2453
Sök

Volvo 244 -75 M51D25

Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.

71 735 Visningar
Uppdaterades senast 1 juni 2022
5 685 Inlägg
7 oktober 2019
Trådstartare
#1
Detta projekt kommer handla om min 75as Volvo 244 där den ihoprostade B20in ska ersättas med en BMW M51D25 (2,5L turbodiesel).

Köpte bilen för 2000kr då jag såg en annons på facebook.
På annonsens så stod bilen utan grill och motorhuv så var till en början inte intresserad att köpa då den ej verkade komplett, efter bilen varit på annons i 2månader så tänkte jag "vafan får slänga iväg ett meddelande och be om mer info på bilen".
Visade sig då att bilen var helt komplett bara att motorhuv och grill stod vid sidan av och topplocket varit bortplockat sedan 2013.

Åkte iväg och kikade på den Lördag den 31/8-19 och köpte den direkt utan prut.
Bogserade den 3mil till garaget, fastän bilen stått i 6år så fungerade bromsarna fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-faed63add09b70eb72abb6d5ed01fb90.jpgBilen efter jag skruvat på grill och motorhuv. Slängde även på 4st fräscha sommarhjul innan bogseringen började.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6d3c1f88f7f6994d263c817e106f6469.jpgSå här fin var då B20in. Stått utan huv och topplock utomhus i 6år hade resulterat i totalt ihoprostad motor.
Tömde motorn på ca 5L vatten och 0,5L olja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ede96a901485ceed63f08d3a8c4a8dd6.jpgHällde sen i ATF-olja och aceton i cylindrarna och skruvade sen på topplocket jag fick med bilen.


Sen fick bilen stå fram tills helgen den 28-29/9-19, då tog jag ut 360in ur garaget och puttade in 244an.
Tog även in min 245a och började flytta delar mellan dom.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-72d955f06b3ca1111e48e33babd0068a.jpgBörjade med att montera servostyrning, fick borra 2st hål i framvagnsbalken för styrstiften på servostyrväxeln men annars bolt-on.
I samband med detta monterade jag även en 20mm krängningshämmare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3de2504c1d3e1a7f9cc33fc2ba9abb0f.jpgSmackade sen på ventilerade skivor med tillhörande ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f36aed8da05be18137ada979eb0d33b4.jpgMonterade även innerskärmar och nya modellen av stänkskydd fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e227f94dd60c20414d23c74b4ef30b92.jpgSen stod den så här tills helgen därpå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bcf0c5403891f4f643b38cc638427aeb.jpgHar även en bild på inredningen, riktigt fräsch röd inredning i denna.



Helgen den 5-6/10-19 så fortsattes meckandet.

Började med att packa upp paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8de2ff28aa14c292dcf5ef29012e74eb.jpgHar under veckan köpt en kopplingspedal för hydraulisk koppling från MKM samt en ny huvudcylinder från tradera.

Blev direkt att montera kopplingspedalen och en Volvo 740-huvudkopplingscylinder som jag hade liggandes.
Eftersom 244ans bromsvätskebehållare inte har anslutning för kopplingscylindern blir det antingen att hitta en 740-behållare eller köpa en liten behållare enbart för kopplingen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a0609dfc9869244d9468e31669d147ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-015c10ac7d50d621dab3d084e95a357f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5c677fb47f2113de05e4ce03c9f82c5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-be9b62a75d05d7388d55783838d8aa29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-baba5849ef63bcde71c68d013ebdb8b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-57a81a2e75413542074c1846881baac8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5bf909bd628033f05007a82599bbd491.jpgMKM-kopplingspedalen passade riktigt bra.
Fick dock kapa bort ca 5mm på höjden på själva pedalen så att 75ans kopplingspedalgummi skulle passa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7d2e765514549cbcdfb9201ff6792891.jpgTog sen ut M40-växellådan och efter det B20in. Kort på längden i garaget så var enklast att ta ut motor och låda separat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-67468a027316281b0b661fc5cd8cd860.jpgSen var motorrummet rymligt, bara tvätta rent så gott det går innan M51an ska byggas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7cdc3293afa4cbc1d4994b7aab3e5f19.jpgSen hämtade jag in nya drivlinan som ska in.
En M51D25 från en BMW E39 med automatlåda.
Motorn kommer manuellkonverteras med en Opel Omega 2,5TD växellåda, denna växellådan är lämpligast för M51 i Volvo då dom ska ha 0,76:1 på 5an om jag inte minns fel.


