Lockwood skrev:
Nej detta är inget att ta med FAQ. Kamremmar går dessvärre av, ibland. Inte VAG specifikt. Jag är inte "personlig" alls utan noterar bara hur det ligger till med saker o ting. Som moderator så anser jag att man man skall försöka hålla sig så långt ifrån det bara är möjligt att uttrycka sig på det sätt som skett här "Ops. Jo, VAG har lite problem där", man kan alltså fortfarande få tycka att det är ett VAG problem med remmar som går av (vilket det inte är vad jag kunnat googla), men låta bli att skriva som man gjort, eller skrivit "Ops. Remmar går sällan av men det händer". Det är förmodligen dags för nya moderatorer, eller i vart fall hemliga moderatorer som kan moderera osynligt o på så vis hålla sig "till synes" mer neutrala, just neutraliteten borde väl vara ett av grundkraven på en moderator. Det blir konstigt att moderera en tråd där man i allra högst grad är delaktig i diskussionen, blir svårt med att vara neutral.
Fakta är alltså att det är max 21000 mil på remmen utan år (vissa påstår max 8 år). Vissa VW verkstäder rekommenderar byte efter 12000 mil, andra 18000 mil. Det bör ingå en kontroll av remmen från 12000 mil, på vissa efter 9000 mil. Med andra ord, sett ur en synvinkel så kan man kanske ha missat byta remmen efter 8 år, eller inte, det är oklart. En 15 år gammal rem som gått 19000 mil tror jag ni alla håller med om att den är helt slut, helt oavsett rekommendationer. Inget av detta hjälper TS. Det man kan lära sig är således: är du osäker på om/när något vitalt skall bytas så ligger det i ditt intresse att ta reda på fakta. Nästa gång så är det nån annan som skriver att remmen gått av på hens bil av annat fabrikat än VAG, kommer det låta likadant då? Förmodligen inte, då är det bara otur, vilket är närmast sanningen, under förutsättning att remmen inte suttit där mer än 8 år eller gått mer än det till synes rekommenderade mil antalet.
är inte så lätt för en ointresserad att ha koll på, dem litar ju blint på verkstäderna som kan ljuga mer eller mindre,, med flit eller omedvetet, och då är ju risken BETYDLIGT högre att sådant här sker
Till TS: Är du nöjd med bilen så byt motor, montera ny kamrem på "nya" motorn. Är du trött på skiten, så sälj möget o köp nåt annat.