Hej. Har en gammal 245:a som fick underkänt på besiktningen pga. två hål i golvet... Ok, tänkte jag, fixa det lite snabbt så man kan ombesikta och bruka bilen. Så blev det inte. En stund senare är nu bilen på väg ihop, och tänkte här visa lite på hur det kan urarta från begynnelseplanen.. Det jobbigaste med den här urspårningen är faktiskt att den har tagit en massa tid och energi jag kunnat lagt på mitt huvudprojekt, https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8&p=57, men sånt är livet ibland...
Hoppas ni finner det intressant, jag är endast en hobbyamatör när det gäller bilar, så det finns säkert andra eller bättre sätt att göra vissa saker på, men det här är iallafall hur jag har gjort.
Såhär såg hålen i golven ut som skulle fixas. Har tyvärr bara bild på högersidan, men den var i princip identisk på vänstersidan. Någon tidigare ägare har kladdat ner bilen med en svart gegga, inte så kul.
Började på vänster sida, och det kom förstås fram mer brunt när man väl började kapa. Har ingen bild på ursprunget, men här har jag helt plötsligt kapat bort bulan under stolen, och börjat byta golvkanten mot sparklådan.
Vad som sedan hände med min eminenta dokumenteringsförmåga vet jag inte, för tydligen blev både inre och yttre skärmkant bytt också, men det är ingen som vet, för det finns inte på bild...
Efter detta bestämde jag mig för att laga runt hela bilen, så det var bara fortsätta bakåt och runt. När jag kom till 245:ans standard problemområde under bakluckan ruttnade jag helt.
Bilen blev stående en bra stund. Orkade bara inte. Detta drabbade förstås 142:a projektet också, då jag bara inte ville se garaget... Det här var mars 2016.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Så. Inflyttad i nya garaget. Nya tag. Rost. Rost. Rost.
Tre plåtar som ligger på varandra ibak. Kör. Problem. Ekonomiplåten som verkar finnas är bara till nyare bilar, och den skiljer från den gamla. Mellanplåten har en puckel som skiljer, och den är rätt viktig att få rätt. Fix & trix.
Sen ska den nya övre plåten sammanfogas med den gamla.
Fint.
Lagat även sidan på d-stolpen
Även andra sidan skall lagas.
Triangelplåten som är röd på bilden hänger ihop med höjden på den där puckeln som var tvungen att fixas. Annars hade det blivit fel fel fel.