Kan säga att jag har K&N:s konformade sport-/öppnafilter. Har inte hunnit kolla så mycket på det eftersom jag köpte bilen nyss. Det är en Volvo 740 GL -87 o den ska tydligen ha sportavgassystem oxå. Vilka delar o märke har jag ingen aning om, än. I annonsen för bilen stod det "för prestationhöjande", men vet inte om det är det eller inte. Hade en 745 GLT 16V (159hk) -88 förut med allt orginal o nu den här. GLT:n gick ju bättre o kändes att den var starkare (vet inte hur många hästar det är orginal i GL men tror jag hört 113hk?). GL:en med sportfilter o sportavgassystem går helt okej o låter lite sportigare kanske, medans 16V lät med kraftfullt. Svårt o förklara kanske...
Men iaf så hackar/hostar GL:en lite o om det beror på luftfiltret vet jag inte. Syrran var in med bilen på en mack när hon köpt den åt mig o då sa dom att oljan var kolsvart o behövde bytas. De kunde göra så den inte hosta så sa dom till henne. Ska prova det till våren. Även byta oljefiltret låter som en bra idé va?
Så iaf tänkte jag säga att hade mitt sportfilter o avgassystem suttit på min förra GLT med 16V så hade det nog låtit bättre än nu har jag en känsla av. O det bekräftar ju de andra inläggen jag läst.
Men jag har några frågor oxå.
1. Är det prestationhöjande med ett K&N-filter som sitter där orginalfiltret satt i motorn, alltså ner till höger om jag öppnar huven? Eller är det för varmt där?
2. Hur underhåller jag filtret? Inte tänkt på det fören jag läste här om det. O hur ser jag om det behöver rengöras? På K&N:s hemsida hittade jag följande:
Washable and Reusable
All of our air filters are washable and reusable. They can be easily cleaned and oiled using our K&N Recharger kits and returned to your vehicle up to 25 times. We recommend you check your air filter every 30,000 (=4827mil?) miles, however, under most street conditions the filter will not require cleaning until 50,000 (=8046mil?) miles of continuous use. And yes, we’ve heard the stories of customers who ran their K&N filter for 100,000 miles without a cleaning, but we believe cleaning after 50,000 miles to be the most beneficial service life without sacrificing air flow.
Bilen har gått 36 300 mil o ingen aning om när det sattes dit...
EDIT: Hittade denna rengöringsats för 165kr:
http://www.samsteffansson.se/products/i … 082380.jpgPå samma sida står det även:
Rekommenderad service/rengöring var 65 000 km. (=6500mil)
Rengör oftare vid off road körning och dammiga förhållanden.
Alltså får man rengöra hyffsat ofta då verkar det som...?