utan att bli instabil eller vinglig.
Det börjar väl sakta närma sig dags att göra ett nytt försöka att besiktiga henne o se om det blir blankt papper denna gång. (fan tro't, men jag lever på hoppet!)
Vidare framsteg kommer som vanligt rapporteras här