3061
Sök

Sportluftfilter ja, nej?

Lumpare
141 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Hoj

Sitter med muspekaren över "köp" på ett K&N öppetluftfilter. Men jag måste verkligen få svar på en fråga: Ljudet?
Bilen är en Calibra V6. Någon som kan svara på hur det blir? Det är ju inte lönt att lägga 1500 på något som inte låter något smile

Sen kan jag passa på att fråga en sak till.
Jag ska byta ut avgassystemet med. Eftersom orginal är totalt upprostat. Någon som kan rekomendera något?
Vi ska köpa rör, ljudämpare själv och svetsa. Men det finns ju en uppsjö av ljudämpare där ute. Så någon som kan rekomendera något med gött ljud i? Det blir antagligen någon simons variant på mekonomen.

//Lasse
Senast redigerat av LasseLarsson (22 januari 2007)

2 123 Inlägg
22 januari 2007
LasseLarsson skrev:
Hoj

Sitter med muspekaren över "köp" på ett K&N öppetluftfilter. Men jag måste verkligen få svar på en fråga: Ljudet?
Bilen är en Calibra V6. Någon som kan svara på hur det blir? Det är ju inte lönt att lägga 1500 på något som inte låter något smile

//Lasse

Klart att det låter men det låter avsevärt mer på en turbomotor.
Sportluftfilter försämrar livslängden på din motor och är det värt 1500 kr för lite ljud och lägre livslängd ?
Det väljer du själv men jag skulle inte köpt det.

Lumpare
141 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Jag har aldrig hört att det ska försämra motorn så avsevärt. Men om man inte sköter filtret så kan lmm gå sönder. Det har jag hört iallafall.
Men men jag får fundera en extra gång då.
Ingen annan som har en åsikt, även om avgassystem?

//Lasse
Senast redigerat av LasseLarsson (22 januari 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 januari 2007

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Lumpare
141 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Det var ju inte riktigt det jag var ute efter. Utan hur ljudet blev. Men tack endå. Intressant läsning det där!

//Lasse

264 Inlägg
22 januari 2007
Köp!

666 Inlägg
22 januari 2007
ljudet är en smaksak... personligen tycker jag inte det låter så mycket bättre me öppet luftfilter på sugmotorer... men på turbo motorer så älskar ja turbo vinandet smile

//Silver

Lumpare
141 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
hehe nu blev det genast svårare! smile
Får fundera lite till.

Men över till avgassystemet, ingen som kan rekomendera något där?

//Lasse

178 Inlägg
22 januari 2007
en annan fördel är väl att motorn får lättare att andas också. med K&N-filtersats ska min motor ge 12hk mer på bakhjulen med bara den uppgraderingen. (allt enligt bromspapper från k&n, så kan ju vara överdrivet men......)

Fordonare
14 Inlägg
22 januari 2007
en annan nackdel är ju att det kan lättare sugas in mer skit in i motorn om du inte är noggran med att rengöra luftfiltret.

Varför bromsa när det finns en gaspedal?

557 Inlägg
22 januari 2007
Nej!

//Jerry

5 710 Inlägg
22 januari 2007
Om ljudet är det viktiga så JA det kommer att öka.
Exakt HUR det blir är nog lite svårt att beskriva över ett tangentbord....

MVH Jonas
..............

Drifttekniker
224 Inlägg
22 januari 2007
Ljudet varierar ju mkt från motor till motor. Men det kan bli stooor skillnad på ljudet i en sugmotor också ! På en starkare honda motor så gör det enorm skillnad på ljudet. När jag bytte på våran civic lsi med 90 hk så blev det inte lika stor skilnad men en del ändå=)
Att det skulle ta kol på motorn tror jag inte om man tar hand om filtret ordentligt.. som med alla filter. Motorn kommer nog gå sönder av någon annan anledning innan smile

