Update!Varit lugnt här ett tag pga jul och nyår men har pillat på bilen under helgen 4-6/1
Började med att packa upp paket som kommit under mellandagarna, första paketet innehöll en EGT-mätare med sensor (sensorn är av tjock långsam typ så den får eventuellt bli att byta ut).
Jag blev positivt överraskad över att mätaren passar perfekt i ett av strömbrytarhålen i mittkonsolen
Andra paketet var från BRL och innehöll 2st Rockford Fosgate Prime 6x9" och 2st Rockford Fosgate Prime 5,25" så man får lite musik i bilen också och inte bara behöver lyssna på diesel-sexans skönsång
Sen tog jag ta i att fixa med bilen, började med att göra färdigt hydrauliken till kopplingen, köpte mig en kortare bromsslang och byggde fästen till denna.
Skruvade ihop, luftade systemet genom att trycka bromsvätska bakvägen tills det slutade komma luft i behållaren och provade funktionen, kopplingen frikopplar men känns inte riktigt som att huvudcylindern är rätt dimensionerad för Opel-slavcylindern.
Verkar ändå funka, får se sen när bilen går att provköra.
Köpte en gummigenomföring på Biltemas båtavdelning, borrade upp motorvärmarehålet till 65mm och drog in motorkablaget i kupén.
Skyddade kablaget med först tygtejp och sen värmeskyddstejp, blir även att knåpa ihop en värmeskyddsplåt.
Monterade bränslefiltret, hittade ett lämpligt ställe på rambenet och vattenavskiljaren går att dränera rakt ner
Flyttade original matningsslang till returanslutningen på tankarmaturen och drog dit en ny matningsslang.
Drog 8mm kopparrör som matningsledning och hittade plats för en förgasarpump under baksätet.
Drog så mycket bränsleslang jag kunde, saknas bara en stump mellan det nya matningsröret och bränslefiltret.
Provade matningsledningen och soppapumpen ändå genom att spola bränslet ner i en dunk, fyllde på 20L i den helt tomma tanken och förgasarpumpen klarade av att pumpa ut ca 19L så den klarar av att suga upp bränsle utan problem.
Kunde sen inte göra så mycket mer under bilen så blev att skruva till 6x9orna i dom redan färdiga hålen i hatthyllan.
Tog sen loss dörrsidorna fram, demonterade dom gamla högtalarna och måttade in och skar hål för 5,25orna.
Skar även upp dom gamla hålen för att passa 6,5" midbas men glömde bort att fota.
Till sist så han jag börja med att tillverka nya fuktspärrar till dörrarna, original på dessa tidiga 240 sitter det bara brunt papp som på alla dörrar blivit fuktskadat och ramlat in i dörrarna.
Nya fuktspärrar tillverkar jag av byggplast.
Det var allt som hanns med under helgen som var