Ramen på detta bygge är efter vad SFRO rekomenderar för "motorstarka bilar" och består primärt av två 100 x 50 x 4 fyrkantsbalkar ställda på högkant. Detta gör dock att golvhöjden blir ganska högt, något som har stört mig sedan början då jag är ganska lång och amazonen är ganska liten. Efter att ha grunnat en del och pratat med SFRO bestämde jag mig för att sätta vinkelslipen även i ramen. SFRO rekomenderade att lägga en 50 x 50 x 4 paralellt med ramen om jag bestämde mig för att kapa ner den, så det gjorde jag. Efter att ha köpt rätt plattjärn i rätt kvalitet så svettsade jag ihop det. En jävla massa svets blev det och såklart så vred svetsen ramen nästan 2 grader.... Så bestämmde mig att lösa det med mer svets på andra sidan(mest för att jag var trött på att kapa mer). Så nu liknar ramen till min amazon mer en pansarvagn än en sportbil.. men viktfördelningen lär vara låg iaf; )
Har börjat på rullburen lite lätt.. lär väll ta ett antal veckor innan det är klart, men jag tror det blir riktigt bra tillslut. Hoppas att rören räcker bara...
Tog ett avrott från rullburen pga problem med trådmatningen på migen och vill inte svetsa bur innan det är fixat. Under tiden har jag börjar lite lätt på andra delar av bygget
Fick köpt ett sprut +härva för m60b40.. borde inte vara för svårt att få att passa på min motor (ta i trä). Också tack till Tedh Löf för sättet av nycklar!
I andra nyheter har jag börjat på fronten också. Det var någon idiot som satte 2 gigantiska fjädertorn ivägen så det fick bli lite små-drastiska åtgärder för att få ner huven till rätt nivå igen
Sen bestämde jag mig för att börja bygga flip-front också, som att jag inte hade nog att göra på den här bilen. Och för att göra det extra jobbigt så är Amazonens framsektion ca 10 cm högre än botten av framskärmarna, så man måste antingen sätta gångjärnen 10 cm under kofångaren, perfekt för att köra sönder på fartgupp, eller så måste man kapa framskärmarna halvvägs upp för att det inte ska skrapa emot dörrarna när man lyfter på fronten.
Jag ville inte ha något av det, så jag gjorde på mitt lilla vis, så med inspiration från gångjärnen på huven så gjorde jag egna lilla grej av ett 5mm plattjärn som blev över från ramen + en jävla massa m8 skruv och mutter
Första stora biten vanlig plåtmetall är nu inne iaf, Komplett med plats att hänga resevhjul under skuffen Om någon undrar vilket stuk det blir på bilen så lutar det åt det här håller just nu: Amazonen är den arbetande mannens bil, och det ska den fortsätta att vara plus det irriterar säkert några sur-gubbar också
Första boxarna vid fjädertornen fram är fixade nu. Passade på att bygga in lite mutter så man kan bulta till dem om man känner för det i framtiden.
Blev också trött på att lyfta och sänka chassit för hand då det börjar att bli ordentligt tungt nu, så köppte några taljor, så blir att bygga en lyftanordning nästa
Haha man vet aldrig! Men det är väll mest för en strur-brace i framtiden. Huven ligger ju bara millimetrar från toppen av tornen så har inte så mycket plats på dem vanliga ställena. Ang stål så är alla ram-balkar och rullbursrör E355 / S355 enligt SFRO. Även måtten för balkarna är dimensionerade för vad SFRO kallar "motorstarka" bilar. Nu kommer detta bli ett hybrid-chassi, med både balk och rör, en rullande stridsvagn med andra ord (kan också vara därför den börjar bli lite väl tung nu också).
Har hänt lite sedan sist. Har gjort klart hiss-anordningen för bilen Komplett med stötta för taket Sen har jag fortsatt med rullburen, jag har sänkt sidostötterna vid dörren ca 8 cm i bak-kant så man inte kan slå armbågen i dem när man rattar. Jag har också gjort rören för fjädertornen fram och börjat svetsa ihop buren Här är ytterligare en anledning varför jag inte har lagt golvet än: Om en vecka borde buren vara helt klar med lite tur
Åkte och hämtade växellåda mm för någon dag sedan, blev en begagnad 530d låda omsvetsad till m60 av brandtab samt ett orginalsvänghjul och koppling (koppling kommer att bytas om jag får för mig att köra turbo om det finns plats). 6300 gick allt på + ca 900 i diesel. Men kom fortfarande billigare undan än vad jag trodde jag skulle göra så jag är nöjd
Slängde ner bilen på bakvagnen igen för att mäta och se var golvpanelen över diffen ska landa. Sen bestämde jag mig för att slänga på vad som ska bli skärmbräddarna. Måste säga att jag är ruggigt nöjd med formen på dem än så länge. Ska nog försöka göra klart dem helt när rullburen är klar och nya växellådsfästena är klara.
Kul projekt och bra med bilder så man (jag) hänger med i svängarna.
Tackar! Försöker ta så många bilder som möjligt, kanske gör sfro lite gladare när man väl ska besiktiga att ha allt dokumenterat och då kan jag lika gärna slänga bilderna här också!