Här är då så långt jag kommit med projektet än så länge, planen är att ha bilen reggad och körklar till sommaren 2020.
Provade även vrida runt B20in innan demontering, fortfarande helt stum så den motorn får bli att ta isär och sälja i delar.
M40-lådan med långlock kommer även den säljas.
Senast redigerat av simlar (7 oktober 2019)


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
7 oktober 2019
#2
Spännande projekt smile


5 685 Inlägg
21 oktober 2019
Trådstartare
#3
Update!

Nu i helgen så har det fortsatts med projektet.
Har endast fokuserat på motorn denna helg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-33d0314ec203ff3dffae978e68829177.jpgBörjade med att fixa 3st avbrutna pinnbultar, 2st kom ut genom att svetsa på muttrar på dom men den sista blev jag till sist tvungen att borra ut och sätta insatsgänga i hålet.
Men nu har jag 12st nya pinnbultar till grenröret på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7e8d97dc1197c0f9d2219d701172fd63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0709054eebbc33c45d1ef6eef5259039.jpgSen tog jag och brorsan och klippte bort lite onödiga kontakter, kommer inte köra med original motorstyrning då jag inte hittat någon som ger rakt svar på om det går att chippa bort startspärren ur E39-ECUn och hittar ej heller om elsystemet är samma som en E34.
Brorsan håller på att knåpar ihop en hemmabyggd ECU med ett arduino som hjärna men jag har en M21D24 mekanisk turbodieselpump liggandes ifall det skiter sig med ECUn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e8bcc31855f0f630f6ef046dfaa0e903.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f061d323e91d1a19c1648dea3c86092b.jpgEfter det tvättade jag av motorn då jag märkte hur extremt skitig den var då vi fixade med elsystemet.
Under tiden jag tvättade motorn tog brorsan bort den rosa färgen på insugets kåpa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-505c5d823cc8284b8b704a7b1732d930.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-429352834b16399ff3b607832788e7ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-84812eed8596c5d4b94fb9aa1462bd9b.jpgNär motorn då var så ren jag orkade få den så tog jag loss motorfästena och tillverkade grunden av nya motorfästen av 6mm tjockt stål, bör ju hålla tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a183e5aebf55976d938ed58383a728d5.jpgOch till sist så smackade vi på växellådan och startmotorn och provstartade motorn med en skvätt startgas bara för att testa så den faktiskt fungerar.
Motorn hostade till direkt och hörde ej några missljud på dom få sekunderna motorn var igång.

Det var allt för denna uppdatering.
Nästa helg är planen att få motorn startad på diesel.
Senast redigerat av simlar (21 oktober 2019)


96 Inlägg
21 oktober 2019
#4
Coolt projekt!
M57 swap är ju ganska vanligt (finns en riktigt bra grupp på Facebook om detta) och något jag skulle vilja göra min 740 GLE, men detta kommer följas med spänning smile

-Fuck cancer-

5 685 Inlägg
21 oktober 2019
Trådstartare
#5
Lill-pumba skrev:
Coolt projekt!
M57 swap är ju ganska vanligt (finns en riktigt bra grupp på Facebook om detta) och något jag skulle vilja göra min 740 GLE, men detta kommer följas med spänning smile

Tackar!

M57 börjar bli relativt vanligt då det finns standalone chip för ecun, tyvärr för mycket vrid för att regga i en 240.


1 484 Inlägg
22 oktober 2019
#6
simlar skrev:
Lill-pumba skrev:
Coolt projekt!
M57 swap är ju ganska vanligt (finns en riktigt bra grupp på Facebook om detta) och något jag skulle vilja göra min 740 GLE, men detta kommer följas med spänning smile

Tackar!

M57 börjar bli relativt vanligt då det finns standalone chip för ecun, tyvärr för mycket vrid för att regga i en 240.

även om den "kommer från en Omega"? roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 484 Inlägg
22 oktober 2019
#7
Härligt projekt! Följer big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

5 685 Inlägg
22 oktober 2019
Trådstartare
#8
Berglund_89 skrev:
simlar skrev:
Lill-pumba skrev:
Coolt projekt!
M57 swap är ju ganska vanligt (finns en riktigt bra grupp på Facebook om detta) och något jag skulle vilja göra min 740 GLE, men detta kommer följas med spänning smile

Tackar!

M57 börjar bli relativt vanligt då det finns standalone chip för ecun, tyvärr för mycket vrid för att regga i en 240.

