3281
Sök

Sportluftfilter ja, nej?

1 723 Inlägg
23 januari 2007
#21
om nu öppet filter skulle vara så dåligt, då skulle väl varenda (t ex) Viper med dubbla öppna filter rakt framför huvscoopet ha rasade motorer? Många bilar har K&Ns filter monterade från fabrik.

köp köp köp! smile
och rengör det regelbundet utan att ha för mycket olja på det så är det inga problem.

Drifttekniker
224 Inlägg
23 januari 2007
#22
falloutboy skrev:
om nu öppet filter skulle vara så dåligt, då skulle väl varenda (t ex) Viper med dubbla öppna filter rakt framför huvscoopet ha rasade motorer? Många bilar har K&Ns filter monterade från fabrik.

köp köp köp! smile
och rengör det regelbundet utan att ha för mycket olja på det så är det inga problem.

Fast tygfilter, typ kn. ska ju inte ha ngn olja.

1 723 Inlägg
24 januari 2007
#23
NmRi skrev:
falloutboy skrev:
om nu öppet filter skulle vara så dåligt, då skulle väl varenda (t ex) Viper med dubbla öppna filter rakt framför huvscoopet ha rasade motorer? Många bilar har K&Ns filter monterade från fabrik.

köp köp köp! smile
och rengör det regelbundet utan att ha för mycket olja på det så är det inga problem.

Fast tygfilter, typ kn. ska ju inte ha ngn olja.

jag har en K&N rengöringssats. Med olja. eller heter det inte olja? det var iaf halt som olja då jag halkade på golvet. smile
Senast redigerat av falloutboy (24 januari 2007)

Drifttekniker
224 Inlägg
24 januari 2007
#24
falloutboy skrev:
NmRi skrev:
falloutboy skrev:
om nu öppet filter skulle vara så dåligt, då skulle väl varenda (t ex) Viper med dubbla öppna filter rakt framför huvscoopet ha rasade motorer? Många bilar har K&Ns filter monterade från fabrik.

köp köp köp! smile
och rengör det regelbundet utan att ha för mycket olja på det så är det inga problem.

Fast tygfilter, typ kn. ska ju inte ha ngn olja.

jag har en K&N rengöringssats. Med olja.

Ok.. Trodde jag inte.

1 723 Inlägg
24 januari 2007
#25
NmRi skrev:
falloutboy skrev:
NmRi skrev:

Fast tygfilter, typ kn. ska ju inte ha ngn olja.

jag har en K&N rengöringssats. Med olja.

Ok.. Trodde jag inte.

jag blev osäker nu, så jag kollade på förpackningen. "Air Filter Oil" står det minsann!

873 Inlägg
24 januari 2007
#26
Huh?
Tygfilter ska inte ha, men pappfilter ska ha?

Mitt billiga öppna tygfilter till bruksbilen fick jag oljespray till.
Mitt dyra öppna pappfilter fick jag bara montersingsprylar och lite krom bling till, ingen olja.
De sa att det bara skulle blåsas rent, annars bytas.


Menar du att det kan vara tvärt om ibland?

Don't get mad, get even.

31 Inlägg
24 januari 2007
#27
Kn har jag på min och man måste olja in dem ibland,efetr rengöring såklart.Jag brukar göra som så att jag tar av filtret och rengör,sedan när det torkat spreja med olja och låt den torka övernatt.Dagen efeter blir det beröringstorrt.Bara att montera,då skadar man inte LMM´n.

Har man ett bra filter såsom KN eller green cotton eller JR och sprejar in ordentligt så kommer bara de minsta partiklarna in i motorn och de är inte skadliga för motorn.Jag skulle dock inte våga sätta ett billigt filter från micro på min bil men behöver inte vara dåligt för det.

Lasse:du behöver inte ha ett filter till mer en 200hk antar jag? Då kan du säkert hitta ett bra filter för mindre en tusenlapp.Kolla här.

http://www.creatix.se/

Där har dom BMC dubbelkonat eller tom. yellowline for 800 spänn eller så.


5 710 Inlägg
24 januari 2007
#28
chrism skrev:
Har man ett bra filter såsom KN eller green cotton eller JR och sprejar in ordentligt så kommer bara de minsta partiklarna in i motorn och de är inte skadliga för motorn.

Sett iaf ett par kompressorhjul med skador som man kan misstänka är orsakande av dålig reninggrad och där filtret har varit en bland ovan nämda.

"Inte skadliga för motorn" är svårt att säga och det beror ju på vem man frågar.
För en kan det betyda att motorn fungerar efter ett antal år av körning med dålig reningsgrad medans för en annan kan det betyda onormalt slitage av ventilstyrningar/block/kolv om man analyserar delarna och vet hur det brukar se ut efter ett visst drivstid.

MVH Jonas
..............

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
24 januari 2007
#29
Jag har ett JR filter, ser snyggt ut och bilen går bra, men jag är lite osäker om när det rengjordes sist :S + att jag inte har nån olja till det.. men det låter lite skumt ifrån det nu tycker jag, ska ta loss det och kolla lite.. kanske har ett fågelbo i där vem vet :S

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 723 Inlägg
24 januari 2007
#30
jonTe skrev:
chrism skrev:
Har man ett bra filter såsom KN eller green cotton eller JR och sprejar in ordentligt så kommer bara de minsta partiklarna in i motorn och de är inte skadliga för motorn.

Sett iaf ett par kompressorhjul med skador som man kan misstänka är orsakande av dålig reninggrad och där filtret har varit en bland ovan nämda.

