2 november 2019
Trådstartare
Hej.
Då va det dags igen tydligen 😤 Jag är absolut ingen mekaniker av något slag, förra gången använde jag mig av er vänliga expertis och Youtube, vilket funkade. Så jag försöker en gång till här 🙏
Min så kallade sommarbil "Erik" som jag införskaffade för 1,5 år sen har börjat bli jobbig igen.
Återigen så strular det med kylningen, alltså den är på väg att koka.
När jag kör så kan det sluta komma värme, det kommer verkligen kallt ur luftintagen, även om jag har på full värme. Strax där efter börjar värmen att stiga upp mot kokpunkten. Men oftast kan jag förhindra detta de om att varva upp till 5500-6000. Och då kommer värmen tillbaks och temperaturen sjunker ner igen. Men nu det senaste har det knappt gått att rusa Erik så tempen sjunker.
Förra omgången så bytte jag vattenpumpen, vilket jag trodde löste problemet. Det verkar som att det läcker lite, väldigt lite.
När jag öppnar kylet så rinner det över väldigt med vatten, då den är varm. Ibland när jag kollar på en av slangarna från kylet så är den helt ihoptryckt, detta när bilen är kall. Det känns inte som att det är vatten i slangen. (så dåligt förklarat märker jag, som att skriva mockapär och mojäng eller grej)
Jag spekulerar ju nu i om det kan vara smuts i systemet så vattnet inte kan cirkulera? Hur får man bort det i så fall?
Eller kan systemet behöva luftas igen?
Jag vet att en del har sagt packningen i toppen, men jag har inte känt någon kylardoft i avgaserna. Kanske kan vara det iofs ändå.
Min största fundering på är ju hur detta hänger ihop med att värmen slutar komma? Och att jag kan plåga Erik med höga varv så går tempen ner?
Mvh
Sabbadeus