Liten uppdatering igen då!
Har egentligen inte gjort så mycket åt bilen mer än att köra den.
I lördags fick jag med mig min sambo, hennes syster och deras 84-årige far ut i skogen på lite äventyr!
Det är svärfars skog och han ville se lite hur det ser ut i skog och mark, det var länge sedan han var ut och inspekterade ägorna.
Dessutom passade vi på att fylla våra hinkar med finfina blåbär och t.om lite lingon!
Jag körde en väg jag kört mycket förr med min gamla XJ, men med bilen full av folk blev det inget direkt terräng-köra utan mest att smyga omkring.
Terräng och terräng förresten, det var väl ingenting märkvärdigt direkt, men det räckte för att testa flexet i fjädringen i alla fall!
Jag stack ut till samma ställe igen på söndagen för lite "action-shots" på pärlan
Det blev inte superhäftigt direkt...
Några saker som märktes tydligt var bland annat att det är jävligt tradigt att behöva stanna så fort man ska växla, lådan är ju som sagts tidigare rätt korkad.
Det ska beställas en repsats till lådan inom de närmsta dagarna, innehållandes ALLT el på växellådan. Då den fortfarande inte slirar på någon växel är jag försiktigt optimistisk att lådan i övrigt är så frisk att det räcker med dessa detaljer.
Sen la jag dessutom märke till att diffbromsen i min Dana 44A bakaxel verkar ha gjort sitt.
Vid några tillfällen fick jag en tvåhjulsdriven bil som verkligen inte hade lust att ta sig framåt med mindre än att jag tog sats.
Dock fick jag tipset om att byta till riktig olja i bakaxeln, så det kanske sker när lagren byts. Vem vet ^^
Det tar fortfarande i lite här och var också, i alla fall vid kurvtagning.
Bilen ska ju höjas. Någon gång...
Men det blir nog att kapa lite i stötfångaren fram för att skapa ännu lite mer frigång.
Jag har ju dessutom fortfarande kvar bekymret med att bilen går ner så lågt i varv när motorn e varm och man har en växel i, att ALL servo-verkan upphör.
Lätt irriterande i skogen kan man säga...
Just ja, AC! Jag måste fixa den förbannade ACn... Det blir ju 1000 grader varmt i en mörk bil med svart skinn-inredning 🥵
Självklart är det inte samma kompressor på en V8 som på en GC med rak-sexa, så urvalet på skrotar och dylikt har ju minskat avsevärt.
Har dock hittat rep-satser så kanske går den vägen istället! Förutom att den är otät precis överallt så fungerar den ju fortfarande 🙄
Så det finns saker kvar att åtgärda, och det finns saker som börjar kännas rätt bra!
Har hunnit lägga rätt många mil på bilen nu faktiskt och jag blir mer och mer nöjd för varje resa.
Så, det bästa till sist!
För er som inte är insatta; Denna generation Grand Cherokee ZJ (och även Cherokee XJ om jag inte missminner mig?) har ett problem. Tanken. Den sitter bakom bakaxeln. Direkt innanför stötfångaren.
Dumt. Jättedumt rent av om man blir påkörd bakifrån.
Det har resulterat i dödsolyckor i det där stora landet på andra sidan pölen.
Och när saker blir päronformade där borta så hänger stämningsansökningarna i luften.
Således togs en teknisk bulletin fram där Chrysler åtog sig att kontrollera dessa bilar.
Om det saknades dragkrok på bilen skulle en krok monteras. Om bilen hade en krok som inte var av original-sort, skulle denna bytas ut mot en originalkrok.
Detta för att ge åtminstone någon form av skydd vid en kollision bakifrån.
Denna tekniska återkallning är alltså fortfarande aktiv! Och om bilen inte är helt sönderrostad eller om det av andra orsaker inte går att montera ett drag, skall detta alltså undersökas av en aukt. återförsäljare, och åtgärdas om möjligt.
Förra hösten var jag ju till Jeep-verksta'n på orten där jag jobbar (Uppsala).
Dom skulle kolla upp om min bil behövde få en ny dragkrok monterad, couresy of Daimler-Chrysler.
Bilen togs in, dom kollade, sedan dess radiotystnad...
Jag ledsnade och tog kontakt med en betydligt mindre Jeep-verkstad på en annan ort, denna gång i Dalarna.
I fredags lämnade jag in bilen där.
1½ timme senare hämtade jag ut bilen.
Budskapet?
"Jamen då beställer vi en dragkrok då, o hojtar till när den finns hemma!"
Så svårt var det alltså!
Så inom kort kommer bilen få en sprillans ny original dragkrok monterad!
Jag är verkligen nöjd med detta, speciellt då den krok som är monterad i dagsläget, har 3st bultar som ligger mot, och gnager på plast-tanken.
Så ligger landet just nu alltså!
Så fort rep-satsen till lådan finns hemma ska jag ta hem lite mer av MPM ATF+4 olja, och riva ner lådan igen.
Jag tog ju ner det i höstas och då fanns det en del lamell-material i tråget. Ska bli spännande o se hur det ser ut nu!
Fler uppdateringar är att vända