Det här är den ständiga debatten. Ett läger förespråkar 2k, helst färgspruta och allt det innebär. Några å andra sidan förespråkar att det visst funkar med sprayburk, 1k, lackstift osv. Den lite enklare vägen.
Båda lägren har rätt. Vill man få lagningen i skick med som det var innan skadan uppkom så är det absolut det första lägret som har flest poäng.
Två saker ska tas med i ekvationen.
1: vad behärskar jag, vilka är mina begränsningar inom kunskap, material, tid, pengar?
2: vad vill jag uppnå? Är bilen i nyskick eller ”duger” en okej lagning?
Är man novis skulle jag säga att det är omöjligt, av olika skäl att uppnå det första lägrets våta dröm. Däremot ska man börja någonstans. Övning ger färdighet. Bra utrustning kommer jag ha användning för senare i livet. Osv. För den första lagningen kommer inte bli perfekt vad än bilägaren skaffar för utrustning.
Och då är frågan, kommer bilägaren fixa fler bilar framöver? Är det ett växande intresse? Investera då i utrustning och tid. Öva. Öva. Öva. (Med växande erfarenhet går det utan tvekan att göra perfekta lagningar med sprayburk.)
Duger en ”lagning”? Laga med lackstift. Sprayburk. Acceptera att den blir något bristfällig.
Eller vill du fixa bilen så snyggt det bara går för att aldrig mer göra en liknande grej? Lämna in.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.