"Inte skadliga för motorn" är svårt att säga och det beror ju på vem man frågar.
För en kan det betyda att motorn fungerar efter ett antal år av körning med dålig reningsgrad medans för en annan kan det betyda onormalt slitage av ventilstyrningar/block/kolv om man analyserar delarna och vet hur det brukar se ut efter ett visst drivstid.

jag är övertygad om att de som får sina motorer förstörda har kört med:

*Billigt skitfilter
*Inte rengjort det ordentligt / eller öht

Fartdåre
378 Inlägg
24 januari 2007
#31
Men räcker det inte annars att byta filret i orginalboxen. Det är väl inte så stor skillnad på det och ett öppet??

Slänga ut org. filtret och sätta i nåt bättre typ K&N s  insats filter?????

TICen är till salu säljs billigt.

40 Inlägg
24 januari 2007
#32
Köp ett K&N filter en kompis hadde de i sin saab med en 6a i lät så jävla fint

31 Inlägg
24 januari 2007
#33
RichardC skrev:
Men räcker det inte annars att byta filret i orginalboxen. Det är väl inte så stor skillnad på det och ett öppet??

Slänga ut org. filtret och sätta i nåt bättre typ K&N s  insats filter?????

Det beror på vad man är efter.Jag hade JRinsatsfilter i min S4bit.Inget extra ljud men lite extra luft till insuget.På min vr6a ville jag ha öppet bara för ljudets skull.Låter riktigt gött med det.Problemet med originalboxen är att det är det som är största hindret när det gäller flöde.
Allra bäst för motorns skull vore att ha ett jätte papperfilter utan böjer osv.Problemet är att om man har en så stor area blir filtret blött rätt så lätt.
Visst kan det väldigt olika mellan de olika filterfabrikanterna.Alla hävdar något eller annat.Men från vad jag har hört och läst från olika håll.De partiklarna som tar sig igenom filtret efter rengöring och sedan insmorning är för små att skada något.Jag väljer att tro på dom jag har snackat med och läst om.(mitt KN i allafall!)smile

Ett instasfilter är gjord av samma material som ett öppet bara en annan form.Det är plast ram och mesh med bomull inuti.Renar precis lika mycket som ett öppet.Har oxo läst att skumgummi filter,dvs. pipercross har bäst reningsegenskapar utav de som är "öppet".Det här var på ett par olika oberoende sajter runtom på nätet.Hade jag hittat ett billigt som klarar 400hk som passar rätt på mitt insug hade jag köpt den.Jag säger inte att KN eller JR är bäst,bara att jag tycker det äe bäst att köpa ett känt märke än billgit.
Har haft öppet på säkert 5 bilar och aldrig haft motorhaveri.


Fartdåre
378 Inlägg
24 januari 2007
#34
hur ofta måste man rengöra ett öppet filter???

sen om man kollar typ på micro, hur vet man vilket som är bäst och om det är överhuvudtaget bättre än orginalfiltret.

TICen är till salu säljs billigt.

47 Inlägg
24 januari 2007
#35
köp ett sport filter på micro i stället för 300kr ?? 1500 för ett filter tycker "jag" är onödigt

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper

Fartdåre
378 Inlägg
24 januari 2007
#36
jo men hur är kvalitén inte kul om motorn rasar

sen måste ju det öppna filtret ha kall luft så det kan ju inte sitta på samma plats som orginal filtret eller?

TICen är till salu säljs billigt.

47 Inlägg
24 januari 2007
#37
RichardC skrev:
jo men hur är kvalitén inte kul om motorn rasar

sen måste ju det öppna filtret ha kall luft så det kan ju inte sitta på samma plats som orginal filtret eller?

Risken för att motorn rasar är väldigt liten! lika stor chans som ett filter för 1500kr!

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper

Fartdåre
378 Inlägg
24 januari 2007
#38
ok jag funderar skarpt på ett på ett filter? Sen har jag funderat på dumpventil också.

Vilket är bäst om man bara väljer en av dessa för ljudets skull ingen ger ju så där många hk????

TICen är till salu säljs billigt.

47 Inlägg
24 januari 2007
#39
RichardC skrev:
ok jag funderar skarpt på ett på ett filter? Sen har jag funderat på dumpventil också.

Vilket är bäst om man bara väljer en av dessa för ljudets skull ingen ger ju så där många hk????

både och wink räcker du skruvar up turbon lite så får du pyss ljud?! pysser så det räcker iaf! men pysser mer häftigare med dump helt klart! men annars skruvar du bara turbo och få pyss ljud automatiskt och så betlar du bara för filtret!

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper

Smålänning
7 883 Inlägg
24 januari 2007
#40
RichardC skrev:
hur ofta måste man rengöra ett öppet filter???

sen om man kollar typ på micro, hur vet man vilket som är bäst och om det är överhuvudtaget bättre än orginalfiltret.

Ett öppet filter eller sportluftfilter är aldrig bättre än originalfiltret för motorn. Däremot så ökar det effekten litegrann, och ger ett skönare ljud. wink

De som påstår att ett sport/öppet filter skulle filtrera lika bra eller bättre än originalfiltret är helt ute och cyklar.

För att få större flöde genom filtret så krävs mindre filterarea och/eller porösare material, och de flesta vet då att det måste släppa igenom mer partiklar om det ska kunna släppa igenom mer luft.

Om man kör på asfalt så är det skitsamma, egentligen. Men om man använder bilen på grusväg så är originalfiltret bättre, vilket är anledningen till att jag inte bytt till sportluftfilter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök