2409
Sök

Köpläge på Dieselkärror i/från Tokholm?

IT Geek och Audiot
127 Inlägg
11 september 2019
Trådstartare
#1
Nu när det är klubbat att det blir ett första "miljözonsförbud" för Dieselbilar upp till Euro4, visst måste det påverka andrahandsvärdet på en dieselkärra från typ 2005-2010?

Citat Transportstyrelsen:
För att få köra i miljözon klass 2 måste fordon med såväl bensinmotor som dieselmotor tillhöra utsläppsklass Euro V eller Euro VI. Från och med den 1 juli 2022 skärps kraven för bilar med dieselmotor. Från den tidpunkten ska dieselbilar uppfylla kraven för Euro VI för att få köra i miljözon klass 2.

Exempel: boende vid gränsen till Zon 2, säljer en Euro4-klassad bil.

Eller ännu bättre: Bilhandlare med kärror i lager som snabbt får en minskad kundkrets. Undrar om de upplyser köpare om att "den får du inte köra med i stan"??
VW Phaeton 5.0 V10 TDi
Audi A6 3.0 TDi

Då är ju denna, Euro5, ett "bättre" köp, den kan man glida runt i två år till i innerstan.

Men tillbaka till min poäng - för oss lantisar är det prutläge i Tokholm, om inte annat så har man fått ett nytt argument att vifta med smile


890 Inlägg
11 september 2019
#2
Men det måste väl ändå du med förstå.

Folk och bilhandlare inom dessa miljöklassade områdena kommer få tillstånd att åka där med dennes fordon.

Finns jo inte en chans att en kommun kan tvinga privatpersoner att köpa nya bilar.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

IT Geek och Audiot
127 Inlägg
11 september 2019
Trådstartare
#3
stoltosmart skrev:
Folk och bilhandlare inom dessa miljöklassade områdena kommer få tillstånd att åka där med dennes fordon.

Läste beslutet från Sthlm:
Trafikkontoret avser att bevilja dispens mot föreskriften miljözon
klass 2 på Hornsgatan för fordon som har hyrd p-plats eller hyrd
garageplats med tillfart endast via Hornsgatan.


Med andra ord, de som parkerar från dag-dag får inte köra in även om de bor där. Bara de som har en "hyrd P-plats".



Sök