110 Inlägg
23 januari 2007
Kan säga att jag har K&N:s konformade sport-/öppnafilter. Har inte hunnit kolla så mycket på det eftersom jag köpte bilen nyss. Det är en Volvo 740 GL -87 o den ska tydligen ha sportavgassystem oxå. Vilka delar o märke har jag ingen aning om, än. I annonsen för bilen stod det "för prestationhöjande", men vet inte om det är det eller inte. Hade en 745 GLT 16V (159hk) -88 förut med allt orginal o nu den här. GLT:n gick ju bättre o kändes att den var starkare (vet inte hur många hästar det är orginal i GL men tror jag hört 113hk?). GL:en med sportfilter o sportavgassystem går helt okej o låter lite sportigare kanske, medans 16V lät med kraftfullt. Svårt o förklara kanske... tongue Men iaf så hackar/hostar GL:en lite o om det beror på luftfiltret vet jag inte. Syrran var in med bilen på en mack när hon köpt den åt mig o då sa dom att oljan var kolsvart o behövde bytas. De kunde göra så den inte hosta så sa dom till henne. Ska prova det till våren. Även byta oljefiltret låter som en bra idé va?
Så iaf tänkte jag säga att hade mitt sportfilter o avgassystem suttit på min förra GLT med 16V så hade det nog låtit bättre än nu har jag en känsla av. O det bekräftar ju de andra inläggen jag läst.

Men jag har några frågor oxå.
1. Är det prestationhöjande med ett K&N-filter som sitter där orginalfiltret satt i motorn, alltså ner till höger om jag öppnar huven? Eller är det för varmt där?
2. Hur underhåller jag filtret? Inte tänkt på det fören jag läste här om det. O hur ser jag om det behöver rengöras? På K&N:s hemsida hittade jag följande:
Washable and Reusable
All of our air filters are washable and reusable. They can be easily cleaned and oiled using our K&N Recharger kits and returned to your vehicle up to 25 times. We recommend you check your air filter every 30,000 (=4827mil?) miles, however, under most street conditions the filter will not require cleaning until 50,000 (=8046mil?) miles of continuous use. And yes, we’ve heard the stories of customers who ran their K&N filter for 100,000 miles without a cleaning, but we believe cleaning after 50,000 miles to be the most beneficial service life without sacrificing air flow.
Bilen har gått 36 300 mil o ingen aning om när det sattes dit...

EDIT: Hittade denna rengöringsats för 165kr: http://www.samsteffansson.se/products/i … 082380.jpg
På samma sida står det även:
Rekommenderad service/rengöring var 65 000 km. (=6500mil)
Rengör oftare vid off road körning och dammiga förhållanden.

Alltså får man rengöra hyffsat ofta då verkar det som...?
Senast redigerat av SooLo (23 januari 2007)

Have a good time, all the time!

470 Inlägg
23 januari 2007
Säger bara jag har KN sportluftfilter

och tretum hela vägen med japsdämp på sierran det låter mycket och skönt....

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
23 januari 2007
självklart får du fräckare ljud å kanske någon liten extra häst me öppna filtret=) men tycker du 1500 är ganska mycket pengar för en sån sak så är det helt okej med någon billigare variant som tex simota eller något från mds eller micro. effektmässigt är det nästintill ingen skillnad mest livslängden du betalar för.

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Lumpare
141 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Okej då är det bestämt, det blir ett sportluftfilter smile
Men jag väntar fortfarande på svar angående vilka ljuddämpare som låter skönast till mitt avgassystem smile

//Lasse

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
23 januari 2007
va de gäller avgassystem så gör du helt rätt i å göra ett eget! köpta lågbudgtesystem som tex simons har jag av egen erfarnehet upplevt som dåliga både effektmässigt och i ljudväg, beror väl på vilken bil de är till oxå.
men svetsa iordning ett 2,5tumssystem, det är lagom till v6an, använd simonsdelar, de duger och är billiga.. placera en ganska liten ljuddämpare så långt fram som möjligt direkt efter katten och sedan en oval lite större så långt bak som möjligt då får man enligt mej de skönaste ljudet=) bättre med två lite mindre dämpare än en stor i slutet. använd bara dämpare med fritt genomflöde, dvs helt raka.

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
23 januari 2007
med 2,5tums system kommer du vinna li8te toppeffekt och kanske förlora lite bottendrag, men de äre värt=) några lättare trimkammar på de å du har en riktigt kul bil.

Lumpare
141 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Guttans låter riktigt bra detta! Så då blir det att fixa lite rör, ljuddämpare och sätta igång då smile
Tack för svaren!

//Lasse

Sök