3512
Sök

Sportluftfilter ja, nej?

47 Inlägg
24 januari 2007
twin_cam skrev:
RichardC skrev:
hur ofta måste man rengöra ett öppet filter???

sen om man kollar typ på micro, hur vet man vilket som är bäst och om det är överhuvudtaget bättre än orginalfiltret.

Ett öppet filter eller sportluftfilter är aldrig bättre än originalfiltret för motorn. Däremot så ökar det effekten litegrann, och ger ett skönare ljud. wink

De som påstår att ett sport/öppet filter skulle filtrera lika bra eller bättre än originalfiltret är helt ute och cyklar.

För att få större flöde genom filtret så krävs mindre filterarea och/eller porösare material, och de flesta vet då att det måste släppa igenom mer partiklar om det ska kunna släppa igenom mer luft.

Om man kör på asfalt så är det skitsamma, egentligen. Men om man använder bilen på grusväg så är originalfiltret bättre, vilket är anledningen till att jag inte bytt till sportluftfilter.

ja jo det är ju en själv klarhet ju! men det handlar om ljudet och inte filtretsfunkande tongue

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper

182 Inlägg
25 januari 2007
KÖP Lasse KÖP! Så kan du köra mig till skolan sen tongue

1 231 Inlägg
25 januari 2007
kollade upp lite siffror med BSR och deras JR opti-flow filter ... och fick dessa siffror ...

Hej Dejan,

FILTRATION 99,00% at 2,8 MICRONS ( TESTED BY THE GERMAN TÛV )

någon Kunnig som kan berätta lite vad detta innebär ? smile

666 Inlägg
25 januari 2007
man ska vara noga att göra rent sportfiltret så de inte är massa olja och skit där i hammnar de i luftmängns mätaren brinner tråden av och en ny luftmängsmätare kan vara dyr till vissa bilar wink

baara ett trips tongue

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

Lumpare
141 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
Rangvald skrev:
KÖP Lasse KÖP! Så kan du köra mig till skolan sen tongue

haha, det har du inte råd med! big_smile

//Lasse

5 710 Inlägg
26 januari 2007
Tigerofsweden skrev:
kollade upp lite siffror med BSR och deras JR opti-flow filter ... och fick dessa siffror ...

Hej Dejan,

FILTRATION 99,00% at 2,8 MICRONS ( TESTED BY THE GERMAN TÛV )

någon Kunnig som kan berätta lite vad detta innebär ? smile

Finns all anledning att tvivla på det resultatet.....

Bara för att få en känsla av hur litet det är:
• Tvärsnittsarean på ett hårstrå 70my
• Syngränsen för ögat 40my
• Filtreringsgraden i ett BRA oljefilter 5-10 my
• Filtreringsgraden i ett BRA bränslefilter (diesel) 3,5 my

Som sagt....att ett JR skulle ta 99% av partiklar 2,8my stora.....det finns anledning att tvivla.

MVH Jonas
..............

Sök