Mossan1 skrev:
Korrekt som föregående säger.
Kamkedjan drivs av vevaxeln som också driver transmissionen.
Kamkedjans uppgift är att just kamaxlarna ska snurra så ventilerna öppnar och stänger i rätt ögonblick.
(Ibland kan vattenpump och ev balansaxel drivas också, men det hör inte hit nu)
Brusten kamkedja så startar den inte.
Heller inte om den hoppat över några kugg. Då öppnar ventilerna vid fel tillfälle. I båda fallen går startmotorn "för lätt" vid startförsök. Det uppstår inte kompression som det ska.
Just TFSI har en fullständigt usel kamkedja, och uslast är spännaren som är oljetrycksstyrd utan backspärr.
Så utan oljetryck ingen spänning på kedjan. Det innebär att om man stannar bilen i motlut med växel i och motorn dras lite i motsatt rotationsriktning, har spännaren tryckts tillbaka så att den är helt ospänd när motorn skall startas igen. Då kan den lätt hoppa över och motorn skadas internt. Normalt tar en motor inte skada av att dras runt åt fel håll tex via gravitationen med växel i.
Kedjans hållbarhet är också helt undermålig på TFSI och kamkedjebrott som förr var extremt ovanligt förekommer nu så ofta att försäkringsbolagen höjer maskinskadepremien på dessa motorer.
VAG hade dieselgate, men VAGs kamkedjegate är värre ändå för konsumenterna.
Men observera att motorn kan stanna av helt andra orsaker, och enkom baserat på att "motorn går lätt" är inte nog för att döma ut kedjan. (Även om det är ett klassigt symptom på det) Framförallt inte från forumgissningar. Här har ingen annan info än vad som skrivits i tråden.
Hoppad eller rasad kedja = stora motorskador internt. Tyvärr.