Anledningen till köpet av en replika pantera var som man säger "Two Fold"
1. Motorn vi tänkte sätta i original panteran fick bara inte platts hur vi än vred och vände på problemet. Ända sättet att få plats skulle vara att ta fram tigersågen och det var uteslutet...
2. Att ha en projektbil som inte hade något egentligt originalvärde dvs fria händer att modda den som man vill
Samtidigt som bilen inhandlades hittades en motor som länge legat längst upp på önskelistan, se bild nedan:
En Mercedes M120 V12 6,0liter 4 ventiler per cylinder och samma grundmotor som sitter i båda race bilen Mercedes GT1 och Pagani Zonda...400Hk original
Tanken var från början att sätta i en BMW M72B54 motor med M50 toppar dvs bygga en Mclaren F1 replika motor...det projektet är till salu för övrigt...men sen hittade jag M120 motor och då var motorvalet klart
För att få plats med den långa V12:an så letades det efter en växellåda med så kort avstånd som möjligt mellan delningsplan motor/låda och drivaxel centrum.
Valet blev en Porsche Boxster S 6växlad växellåda.
Det är en Getrag låda specad till 440Nm och M120 motorn levererar 600Nm Men moment peakarna från en V12:a är betydligt snällare än tex en överladdad fyra...och lådan skall klara betydligt mer än 440Nm tack vare säkerhetsfaktorer...men jag tänker inte slänga på turbo eller kompressor...för lådans skull
Detta kommer bli liknande bygge som riktiga Panteran dvs focus på bra ljud...men lite värre på alla sätt
Se drivlinan nedan:
Fler bilder på:
http://bodinecc.com/Pantera%20Replica.html