även om den "kommer från en Omega"? roll

Japp M57D25 som heter Y25DT i Omega B 01-03 har 300Nm en 240 med 1031-axel är endast godkänd för 275Nm hmm


1 484 Inlägg
23 oktober 2019
#9
simlar skrev:
Berglund_89 skrev:
simlar skrev:

Tackar!

M57 börjar bli relativt vanligt då det finns standalone chip för ecun, tyvärr för mycket vrid för att regga i en 240.

även om den "kommer från en Omega"? roll

Japp M57D25 som heter Y25DT i Omega B 01-03 har 300Nm en 240 med 1031-axel är endast godkänd för 275Nm hmm

Borde väl finnas något kryphål kan tyckas..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

5 685 Inlägg
24 oktober 2019
Trådstartare
#10
Berglund_89 skrev:
simlar skrev:
Berglund_89 skrev:

även om den "kommer från en Omega"? roll

Japp M57D25 som heter Y25DT i Omega B 01-03 har 300Nm en 240 med 1031-axel är endast godkänd för 275Nm hmm

Borde väl finnas något kryphål kan tyckas..

Ja det kan eventuellt gå att ta bort intercoolern och bänka den för att få effektintyg som bevisar att den klarar vridmomentgränsen smile


1 484 Inlägg
27 oktober 2019
#11
simlar skrev:
Berglund_89 skrev:
simlar skrev:

Japp M57D25 som heter Y25DT i Omega B 01-03 har 300Nm en 240 med 1031-axel är endast godkänd för 275Nm hmm

Borde väl finnas något kryphål kan tyckas..

Ja det kan eventuellt gå att ta bort intercoolern och bänka den för att få effektintyg som bevisar att den klarar vridmomentgränsen smile

dåså big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

754 Inlägg
27 oktober 2019
#12
Har en M21 kabelhärva till övers, kanon om du ska köra mekpump på m51. mkt mindre kablar och gojs, med glödning


5 685 Inlägg
27 oktober 2019
Trådstartare
#13
Rovers skrev:
Har en M21 kabelhärva till övers, kanon om du ska köra mekpump på m51. mkt mindre kablar och gojs, med glödning

Tack för erbjudandet, får ha det i minnet om det skiter sig med styrningen sv elpumpen smile


5 685 Inlägg
28 oktober 2019
Trådstartare
#14
Update!

Blev inte jättemycket gjort i helgen, väntar på delar så tog det väldigt lugnt denna helg.

Däremot så lyckades vi få igång motorn med brorsans hemmabyggda ECU.
Endast vevaxelgivaren och styrning av pumpen inkopplad samt en liten potentiometer som gaspedal.
Motorn verkar låta helt OK så förhoppningsvis är den felfri, bytte till mig motorn av en polare som köpte motorn oprövad och sen har motorn bara legat och mognat till sig i snart 2år roll



Bjuder även på två bilder som visar den oerhört vackra ecun tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-165e82a469712e4348dcd483928f53fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-03f943c3be73cb6f5cbd91c0a7ba7884.jpg


Det var allt för denna uppdateringen.
Nästa helg är förhoppningen att hinna få monterat motor och låda i bilen.


5 685 Inlägg
4 november 2019
Trådstartare
#15
Update!

I helgen så fortsatte byggandet.
Som jag skrev förra veckan så var målet att få i motor och låda i bilen, och det lyckades smile

Men började helgen med att packa upp lite paket som kommit i veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-17995903ad0289333591fa2dfe459590.jpg6x bromsslangar
Hjullager båda sidor fram
Yttre styrleder
240-servo spindelleder
Stötdämpardamasker fram
Fjäderbenslagring båda sidor fram
Torkarblad fram
Bränslefilter (VW 1,9TDI med slanganslutningar och inbyggd vattenavskiljare)
Oljefilter M51D25
Grenrörspackningar
Inusgstätningar
Kopplingssats Omega 2,5TD
Luftburk E39 525TDS
Downpipe E39 525TDS

Jag har lite delar att montera på bilen framöver tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-17f3b45a7c0bcd69cc17264057789fcf.jpgSen togs mycket av fronten bort för att göra plats att enklare lirka in motorpaketet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b50445dae3ed134f8fca94d9baf7ac67.jpgMotorlyften drogs fram och motorn hissades upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b40fe89d8e835d862d45db55fe78a926.jpgSen var motorn på plats efter lite bökande, precis på millimetern att det gick att lirka dit bulan i tråget bakom framvagnsbalken med växellådan monterad på motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c9f171346022a51e803db3d4398caec1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b530ab05a0d592cf0db4133ca35952b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-569bed51e38efbf095a00453d3e213d5.jpgJusterade in motorn rakt och centrerad. Motorn står perfekt rakt jämfört med kylarbalken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1be259c60b5d012eab0c5b0e3665ec93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bf3753b992fa17bea0f3852b2d3aced8.jpgE39-tråget passar perfekt i bilen, tråget har ca 1cm spel mot framvagnsbalken både på höjd och på längd.
B20-motorfästena i framvagnsbalken är däremot lite väl höga så blir att montera rödblocksfästen istället.


Ides då inte bygga färdigt motorfästena så fortsatte med att bygga växellådsfäste istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c97c6ccb37368e3778e857afd5779c58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f1709b15d3284471dfbcde251a576b79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3056cb2aebdd60012d9ebf21661155b0.jpgMonterade original växellådsbalk i bakersta hålen i karossen och monterade en 740-motorkudde i växellådsbalken.
740-kudde enbart för att jag hade en nästintill ny sådan liggandes.
Knåpade sen ihop ett fäste mellan växellåda och kudden, enkelt men stabilt blev det.


När då växellådan satt fast så kunde jag ta bort domkraften som höll uppe den i rätt vinkel och kunde då komma åt att fixa med spakstället.
Måttade lite snabbt och kom fram till spakstället behövde kortas 5cm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8fc9b359a490474a43a334aea97809d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1fe5ac1d3288f01fd8e0e0f6d3c943ef.jpgKortade ner det så simpelt som möjligt till att börja med men upptäckte att det var dåligt med plats på bredden i tunneln så fick kapa och bygga om lite mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4169c11fe5bd84bbcea48e9240df4d34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-50ce94cfd9802928d1cc93ecdabee1c9.jpgTill slut blev spakstället så här pass fint, blir även att staga det ytterligare så det inte finns risk att fästöronen viker sig om man växlar lite väl inspirerat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-26a423bc47b151380ebaf4899667109b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6e412c920f6ae1edeca457e5ba6fdae8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9b214fb659fc0cd25603b73f01842e79.jpgPassformen i bilen blev klockren smile


Efter detta så lade jag en träskiva mellan framvagnsbalk och oljetråg så jag kunde ta bort motorlyften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-07158561db17e5643870d67facacac56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e2ab2eef7c89d7135bf2d9cc9abde293.jpgTill min förvåning så är bilen fortfarande lika hög i fronten som med B20in, hur mycket väger en B20 egentligen? lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-49792dfa5f423fa71958a0941622ce08.jpgTill sist så provmonterade luftburk och insug, passar klockrent smile
Downpipen verkar även den gå att få dit med minimal ombyggnation.


Nästa helg får vi se vad som händer, antingen bygga motorfästen eller fixa med bromsar och hjulupphängning.


5 685 Inlägg
18 november 2019
Trådstartare
#16
Update!

Inte jättemycket har hänt, åkte på en förkylning som började Lördag den 9/11 och har ännu inte gett med sig.

Lördagen  så började jag med att packa upp ett paket med delar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6393b6f35d750752bb0e7be1e97a3767.jpgNy startmotor då den som följde med M51an racklar, luftfilter till E39-luftburken, spårkilremsats samt 10L 5W40 motorolja. M51an med E39-tråg ska rymma 6,75L yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c167e0b25253fcf3d0ebfed98e067af5.jpgFått tag i ett vänster rödblocksmotorfäste, väntar fortfarande på ett höger. Detta eftersom B20-fästena är så höga att dom bara är några millimeter från motorblocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-93a294291a8850380c4e221f712fd0fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e63cab50ddfddbe4976b89dbbcc25d8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0a638920ff999f223b566fcce1ccfe03.jpgSen fixade jag servoslangar, saknas bara att få ihop slangen mellan pump och styrväxel, sitter banjo-koppling mot styrväxeln och en specialnippel mot pumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fff5ce7c48c56e82193831d0e0b20ad3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-098d849469d832db5dc0252cd9fff945.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-efc45a47c1bb814c3c5e3b0c18e1554d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-92e03f9d94b348b140705b57fa3e4c47.jpgEfter det knåpade jag ihop slangar mellan motor och värmepaket så det är färdigt innan insuget skruvas på plats.

Det var allt som gjordes den helgen, låg med feber hela söndagen.



Nu i helgen 16-17/11 var jag lite bättre men är ännu inte frisk så hade endast ork på Söndag att göra något.

Så igår meckade jag isär B20in för att kunna sälja den i delar.
2ans och 3ans kolv var dom som satt fast värst, var tvungen att slå dom hela vägen ut med en minislägga och ett dorn.
Oljan i B20-tråget såg mysko ut, visade sig vara fukt i oljan som frysit.
8-bultat vev satt det i iallafall så då är det förmodligen original-motorn eftersom alla sena B20 ska ha 8-bultat.
Om nån vill köpa några B20-delar kan ni skicka ett PM.
Motorn var komplett vid demontering men topplocket är från en äldre B20 förmodligen 140.
Kamaxeln är stämplad med siffran med 2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f68761ff7f48aabf3d3c20f58a376626.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dea5f71c4826670bcc21444336d74f9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4859676ed76c0565121ba4929b3adb9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ec4725fa43b39a91eaaef25803aaf8cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cefd02b3ac31924959d88f57c7338df2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-198906e564a9b5b25b96ca421da65715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8d777081825d4b46c747e4a3a2e2b3b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-34e3849f0498ea31cb62676b2c2077dd.jpg


Det var allt för denna gång, nästa helg blir det förhoppningsvis att bygga motorfästen så motorn sitter på plats på riktigt.


1 484 Inlägg
18 november 2019
#17
spännande, ihärdiga förkylningar är nog bland det värsta som finns tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

5 685 Inlägg
25 november 2019
Trådstartare
#19
Update!

Har äntligen börjat bli fri denna utdragna förkylning så energin återkommer i takt med att förkylningen avtar smile

I helgen så blev det då att göra färdigt motorfästena.

Började med att smacka dit höger rödblocks-motorfästet som jag fått under veckan tillsammans med en ny motorkudde.
Upptäckte ganska snabbt att det ändå blir för trångt för att bygga något vettigt fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e0f98e55bea6ba5aa6e7e2775704291b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-80e4f29492d82cf35b4b55ccb2db1d01.jpg

Drog då ut domkraften och meckade loss ett slitet övre stag från min 360 med 240-axel, staget hade jag ändå tänkt bygga motorfäste av till 360ins OM604 men får bli motorfäste till detta projekt istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dfbad0ef5e93173cdd29dcb4e4335f7b.jpgNya bussningar hade jag också liggandes sen tidigare då bussningarna i staget är sopslut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-10950922e354aab8c6bcb7f365ef30f3.jpgGjorde en mall och kapade ut 2st plattor i 5mm stål bara för att göra det extra stadigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f6eed25e44187c2f59f03e95c35187ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b7a51f0454dd1e0731569d17770a905d.jpgBorrade hål och svetsade fast M10-skruvar i plattorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1b1536f17ce9486a7f333eda6b6d8ce9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d525c3a00e49a05dcafce22d2eaccc11.jpgSen måttade jag lite, punktade fast stagen i lämplig position, helsvetsade samt förstärkte lite lätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f3fea6f7494a722dce26cf2771a1cc9d.jpgPressade i dom nya bussningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4e291ae4053f2b16c7eaacd00f3f641d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9b38fa227c9c831e075cc6154ae1feaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-833b379e7a375e8142aea777fb72228a.jpgMonterade motorfästena i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-de7ef48581025661059f56820c028b44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5ee3281c3e7add08ff67177c8ac9690b.jpgKnåpade ihop fästena som skruvar på motorn, basplattorna är i 6mm tjockt stål och öronen som fäster mot bussningen är gjord i 5mm stål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ff34cf3fdd7bf62353e81f949e243218.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cf95feefaf32318116c6bf7a11ac2bf2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ee566bcccd162c2775e2defa3a0ce4c7.jpgSkruvade fast fästena och till slut så sitter motorn på sin plats utan hjälp av träplankor och spännband smile
Hoppas bussningarna inte är för hårda, vill inte att en massa resonansljud från motorn ska fortplanta sig i karossen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-824fcf47fa5f761b53fea1c8480e1cc9.jpgLade sen på insuget och monterade 240-kylaren för att kunna kika lite smått uti kylarslangar.


Det var allt för denna helgen, nästa helg kanske det blir att riva ner växellådan för att frigöra lite utrymme runt lådan samt montera svänghjul och koppling tongue


350 Inlägg
25 november 2019
#20
Snyggt!! Blit ju bra detta där!
mw


Sök